wahlström
wahlström: Jag hade ju varit på den säkra sidan och grävt ur...
3 svar · 2,0k läst
S
silas: [citat] Fick tag i 2,5 meters på fresks, så det löste sig.
4 svar · 5,2k läst
A
axeg: Jag har byggt en femkantig trapp till min altan. Länk till tråd: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7728-femkantig-altantrappa-jag-ger-upp.html
1 svar · 9,2k läst
F
imported_Byggaren: Ett altanbygge väger så lite att det är egalt om du tar 15 eller 20 cm rör som form. (Det är i så fall viktigare att du gräver ner plintarna till frostfritt djup så att du slipper tjälskjutning.) Och det räcker gott med tre-fyra kamjärn, fi 10, i dem som är lika långa som plinten är djup/hög. Kan du dessutom lägga en ring av släta fi 6 järn runt dessa på cc 300, knappt 2 cm in
2 svar · 24,9k läst
A
axeg: Jag hade gräsmatta under min altan när jag byggde den, jag nöjde mig med att gräva bort grässvålen, men många grannar och bekanta sa att det var onödigt arbete och att gräset skulle ha dött ändå. Nu ett år senare så har i alla fall inget börjat gro under altanen, men det är ju tidigt på våren ännu. Jag skulle nog inte våga lämna gräsmatta under altanen, vatten kommer ju
1 svar · 13,7k läst
A
axeg: I mitt tycke så ser alla alternativen rimliga ut. Jag tror du blir nöjd oavsett hur du väljer att göra. Lycka till.
1 svar · 3,5k läst
·
sennen
sennen: 3-4 m långt... då hade jag nog satt åtminstone en trästolpe på mitten. Svårt att säga hur man kan göra räcket... Jag har bara funderat lite på det för min egen del, och kommit fram till nåt riktigt bra. Antingen kör du en sökning här på forumet, eller så tar du bilen och åker runt och tittar i ett villakvarter. Eller pratar med en glasmästare. Men, det är ju bara en tanke för
4 svar · 7,1k läst
·
S
Susie_Q: Byggde förra året efter mycket klurande en ny mindre altan på framsidan av vårt hus på Gotland (se bilder) som vi blev väldigt nöjda med. Men nu är det dags att renovera räcket till vår större altan på baksidan av huset. Fyllningsvirket mellan dom svarta stolparna är helt ruttet. Den här altanen är helt ogenerad och behöver ingen heltäckande fyllning, utan vi har tänkt oss
0 svar · 3,4k läst
·
A
abbe_: IKEA Storön för 1500 kronor är klart prisvärt för ett bord. 2 meter långt, en meter brett. IKEA | hem | Sommar | Sommarmöbler | Bord & möbelgrupper | STORÖN Bord /Abbe
4 svar · 5,4k läst
H
Hyttmyra: [citat] Tack för svaret.. Nej nummer 4 är 45x145. Precis så som du skrev om svaj tänkte jag stött upp nummer 4 brädan med en plint och köra balksko ut..
4 svar · 5,7k läst
·
R
Robo99: Håller på att bygga en inglasad veranda, 3x10 m mot husvägg, och funderar på om det är nödvändigt med ventiler för att få bort fukt och varm luft, och få in sval. Jag tänker isolera i tak 120 mm, golv 95 mm, vägg 45 mm och har enkelt isolerglas (u-värde 3,6) i fönster och dörrar. Jag tänkte i så fall sätta 2 ventiler (150 mm) uppe vid taket och två vid golvet i vardera
0 svar · 3,1k läst
J
jon_h: Tror han menar att han har 90 cm till nästa bärlina från huset sett. Inte mellan reglarna.
5 svar · 4,3k läst
·
H
hgranstedt: Jag kan inte ge någon prisuppgift på "din" markis, men förra året köpte jag markiser på Markislagret i Bromölla till betydligt lägre priser (-25%) än i Malmöområdet. Deras hemsida (markislagret hem o fritid bromölla) säger inget om markiser men ring dit.
1 svar · 3,2k läst
H_L
H_L: Aktualiserar min fråga i hopp om att någon har något bra tips.
