J
jon_h: Jo, Ola har nog rätt. Det blir ju antagligen ett väldigt tunt skikt med sand emellan de båda lagerna. Jag hade också behållit det undre lagret.
3 svar · 4,4k läst
T
TurboSmurf: Jag är i samma tankar.... isolera med ca 200 mm i träbjälklaget. Det kommer vara ca 70-80 cm upp till underkanten från marken. Först var jag inne på vanlig tryckt trall om man inte stänger dörrarna ordentligt... men insåg att man förstås inte vill ha in regn eftersom det kommer åka ner i isoleringen. Istället lutar det nu åt vanligt golvspån och ett flytande golv (antagligen
3 svar · 2,2k läst
S
snickar_lasse: tjenare!ta du o beställ en roterare med 1200 liter 350 betong,om det går att komma till med bil.kostar mellan 2000 -2500 kr förmodligen.fråga va dom ska ha för betangen först ,så inte jag får skit för det.hämta sand o makadamm o cement o blandare, de både kostar o tar tid.det finns ett alternativ till, men då blir det dyrt
4 svar · 2,0k läst
lastkaj
lastkaj: Det är isoleringen och uppvärminingen som skiljer Ett uterum är i princip oisolerade väggar o tak av glas utan uppvärmning En vinterträdgård är isolerade väggar o tak av glas med uppvärmning Sedan finns det ALLA typer av varianter däremellan.
2 svar · 5,7k läst
D
Dregen: tack för svaret. Vad menar du med "45*170 stämplat minst+hammarband"? Taket kommer att vara ett plasttak. Vet ej idag hur grova takreglarna ska vara, tror ni att det räcker med 45x120 på ett spann på 3,2. Har inte hittat någon tabell på dimensioer på detta, har en tabel som gäller för golvreglar samt bärlinor.
2 svar · 1,9k läst
DT
DT: Kolla Bitus AB - Timber Preservation om de har?
2 svar · 1,7k läst
E
Erik_V: [citat] Hej, Vad är fördelarna med att såpa däcket alternativt obehandlat?
8 svar · 20,9k läst
C
calle_d: Jag ska bygga en altan som ska vara drygt en meter upp från marken. Altanen ska gå ca 3 meter ut från huset. Eftersom jag inte vill ha några skarvar i trallen så tänkte jag först börja med en bärlina längst husväggen och göra som man brukar göra, bjälkar ut från huset till plintar i gräsmattan. Sen tänkte jag lägga ett lager bjälkar tvärs över de första för att slutligen
0 svar · 4,9k läst
S
sponken: Vi hade plattor med myror under... inte så roligt när man satt och åt... Det vi gjorde var att ta bort alla plattor och all samt under dessa. Sedan reglar och trall. Mycket slit men det blev bra tillslut och myrorna lyser med sin frånvaro. Jag tror att om du lägger trall över plattorna så kommer myrorna bara att trivas ännu bättre. Mörks, syddat och säkert fuktigare eftersom solen inte
1 svar · 8,3k läst
T
thonil: Tack för svaren jag skall nog prova med grönsåpa,men skall jag använda outspädd såpa?
5 svar · 12,1k läst
J
jon_h: Jag misstänker att du ska ha tryckimpregnerat virke? Där finns det väldigt stora kvalitetsskillnader just vad gäller impregneringen, och därmed rötbeständigheten. Jag tycker att du ska lägga några spänn extra och inte köpa det billigaste i det fallet.
2 svar · 5,3k läst
H
Hans32: olni65, jag använde 95x95 till stolparna och dubbla paralella rader klyvda 28x95 som ribbor, mot grannen satte jag dom omlott för insynsskydd. Det blev några meter att såga med cirkelsågen.
7 svar · 51,4k läst
·
K
ktm250: [citat] Rätt tjocklek och rätt underrede så borde saken vara "biff" :)
9 svar · 6,3k läst
yonna
yonna: Visst har Hemmakatten rätt. Mitt barndomshem, funkisvilla byggt 1939 i Sthlm, hade klinkad balkong och klinkad terrass. De där 'vanliga' mörkbruna rektangulära klinkerna. Jag besökte huset för ett antal år sedan (såldes -96) och ytbeläggningen var fortfarande intakt och fin. Kommer ihåg att murare ngn gång på 80-talet bytte ut ett par enstaka skadade plattor. 70 års hållbarhet ...
