2 940 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Generella frågor ang altanbygge
Håller som bäst på att plannera altanen, plintarna är satta och funderar lite på tillvägagångsätt.
Altanen blir 9.40 * 3.90 med en bärlina på mitten.
|<--1.90-->|<--2.00-->|Vägg
Plintarna sitter med ett mellanrum på 1.60 längsled
Altanen blir 9.40 * 3.90 med en bärlina på mitten.
|<--1.90-->|<--2.00-->|Vägg
Plintarna sitter med ett mellanrum på 1.60 längsled
- Skall man bygga den med fall? Blir inte klok på detta, en del säger jajjamensan medans andra är tveksamma, om ja hur stort skall fallet vara? En del säger att plintarna kommer att sätta sig vilket gör att fallet kommer av sig själv.
- Plintarna sitter som sagt i backen, på dessa monteras 2*2 tums "stolpar", skall man lägga bärlinan och ytterregeln ovanpå dessa eller skall man skruva in dem från sidan?
i.e:
|_| <-- bärlina som ligger ovanpå plintstolpen
| | <-- "plintstolpe" 2*2 tums som sitter i balkskon på plinten
eller
| ||_| <-- "plintstolpe till vänster och bärlina till höger skruvad in i sidan
| | <-- "plintstolpe" - Min altan blir som sagt 9.40*3.90 och då funderar jag vad jag skall bygga regelverket av, 45X145 borde väl räcka både som bärlina och regelverk?
- Jag förstår att man skall använda skruv för att fästa i plintarna men efter det, kan jag avända spik eller är det så att det är bättre att skruva hela regelverket?
Betr. skruv kontra spik blir det väl lite av en kostnadsfråga också, om man tänker sig att fixera hela regelverket med (väderbeständig) skruv? Alternativt beslag + skruv? Med tanke på att skruven skall fixera 45mm brädor kommer den behöva vara ganska lång (=dyr), detta då i de fall Du inte kan använda beslag (som också blir lite dyrare än spik)
Betr. fall så är det inte nödvändigt eftersom Du lägger trallen med mellanrum, dvs ytvattnet har en utmärkt evakueringsväg mellan trallbrädorna.
Jag hade fäst bärlinorna i stolpens sida, och sedan utnyttjat stolparnas fulla längd så långt det är möjligt till staketet. Men här är jag lite tveksam dock. Förmodligen kommer Du få lite olika råd, både från litteraturen och forumets deltagare.
Betr. dimensioneringen så är det många parametrar som samverkar, och för att kunna råda angående detta måste Du ha en principskiss över Ditt tänkta bygge.
Betr. fall så är det inte nödvändigt eftersom Du lägger trallen med mellanrum, dvs ytvattnet har en utmärkt evakueringsväg mellan trallbrädorna.
Jag hade fäst bärlinorna i stolpens sida, och sedan utnyttjat stolparnas fulla längd så långt det är möjligt till staketet. Men här är jag lite tveksam dock. Förmodligen kommer Du få lite olika råd, både från litteraturen och forumets deltagare.
Betr. dimensioneringen så är det många parametrar som samverkar, och för att kunna råda angående detta måste Du ha en principskiss över Ditt tänkta bygge.
Har också haft tankar på att man skulle kunna använda stolparna till staket och låta dem gå hela vägen upp. Tyvärr så blir det inget alternativ då jag dabbade mig lite när jag satte plintarna och det då inte alltid är exakt samma mått mellan plintarna (skiljer en 0-7cm) och jag tror att det skulle synas igenom att avstånden var olika.
Mao så kommer jag sätta ett staket efteråt med egna staketstolpar.
Mao så kommer jag sätta ett staket efteråt med egna staketstolpar.
Hade verkligen rekommenderat att Du trots allt strävar efter att utnyttja stolparna så långt det går. Om Du smäcker på ytterligare en stolpe på en eller ett par av de stolpar som hamnat fel kan Du kanske få en jämn fördelning? Alltså monterar en stolpe parallellt med den andra stolpen?
Den här typen av "anpassningar" känns inte så roliga, men när allt kommer på plats ser man de sällan....
Själv kände jag att staketet var den svaga länken i min konstruktion, och det var i efterhand svårt att få det stabilt till den grad jag ville ha det. Men jag la å andra sidan mina bärlinor direkt i stolpskorna och hade aldrig möjlighet att utnyttja stolpar pga. låg höjd.
Den här typen av "anpassningar" känns inte så roliga, men när allt kommer på plats ser man de sällan....
Själv kände jag att staketet var den svaga länken i min konstruktion, och det var i efterhand svårt att få det stabilt till den grad jag ville ha det. Men jag la å andra sidan mina bärlinor direkt i stolpskorna och hade aldrig möjlighet att utnyttja stolpar pga. låg höjd.
Jag tycker det låter väldigt klent med stolpar i dimension 45x45. Det är inte mycket att skruva fast en bärlina i. Du får ju bara plats med en fransk skruv. Om du väljer en grövre dimension på stolparna kanske du också kan förskjuta dem lite i stolpskon så att du får samma avstånd mellan alla stolpar?
Vad gäller dimensioneringen av bärlinor och golvbjälkar så verkar den bra, jag har tittat i Thorstenssons bjälklagstabell och den borde väl stämma.
Om du ska spika eller skruva är väl oftast en smaksak men detspelar ju viss roll om golvbjälklaget kommer att ligga ovanpå bärlinorna eller om det fästs med balkskor?
Vad gäller dimensioneringen av bärlinor och golvbjälkar så verkar den bra, jag har tittat i Thorstenssons bjälklagstabell och den borde väl stämma.
Om du ska spika eller skruva är väl oftast en smaksak men detspelar ju viss roll om golvbjälklaget kommer att ligga ovanpå bärlinorna eller om det fästs med balkskor?
Jag tycker också att 45*45 låter väldigt klent. Orkar den ens hålla uppe trallen?
Om plintarna är dimensionerade för att hålla 45*45-stolpar, kanske du kan typ limma/spika ihop stolpar i H-form för att få seriösare stabilitet.
/A
Om plintarna är dimensionerade för att hålla 45*45-stolpar, kanske du kan typ limma/spika ihop stolpar i H-form för att få seriösare stabilitet.
/A
Klicka här för att svara