3 svar · 3,2k läst
B
bogaboga: Vi har byggt ett Fiskarhedenvillan Svanen med balkong över ingången. Vi vill att balkonggolvet ska vara tätt för att fungera som tak över entre´n, har ni några förslag hur man ska göra? Stommen är redan färdig, så det finns ingen möjlighet att lägga ett tätt tak under trallen.
0 svar · 3,6k läst
A
andersmc: Sketchup laddar du ner från Google: SketchUp Home Det bästa är att det är gratis!
2 svar · 17,7k läst
·
R
rydbo: köp på jula och spara 16 kr/paket. exakt samma startkit.
5 svar · 19,4k läst
·
wahlström
wahlström: Ja ibland är det svårt att få fram rätta orden! :)
3 svar · 3,8k läst
A
AnnaMCJ: Andmag, får jag fråga vad det är för virke du byggt altanen med? Nybyggd? Tryckinpregnerat? Är det bara jag som fått för mig att det är på grund av tryckinpregnering som golvet blir grått med tiden? Jag= nybörjare...
7 svar · 14,3k läst
O
ostni: Har det gått två vintrar så är det nog inga problem med att gjuta plintar. Vibba marken först där du ska ha plintarna. Plintarna ska stå i frostfritt djup (ca 50cm i mälardalen). Om det mot all förm,odan skulle sjunka ett par centimeter så är det bara att ta fram domkraften och höja reklarna ( bärlinan) med hjälp av några brädbitar.
10 svar · 3,7k läst
O
oe36sail: Kommer inte ogräset uppifrån?, som frön. Tror inte markduken gör någon större nytta mot ogräs, möjligen försvårar den för rötterna att gå på djupet men dom har en förmåga att skicka iväg mycket fina trådar för att vätskeförsörja sig. Göran
4 svar · 8,7k läst
D
Dregen: Jag har haft liknade fundering om min altan där taksparrarna (reglarna) kommer att vara 3m, Var in på Beijers häromdagen och enligt dem skulle man ha 45x170 cc 60. Så om man följer denna tes så borde du 45x195. MEN det beror ju lite på vart du bor (jag bor i Sundsvall). Sedan beror det också på vilken lutning på taket du har, ju mindre lutning desto mer belastning.
1 svar · 5,4k läst
Swetrot
Swetrot: Trots att jag är nybörjare så har jag börjat skissa på ett litet bygge, en trapp med plattform 120x120cm. 60cm hög, 4 steg med vardera 15cm höjd och 30cm djup på varje steg. Kan inte alls terminologin, men tänkte bygga ramen i 45x45 impregnerat. 60cm mellan reglarna i sidled, och för att få stabilitet i konstruktionen tänkte jag ha i praktiken stödreglar på alla leddder varje 15cm i
10 svar · 5,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] http://www.moelventoreboda.se/imagearchive/pocketguide.pdf http://www.moelventoreboda.se/imagearchive/gor_sa_har.pdf http://www.moelventoreboda.se/imagearchive/lagerbalk%20fran%20toreboda.pdf
1 svar · 7,2k läst
A
andersmc: Japp, det är överdimensionerat. Men du frågade "vilken dimension på bjälklaget behöver jag för att inte få något svaj??" Om du accepterar lite svaj kan du ha snäppet klenare reglar.
3 svar · 4,9k läst
B
baratette: Är nog smartast att kolla med din kommun, har hört att det kan skilja en del på var man bor.
18 svar · 8,1k läst
A
andersmc: Du kan ju olja det. Hälften linolja, hälften terpentin.
2 svar · 6,9k läst
R
Roxy: Vi ska bygga en altan under våren och planerar att ha tak över halva som sol- och regnskydd. Är det någon som har tips på tak som släpper in lagom med ljus och inte ser schaviga ut efter några år. Även tacksam för tips angående altanräcke som passar till ett hus byggt -49 (ett utbyggt egnahemshus).
0 svar · 3,8k läst
fresve
fresve: Ingen som har ngn ide eller gjort likadant? Hur mycket överhäng kan man ha? / Fredrik
1 svar · 5,1k läst
·
pgillner
pgillner: ... då jag också vill ha lite inspiration på snyga och bra altantak. Huset är ett 1,5 plans med en vinkel på ena sidan. Taket skall ansluta på både långsidan av huset samt mot vinkelbyggnaden. 3 meter utfall och 4 meter långt.
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.