Altan & Uteplats
msFalke: Tack för svaren :) Skönt att veta att jag kommer att få ett grönsaksland i år ändå!
class1: byggde en altan förra året innan snön kom så den är ej in oljad ännu. hur många plus grader skall det vara för att fixa detta? jag tängte på natt tempen! villken olja är den bästa? blanda själv =mera olja i jag bestämmer ju själv: köpt altan oljamax på 35% men vill ha mera % olja.
piliz: Vilken olja bör man ha till Cumaru trall? Bauhaus, där vi köpte trallen, har en olja för "special" trall, exotiskt träslag, (249 eller 299kr/ burken tror jag det var.) Är den bra, eller har ni något annat förslag? / Fredrik
Skrutten: Är det nägon som har laserat eller på något annat sätt lagt färg på trallen om man nu inte har köpt tryckt virke. Skulle det fungera?? Hade tänkt mig svart grått el vitt::) :rolleyes:
piliz: tack. OLJA menade jag ju... ;-) Jag misstänkte att springan borde komma tillbaka nu när vårsolen värmer, men man blir alltid lite skraj när sånt här sker, det var ju en dyr altan... / Fredrik
andersmc: Han får ett tips från mig, fast i avdelningen Fasad. Boogieman har postat denna fråga både i Altan & uteplats och i Fasad. Enligt god forumsed ska man inte göra så. En av anledningarna ser man här.
almby: Tack för dina synpunkter. Jag har kollat lite på ditt altanbygge också...snyggt :) Jag tar gärna en titt på det där Excel-arket, PMar min mail. Om jag väljer 28 mm trall istället för 22 så kanske det kompenserar den lite längre spännvidden?
Blåsut4: Vi valde WT-35 enrgi+säkerhetsglas. Vi har fönsterparti på en sida så det där med ospröjsat var aldrg aktuelt för oss. Däremot så hade de en nyhet som vi valde,ett fastparti 310mm bred 2000 hög som vi satte två st i burspråket för att få en modern tuch på på denna pensionärskuvös.
wahlström: Men om man ska ha tak på sin altan då? då måste man väl ändå fixera mot väggen? har reviterat hus och ska bygga altan med tak i sommar... :confused:
sennen: Ha ha... Just det här med "fusk" tänkte jag faktiskt på när jag skrev i en annan tråd om sånt här... Skulle färdiggjutna plintar inte vara fusk? Och justerbara stolpskor? ;) Var går gränsen? Borde man egentligen inte dra ner sina egna träd med muskelstyrka, göra plankor med hjälp av tänderna, och sedan måtta ut hela altanen med ögonmått och runda stenar som inte rullar... :) Jag
villa lindsbo: ett sak du kan göra är att du borrar upp hålen och slår i en träplugg. finns ganska små pluggar (typ möbelpluggar). sen kan du slipa av trallen o kanske lägga på en olja med färgpigment. då borde hålen bli ganska osynliga. har sett att det finns spackel som man kan blanda ihop för att få det att se träaktigt ut, minns tyvärr inte vad det heter. lycka till
lavin: ett tips ar kanske att fraga under byggnadsvard, den sektionen ar ratt livad nar det galler tidstypiskt utseende.
sennen: Jag har, tror jag, kommit fram till att jag ska göra altanen i två delramverk. Dels en för långsidan, fram till husets hörn, så att säga. Dels en på husets kortsida, som sedan går lite längs med den andra. Anledningen är bland annat att jag kommer att ha plintar på kortsidan (där är det lera och sprängsten), och att det på långsidan blir trästolpar direkt på stolpskor i berget.
snackan68: [quote="juliane, post: 424771"] Vi har sandjord och jag är rädd att det någon gång ska ge vika ifall man bygger rakt på det. Eller kan jag plinta som vanligt? QUOTE] jag skulle inte bygga direkt på sandjorden - risk för att det ruttnar.... och rör på sig, som du själv säger. Plinta är mitt tips! // Snäckan
lastkaj: Det är bra om du har grus, men inget krav. Jag har sett flera altaner med endast jord under, det fungerar bra. Det brukar inte kunna växa något under en altan.