8 svar · 6,1k läst
S
snickar_lasse: tjenare!olja är inget bra.använd flytande grönsåpa.tvätta först,på med såpa o borste,spola inte bort såpan.trallen går åt det vita hållet
53 svar · 52,8k läst
G
greven13: Finns bra beräkningsprog på nätet för att dim. limträ. Martinsons massivträ limträ fackverk träbroar comwood limträpanel
11 svar · 19,0k läst
T
TanjaoMarkus: Kolla LED på Clas Olsson tror det finns en med IP66 och ljusrelä / Tanja
5 svar · 8,7k läst
P
Pottan: Jag har byggt enl ritningen med infällda bärlinor i stolpen, byggde för fyra år sedan och fast stolparna är höga pga stor höjdskillnad har det har inte varit några problem, jag tycker också att det är en snygg lösning. Måtten på min altan är 4x4 m, lade också ett stöd i mitten. Norrl.
2 svar · 4,2k läst
J
jon_h: [citat] Du kan inte behandla det så att det blir i närheten lika tåligt som tryckimpregnerat. Du kan inte få en inträngning av medlet mer än ett par millimeter i bästa fall, utom i ändträ, där tränger det in lite längre.
4 svar · 2,9k läst
S
styrman1: Jag har ingen ide om hur ni ska göra men kan bara konstatera att du har en kraftig övertro på PL400...
1 svar · 3,5k läst
M
Maline: Tack för era svar nu vet jag på ett ungefär vilka summor det rör sig om! Och ja vi ska göra det själv eller rättare sagt min pappa ska göra det för han är snickare:-)
4 svar · 2,6k läst
bebben
bebben: [citat] Reglar på 4 meter bör du nog få tag på nästan överallt, åtmistone hos byggbutiker/brädgårdar.
8 svar · 1,7k läst
A
Animan: [citat] Inte om du frågar samerna, de har minst sex årstider :p
4 svar · 2,4k läst
R
Renato: Beijer är ganska duktiga och villiga att hjälpa till. Du kan få info från dom om dom är i närheten. Kolla länken oxå Beijer Byggmaterial
8 svar · 8,6k läst
·
Massa
Massa: Det första vi gjorde efter inflytt var att bygga altan. Det var helt underbart att kunna använda den när inte tomten var klar. Vi kommer att "bygga ut" altanen i år i samband med finplanering av tomten.
5 svar · 5,1k läst
wahlström
wahlström: lånar tråden lite... letar också altandörr, möjligen dubbeldörr till altan, men har svårt att bestämma mig för hur den ska se ut... vill gärna ha mycket glas, men har inte direkt "allmogestil" i huset vilket jag finner att de flesta altandörrar med mycket glas liknar... någon som har tips på snygga, altandörrar (möjligen dubbeldörr) med lite modern touch??
5 svar · 15,7k läst
matbr107
matbr107: Någon som har kvadratmeterpris på 4 x 4mm lam.glas?? Jag har fått pris allt mellan 1000 - 1500 kr / kvm!
4 svar · 10,9k läst
·
S
skruttgumman: Vi har också tänkt att bygga trädäck på vår baksida i vår/sommar, men vi ska ha en del inglasad och resten öppen. Men den kommer att gå utefter hela husets baksida.Vi kommer inte ha något räcke runt den öppna delen,det blir snyggast utan.
2 svar · 3,4k läst
thomas33
thomas33: [citat] ALTAN Fråga NCC vad de vill ha för att bygga en större altan och lägg ut ett par förfrågningar till några andra snickare, så får du något att jämföra med. Smidigast brukar vara att låta de som bygger altanen för NCC oxså får bygga den större, för då har du hantverkarna på plats och de kan planera in den större altanen på en gång.
4 svar · 2,0k läst
C
ClaJe: Tänker att räcket vart snyggt men...när man har barn så är sådana där räcken vääääldigt klätterinspirerande och woups så har man en unge överbord...ok kanske inte längsta avståndet till marken men ändock väl värt att tänka på... Nej rostfritt är sannerligen inte gratis..*phew* Sén tycker jag personligen att man ska anpassa uteplatsen och dekor/attityd till huset typ.
10 svar · 29,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.