Hejsan!

Är igång med byggnationen av mitt tädäck som blir 7x4m
läste någonstans att man skulle ha ett fall på ca 2cm per meter

Har nu lagt bärlinorna med med ett fall på ca 1cm/m
men tycker detta verkar mycke när jag lägger ut reglarna.

det lutar rätt kraftigt, så min fråga är ska jag minska eller skipppa det helt
och hållet och istället lägga dem i våg.

tacksam för svar.

Björn

Hej Björn!
Har du grävt ur under trädäcket så är det där fallet kommer in, för att ev vatten ska rinna bort från huset. Själva däcket skulle jag lägga i våg.
/Joel

• Gilla
petersv
  • Laddar…
Ja så är det nog , tur att jag inte kommit längre i bygget, tyckte väl att det verkade lite för mycket,

har dåligt med plats under bärlinorna så dessa har jag fått gräva rännor för, men kan nu höja dessa ca 5cm så att det blir mer plats under.

tack för svaret.

mvh

Björn

Tanken är väl att vattnet ska rinna av trallen, så det är meningen att golvet ska luta. Lite lutning kommer inte att märkas men göra så att golvet torkar upp fortare och kanske håller längre.

/fredrik

Det är väl så att om du lägger trallen med rätt sida uppåt så kommer den att få en lätt välvd yta på ovansidan. Därvidlag rinner vattnet bort från varje planka. Däcket är inte helt tätt, du har nog ett avstånd mellan varje trallplanka.

Då är det kanske inte helt fel med lite fall ändå, men de flesta lägger väl ändå
trädäcket i våg.

Får väl ta och gräva upp plintarna igen och höja dem 50mm

jäkla jobb men det är bättre att göra det nu, annas går man väl och retar sig på det sen.

Däcket ska ligga i våg. Naturligtvis finns det ingen universallag på det, men jag har aldrig hört eller sätt något annat.

Om du har"lite" lutning på däcket så rinner ju ändå inte vattnet av.

Vatten behöver inte många promilles lutning för att börja röra på sig, särskilt om ytan är plan och slät. Jag är inte någon expert på detta men har läst en del om avvattning av ytor och jag skulle nog säga att en träyta skulle må bra av att ha lite fall så att den avvattnas snabbare. Men det skulle nog räcka med 1-1,5%.

Men som tidigare talare sagt så är det för husets del underlaget under däcket som ska ha den största lutningen för att få bort vatten från grunden.

/Kalle

Kom att tänka på en annan sak. Om du bestämmer dig för att öka lutningen på däcket så att vattnet rinner av däcket, tänk efter var vattnet kan ta vägen sen. Har inte vattnet någonstans att rinna så lär du få pölbildning och då kanske det är bättre ändå och låta vattnet infiltrera ner i grusbädden undertill.

Efter ett 5mm regn så har däcket fått ta emot 140 liter vatten och det kan bli ordentliga pölar om det inte har någonstans att infiltrera.

/Kalle

Altanen skall vara i våg!
Jag förmodar att du tänker ha bord och stolar på altanen. Prova och sitt på en lutande stol vid ett lutande bord, så förstår du snart varför.

Själv byggde jag med en lutning av 1 cm/m i trallens riktning. Dessutom lade jag kärnsidan neråt, så varje trallplanka blir sin egen ränna.
Det har visat sig förträffligt. Allt vatten transporteras bort från huset och lutningen märks inte. Däcket torkar på nolltid och nu, fyra år efter byggnationen, är det fortfarande tipptopp helt utan vare sig oljning eller skurning eller någon annan typ av kärlek överhuvudtaget.

• Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.