--------------------------------------------------------------------------------
Hej alla byggare.

Nu är det äntligen dags för altanbygge. Ska bli skönt inför sommaren.

Men vi har ett problem. All planering med altanen är klar. Hur den ska se ut och vad vi ska använda för material. En salig röra på tomten med allt virke. =) Så sa jag till min jobbarkompis att jag skulle använda kanalplast på 16 mm från plastmo. Deras Twinlight tak. Då sa han att hans granne har ett sådant., och att han inte var nöjd. Hur noga man än var med att täta så hade det kommit in smuts och ett och annat småkryp in i själva kanalerna. Jag som trodde att det var det lättaste taket att hålla rent och snyggt. Det följde ju med tätningslister och aluminiumprofiler för att täta. Sen skulle man använda någon sorts aluminiumtape i bakkant och dräneringstape i framkant. Men han irriterade sig på att det kom in saker i kanalerna som då inte går att få bort.

Kanalplasten är ju ganska dyr. Det känns som jag vill satsa på just den. För att sedan i framtiden ev. glasa in altanen. Jag vill göra det rätt och riktigt på en gång så man slipper göra om det om man ska glasa in. För vad jag förstått måste man nästan ha kanalplast när man glasar in altanen i och med att den inte kondenserar.

Kanalplast eller vanlig vågad plast?????????

MVH
John

firefighter70 skrev:
och att han inte var nöjd.
Precis! Det är ju din jobbarkompis granne som inte är nöjd. Vi vet ju dessvärre inte hur petig han är. Jag har kanalplast och visst, det är ju inte 100% rent men jag sitter inte och tittar i taket (allt är förresten i takfoten, alltså på utsidan).
Det är inget som stör mig och jag valde den för att lättare hålla värmen. Gör det du också blir mitt råd!

Kan fler med erfarenhet svara på mitt inlägg så vore jag mycket tacksam.

Tack för ditt svar "Sawsaw". Så det smuts du "Sawsaw" har är inte i själva kanalerna?

Jag har rökfärgad kanalplast efter som den ligger med sol från 12.30 på sommaren. Är mycket nöjd!
Visst kommer det in lite skit när man kapar och monterar, men annars är det helt ok!
Jag har fått för mig att det även håller bättre än andra enklare plastbelag. Kanske har jag fel?

Tack jimor.

Jag har också tänkt på rökfärgat. Blir det inte mörkt? Eller är det behagligt? Vi har med sol från strax innan lunch.

Kom ihåg!

Om du måste kapa skivorna; se till att blåsa ur alla kanaler med tryckluft efter kapning så att du slipper en massa spån som täpper till längst ner mot dräneringstapen.

/V

Tack "Voima". Bra tips. Hur fungerar dräneringstapen? Släpper den in och ut fukt,och den ska hålla smuts borta? Eller?

firefighter70 skrev:
Tack för ditt svar "Sawsaw". Så det smuts du "Sawsaw" har är inte i själva kanalerna?
Jo det lilla, lilla smuts jag har är just i kanalerna men bara i nerkant av taket, utanför altanväggen så jag lider inte av det.

Kom ihåg att ALDRIG förvara kanalplasten på marken innan du monterar den. Det är då smuts och kryp tar sig in i den.

Dräneringstejpen ser ut ungefär som ett finmaskigt nät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.