Jag behöver låna era brillianta hjärnor.

Vi har en gigantisk terrassmarkis som vi har behövt att byta ut båda (alla) armarna på. Det är svårt att hitta reservdelar vilket medförde att vi ni har "Ibiza" armar med band istället för kedja. De är också 3.50 istället för 3.60. I min värld ska det inte förändra förutsättningarna, men det gör det tydligen.

När vi drar in markisen (motor) dras armarna ihop i olika vinklar. Se bilder.

Fråga 1: Hur och var justerar vi problemet?

Fråga 2: En fråga som tycks dela markissverige... Ska den tredje armen (mellersta) gå som "slav" eller inte?

Otroligt tacksam för svar

• Blå markis ovanför uteplats, vita stödstänger, vinkel från nedan, del av husvägg och fönsterluckor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå markis, randig, metallstöd, gröna träd, utomhus, sommar, skydd, ljus, skugga, trädgård.
    Skapa konto
  • Utdragen markis, blått tyg, metallarmar, solig dag, gröna träd, fönster med gardiner i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Mats-S
L lip skrev:
När vi drar in markisen (motor) dras armarna ihop i olika vinklar
Det beror på att fästena på yttre änden (inte vid huset) sitter fel.
Kan inte beskriva precis hur ni justerar in det, men flytta ett fäste i taget någon cm i sidled och studera effekten. Blir det ännu sämre har du fyttat det åt fel håll, blir det bättre är du på G. Det kan vara ytterst små justeringar som krävs, du tror att du satt dom lika som tidigare men det har du inte :)

Se även upp för att markisen rullas upp på snedden, då sitter fästet fel.

Mats-S Mats-S skrev:
Det beror på att fästena på yttre änden (inte vid huset) sitter fel.
Kan inte beskriva precis hur ni justerar in det, men flytta ett fäste i taget någon cm i sidled och studera effekten. Blir det ännu sämre har du fyttat det åt fel håll, blir det bättre är du på G. Det kan vara ytterst små justeringar som krävs, du tror att du satt dom lika som tidigare men det har du inte :)

Se även upp för att markisen rullas upp på snedden, då sitter fästet fel.
1000-tack! Jag hittade några få filmer på Youtube som beskriver det. Markisen har åkt fram och tillbaka hela kvällen.
Det stämmer att det är ytterst små förändringar som ger stora utslag.

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
L lip skrev:
1000-tack! Jag hittade några få filmer på Youtube som beskriver det. Markisen har åkt fram och tillbaka hela kvällen.
Det stämmer att det är ytterst små förändringar som ger stora utslag.
Har samma problem haft Markis killar som försökt i timmar att fixa att markisen inte drar snett. Det lyckas inte, Har en tre armad markis med motor som jag nu bytt väv på. Skulle uppskatta länk till youtube film. Tack på förhand

Hej,

Jag lyckades inte kopiera och lägga in länkarna. På bilden ser du vad de heter. En kombination av dessa har löst (nästan) vårt problem. Vi har lite "finlir" kvar.

Vår duk är längre än vad armarnas utfall är, vilket gjorde det enkelt för oss att dra markistyget rätt. Vi behövde göra om proceduren tre gånger.

Vi korrigerade armarna många gånger, typ så fort lederna inte synkade i linje. Lossa lite på skruvarna ock knacka lite försiktigt någon cm i taget.

Lycka till!

• Skärmdump av en YouTube-spellista, videor om justering av markiser, navigeringsfält nederst, på svenska.
    Skapa konto
L lip skrev:
Hej,

Jag lyckades inte kopiera och lägga in länkarna. På bilden ser du vad de heter. En kombination av dessa har löst (nästan) vårt problem. Vi har lite "finlir" kvar.

Vår duk är längre än vad armarnas utfall är, vilket gjorde det enkelt för oss att dra markistyget rätt. Vi behövde göra om proceduren tre gånger.

Vi korrigerade armarna många gånger, typ så fort lederna inte synkade i linje. Lossa lite på skruvarna ock knacka lite försiktigt någon cm i taget.

Lycka till!
Tack ska prova :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.