Jag är snart klar med mitt altan bygge utom räcket och trappen..
Jag har inte bestämt riktigt vart jag ska ha trappen och hur trappen skall se ut.. Jag har slut på idéer och tänkte lufta lite med er..

Räcket: Hur högt skall de vara så ungarna inte ramlar över? Grindarna vid staketet har jag för mig är runt 100 cm.. Kanske ska vara liknande eller?

Trappen: HAr kollat runt lite och en femkantig trapp tror jag de blir men hur funkar de med en sådan om man har stor öppning ner från altan.. Hur stort hål i räcket bör man ha.. Runt 130 cm? En dörr är väl 80 va?
Säg om jag har 130 cm mellan stolparna ner från altan.. Hur stor ska den 5 kantiga trappen se ut om de ska se bra ut?

Hoppas ni förstår hur jag menar..

Precis samma sak som jag sitter och brottas med...... Betr. trappan iaf.

Jag har 137cm mellan mina stolpar och det är ett bra avstånd tycker jag. Jag håller på att laborera lite med det hela, men om man gör det övre trappsteget dryga metern brett tycker jag man får bra proportioner. Sedan beror det ju också på hur långt man gör första trappsteget. Bilder följer...

• ver1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på Bredd: 450x1200

• 450x1200.jpg
    Skapa konto
Bild på: 500x900

• 500x900.jpg
    Skapa konto
Bild på: 400x900 (med kortare "fasbrädor")

• 400x900.jpg
    Skapa konto
tack för bilderna.... jag har 66 cm till backen... är de för mkt med 4 steg eller för lite med 3? Kollar man i en bok så tar man höjden delat på 17.5 då får jag 3.77...

Kanske ska ta 45x145 som regelvirke och lägga 28 x 120 då blir de ju 17.3cm i steg höjd. Mkt att räkna på för att de ska se snyggt ut.. 3 x 28x120 = 360 steglängd. De är väl ok?

Enligt trappstegsformeln (2 x SÄTTSTEG + PLANSTEG) så får Du 70,6 (2x17,3+36). Jag har för mig att det skall vara mellan 58 till 63 för att vara "bra". Alltså bör Du minska antingen sättsteg eller plansteg för att få en gynnsam ekvation. Om jag nu minns rätt.

ja jag har börjat nu iaf... tror de inte blir så dumt.. eftersom de är en stor altan så blir trappen stor oxå.. tror de kommer se fint ut..

Hyttmyra skrev:
tack för bilderna.... jag har 66 cm till backen... är de för mkt med 4 steg eller för lite med 3? Kollar man i en bok så tar man höjden delat på 17.5 då får jag 3.77...

Kanske ska ta 45x145 som regelvirke och lägga 28 x 120 då blir de ju 17.3cm i steg höjd. Mkt att räkna på för att de ska se snyggt ut.. 3 x 28x120 = 360 steglängd. De är väl ok?
Du gör ett vanligt misstag när det gäller att beräkna steghöjden:

Om du har 145 mm höga bärare och lägger på en 28 mm trall så får du inte 173 mm steghöjd. Varför??? Därför att du lägger ju även en 28 mm trall på det nedre steget. Detta gäller alla steg utom det nedersta som kommer att bli 173 mm (145+28).

Vad men brukar göra är att gå ner en dimension på den nedersta stegets bärare. I detta fall blir det då att man använder en 120 mm där vilket kommer att ge en steghöjd på 148 mm. Tror inte att man märker de tre mm i skillnad.

/V

Oops. Helt korrekt. Gjorde själv samma tankevurpa när jag ritade min trappa, och höll alltså på att göra den igen......

Vad använder ni för program att rita trappan i?

skulle våga satsa lite på att de kör

Google SketchUp - Download

räddaren i nöden, bra sett att i förväg ta reda på om en konstruktion är genomtänkt också :)

Jag använder Catia. Men Sketchup är sannolikt ett bättre alternativ för altankonstruerande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.