Altan & Uteplats
zarkov: [citat] Essve har den typen av skruv både för dolt och vanligt montage, Essdeck Max. De har lite annan utformning men är billigare än HDS-skruven. [bild] Vilken av dem som är bäst för vilket montagesätt överlåter jag åt andra att avgöra.
Sofiii: [citat] Liknande problem här. Är intresserad av glas pga vi bor blåsigt, men har stor altan, ser ut som ni har samma. Hjälper det mot vind?
Berra86: [citat] har kollat samma video säkert 100 ggr och även läst instruktionsboken men man blir inte klokare, När dom visar skenorna på videon så ser man inget mellanrum, men det känns som det borde vara de om listen ska ner bakom eller om den ligger på bara
Emil Boman: Hej, jag ska bygga altan i sommar, blir kring 70-80 kvadrat, bor vid havet, i norra sverige, tjälen är galen, hur ska jag göra för att det ska bli bra, tänkte köra 700mm betonglintar, tror ni det duger, annars måste jag ju nästan isolera i marken på något vis? hur som helst, finns en altan sen innan som har några mindre betongplintar, dem är dock bara nergrävda 30-40cm men hela
Swebfn: Jag har mina renstrattar under altanen. Och i anslutning till stupröret finns det en bräda som lätt går att lossa, som en lucka, som jag någon gång per år plockar bort för att kunna rensa. Hittade bara denna bilden, när jag byggde altanen. Brädan/biten till vänster om stupröret går att skruva loss och lyfta upp. Kom på att jag faktiskt har har en renstratt ovanför altanen också,
snikanor: Ja dom där ser ju bra ut, men med 220kg/fot skulle det behövas rätt många tror jag och då är vi tillbaka till problemet att det blir alldeles för mycket jobb för något som bara kommer stå kvar ett par år till. Men på tal om det så har vi börjat fundera på om vi inte ska börja riva altanen redan nu i sommar, eller mot hösten. Så blir det inom så snart framtiden så kanske jag
z_bumbi: Kommer du åt så skruva fast en bit regel, t ex 45x120, med breda sidan uppåt på undersidan. Fäst regelbiten i spikregeln och omgivande trallbrädor (förborra). Sen skruvar du i några skruv I de tomma hålen på vinkelbeslaget ner genom trallbrädan och in i regeln.
Fairlane: Nu är jag ingen expert på detta, långt ifrån, men vad jag förstått så är rekommendationen att byta armarna, inte att byta vajrarna. Kanske går det, men jag har själv letat ett tag och bara hittat saker som "vajrarna byter man inte, man byter hela armen". Det har väl med fjädrar etc att göra.
MANDELAZZA: Hej! Vi har i vår trädgårdsgräns en värdelös, 18 m lång vall som vetter mot söder. Det går inte att hålla gräs vid liv på den, allt bränns sönder och vatten rinner av. Bilden gör inte riktigt rättvisa av hur brant den är. Så, beslutet har landat på att bygga en "blomlåde-trappa" kombinerat med ett litet, litet soldäck (yäy söderläge). Se exempelbild på blomlåde-trappa
Oskpet: Hej igen, JAg har nu sålt de 4st med röd stomme då det kändes lätt övermäktigt att göra iordning allihopa och dessutom hinna sitta ner uner sommaren i dom också. De med vit stomme är kvar så jag får ordna ett par istället. Ryggplankorna är lite välvda och det skulle jag vilja att de nya brädorna blir med. Har ni några tips på hur man kan böja till trä (15mm tjockt) hemma utan
aweste00: Jag byggde en altan för fem-sex år sedan, nu har vi kommit på att vi vill ha ett trädäck intill och jag har börjat planera men vill bara kolla att jag tänker rätt. Eftersom jag tänker att trädäcket skall komma i nivå med det nedersta nuvarande trappsteget (som skall bort) måste jag göra ett nedsänkt bjälklag och tänker att båda bärlinorna (röda) och skruvreglar (gula) skall
offlarjon: Ska bygga trädäck på mark, men har ca 40 cm upp från mark till fasad så det får bli bärlinor (45x170) i botten & skruvreglar 120x45. Bärlinorna får vila på stenplattor (5 cm) & så finjusterar jag höjden med terassfötter (3,5-6,5 cm). Trallen kommer att vara av 34x145 virke. Skulle vilja ha lite synpunkter på bilden nedan - räcker det t ex med en bärlina "i mitten" av
Dublin: [citat] Om du ska få bra tips och råd får du dela med dig lite mer av vad du har för mål med din byggnation. Från början var det en altan, sen skulle det tältas på den, tältet fick inte stå på marken (!?) och sen har du en camping...