Hutiksberg: Har för mig att man inte bör bygga mindre än 3,5-4 meters djup för att ha ett vettigt utrymme att möblera på och ändå kunna röra sig.
ejbyggproffs: [citat] Om jag inte är helt fel ute så är ett tumstockblad ett bra mått på mellanrum.
andersmc: En tråkig sak med Byggmax är att man aldrig kan veta vilka längder som finns i lager. Det hjälper inte heller att ringa deras kundtjänst och fråga, för de kan bara säga att det finns x tusen meter i lager. Man få åka dit och kolla helt enkelt.
jon_h: Jo, Ola har nog rätt. Det blir ju antagligen ett väldigt tunt skikt med sand emellan de båda lagerna. Jag hade också behållit det undre lagret.
TurboSmurf: Jag är i samma tankar.... isolera med ca 200 mm i träbjälklaget. Det kommer vara ca 70-80 cm upp till underkanten från marken. Först var jag inne på vanlig tryckt trall om man inte stänger dörrarna ordentligt... men insåg att man förstås inte vill ha in regn eftersom det kommer åka ner i isoleringen. Istället lutar det nu åt vanligt golvspån och ett flytande golv (antagligen
snickar_lasse: tjenare!ta du o beställ en roterare med 1200 liter 350 betong,om det går att komma till med bil.kostar mellan 2000 -2500 kr förmodligen.fråga va dom ska ha för betangen först ,så inte jag får skit för det.hämta sand o makadamm o cement o blandare, de både kostar o tar tid.det finns ett alternativ till, men då blir det dyrt
lastkaj: Det är isoleringen och uppvärminingen som skiljer Ett uterum är i princip oisolerade väggar o tak av glas utan uppvärmning En vinterträdgård är isolerade väggar o tak av glas med uppvärmning Sedan finns det ALLA typer av varianter däremellan.
Dregen: tack för svaret. Vad menar du med "45*170 stämplat minst+hammarband"? Taket kommer att vara ett plasttak. Vet ej idag hur grova takreglarna ska vara, tror ni att det räcker med 45x120 på ett spann på 3,2. Har inte hittat någon tabell på dimensioer på detta, har en tabel som gäller för golvreglar samt bärlinor.
DT: Kolla Bitus AB - Timber Preservation om de har?
Erik_V: [citat] Hej, Vad är fördelarna med att såpa däcket alternativt obehandlat?
calle_d: Jag ska bygga en altan som ska vara drygt en meter upp från marken. Altanen ska gå ca 3 meter ut från huset. Eftersom jag inte vill ha några skarvar i trallen så tänkte jag först börja med en bärlina längst husväggen och göra som man brukar göra, bjälkar ut från huset till plintar i gräsmattan. Sen tänkte jag lägga ett lager bjälkar tvärs över de första för att slutligen
sponken: Vi hade plattor med myror under... inte så roligt när man satt och åt... Det vi gjorde var att ta bort alla plattor och all samt under dessa. Sedan reglar och trall. Mycket slit men det blev bra tillslut och myrorna lyser med sin frånvaro. Jag tror att om du lägger trall över plattorna så kommer myrorna bara att trivas ännu bättre. Mörks, syddat och säkert fuktigare eftersom solen inte
thonil: Tack för svaren jag skall nog prova med grönsåpa,men skall jag använda outspädd såpa?
jon_h: Jag misstänker att du ska ha tryckimpregnerat virke? Där finns det väldigt stora kvalitetsskillnader just vad gäller impregneringen, och därmed rötbeständigheten. Jag tycker att du ska lägga några spänn extra och inte köpa det billigaste i det fallet.