Hej! är nybyggare och sitter med husskisserna och sliter mitt hår.

Då vi har en max byggarea på 133 så undar jag nu om eventuella verandor som finns med i katalogens skiss räknas med i byggarean. :confused:

Jag är verkligen skitkass på att räkna sånt här och hoppas att någon kan hjälpa mig. Vi skall (förmodligen) bygga ett Lövsångaren från FH men det har en byggarea på 135 kvm och vi måste således krympa huset i varje ände, hur räknar jag fram hur mycket jag skall dra bort, typ -0,75 eller nåt??? Kan iofs ringa till säljaren men jag känner mig tjatig och hoppas på nån vänlig själ här i forumet.
Det blev visst lite utav varje under denna rubrik hoppas det inte gör nåt:rolleyes:
Jättetaxam om nån vill svara/-Lola

Normalt så är altaner inte med i byggarea. Byggarea räknas den area som grunden täcker. Därefter finns boarea, det är den area som räknas som boendeyta. Skillnaden är att du räknar bort väggarnas tjocklek och eventuella snedtak m.m.

Om huset idag är 13,5m x 10m så behöver det bli 13,3m x 10m för att bli 133m2.

Man tar bredden gånger längden i meter så får du arean i kvadratmeter.

Ja så långt är jag med, men om man måste krympa ett hus, måste man ta bort både på längd och bredd eller tror ni att det räcker det med bara bredd? vi skall träffa säljaren nästa vecka så vi får väl se vad han kommit fram till. Är bara rädd för att man måste trycka ihop huset så mycket att sovrummen blir för små, vem vill sova i en skokarting :p

kartong ska det va!

Skokartong - Luxury.....

Lola skrev:
Ja så långt är jag med, men om man måste krympa ett hus, måste man ta bort både på längd och bredd eller tror ni att det räcker det med bara bredd? vi skall träffa säljaren nästa vecka så vi får väl se vad han kommit fram till. Är bara rädd för att man måste trycka ihop huset så mycket att sovrummen blir för små, vem vill sova i en skokarting :p
Det är ju fritt val. Ta bort antingen längd eller bredd - eller både och - bara slutsumman blir 133 kvadrat. Med andra ord räcker det med bredd - 20 cm.....

Tack för hjälpen. Får ju skylla oss själv lite när vi valt att köpa tomt med begränsad byggarea. Men nybyggt ska det bli.... härligt. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.