CJC75: Jag har nu kommit fram till att det blir med fris intill väggarna. Om det blir 34x145 eller 34x170 är inte helt klart men eftersom det inte verkar vara några problem med 34x170 så lutar det åt det. Kom på en till fråga... Jag har ett atriumhus och in till "uteplatsen" är det en gång som är 120cm bred som jag också ska lägga trall på där även entren till oss är. Det bör bli 145mm
Joki1956: [citat] Det är inte impregnerat virke utan kärnvirke och ska ej vara b sortering.
z_bumbi: Det får du räkna på beroende på markförhållanden och hur ni tänker utföra det.
gullegrizen: Träskruv 5.0x90 C4 funkar bra till alla delar i din stomme. Exempel: https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-utomhus-5x90-mm-250-st-2000047325?gbraid=0AAAAADowiYjmc2lQjxdipOo5hHrzz-x8t&gclid=CjwKCAjwgqejBhBAEiwAuWHioJu2dl-I7ysmu7ti7ulJhl0oisIJBcg36U38uCW0k_OKIQLx7_MD6hoCVyQQAvD_BwE
sturnus: [citat] You can. But take into account the high cost of glued timber. Adding one pole in the middle will dramatically reduce costs!
Malinb92: Hej! Detta är vår fina entré och trappa. Jag skulle vilja renovera den men är ny på detta med renovering och hus. Men vill gärna lära mig o fixa själv. Så undrar om de går att renovera den, hur skulle ni gjort, material med mera? Tack snälla! [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Eli G: Hej, Någon i forumet som har erfarenhet av Biltemas terasslasyr? https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/traoljor-och-lasyr/terrasslasyr-v-2000035983?gbraid=0AAAAADowiYjmc2lQjxdipOo5hHrzz-x8t&gclid=CjwKCAjwgqejBhBAEiwAuWHioPRJIJBAwTuFDwwRshTr-5PpO1AtTX_2Lfqh-cPRDei4XnLttkXwTxoCVzcQAvD_BwE
Ossian K Olsson: [citat] Då var det som jag tänkte! Mexitegel har beskrivit hur jag skulle gjort då!
CJC75: Ok, så jag kan behålla skruvreglarna och byta ut den ruttna bärlinan mot sten? Det lät ju helt ok. Tack för tipset
Henningelvis: Hör med någon lokal firma om de har bredare band. I Uppsala har du t.ex. Uppsala persiennfabrik eller Tibrings.
Simz: Hej. Ska bygga ut min befintliga veranda som idag går ut till husknuten. (den del som matgruppen står på i bilden). Då marknivån är hög i förhållande till huset (kanske 10-15 cm nivå från plattan så undrar jag vad som är det optimala gå på utifrån mina förhållanden. Ska jag gå på plint blir det mycket och gräva upp. Marksten på bärlager känns enklare och bygger inte så
Chr3: Finns redan många trådar om Rustas glasräcke. Sök på glasräcke från Rusta om du inte redan gjort det. https://www.byggahus.se/forum/threads/glasraecke-fran-rusta.345477/ https://www.byggahus.se/forum/threads/glasraecke-ifran-rusta.413819/
nauleem: Benen börjar ge upp på vår klotgrill, så jag funderar på att bygga ett bord/vagn till den. Tänkte att bänkskivan ska vara i trä som jag sågar upp ett hål i och sänker ner grillen i. Frågan är då hur jag ska isolera mellan grillen och bänkskivan.
Ritte: [citat] Det är ett par våningar upp, att dra upp de genom balkongen är inget alternativ.
jonaserik: Direkt på trappstegen. ? Då blir det inga trallskruv., dom kommer att gå av, för klena. Riktiga rostfria ska det vara och bra längd. Längden beroende på trallens tjocklek. Dras i en blå plugg som är lämplig.och 6 st i varje trall. Troligtvis blir det minst 32X120 mm trall annars ser det pinnigt ut