7 071 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Staket på altan?
denna fråga har säkert besvarats förr, men jag hittade inget bra när ja sökte. 
ja har 2 alternativ.
Alt1. Sätta upp hela bärlinan runt om 45*170, o kapa in stolp 95*95 efteråt.
fördelen som ja ser det e att ja kan välja precis vart hålen o de ska va efteråt.
Men blir det tillräckligt stark/stabilt o göra så, ett uttjack på 45*170 o skruva fast på sidan på bärlinan?
Alt2. Sätta mina stolp 95*95 på plintarna/stolpskor direkt o fästa bärlinan i dom.
Fördelen som jag ser det, e att det borde bli stabilare, men samtidigt måste ja bestämma direkt vart hålen ska va i staketet.
Har vi några förslag??
ja har 2 alternativ.
fördelen som ja ser det e att ja kan välja precis vart hålen o de ska va efteråt.
Men blir det tillräckligt stark/stabilt o göra så, ett uttjack på 45*170 o skruva fast på sidan på bärlinan?
Alt2. Sätta mina stolp 95*95 på plintarna/stolpskor direkt o fästa bärlinan i dom.
Fördelen som jag ser det, e att det borde bli stabilare, men samtidigt måste ja bestämma direkt vart hålen ska va i staketet.
Har vi några förslag??
Jag vill absolut rekommendera dig att sätta stolparna direkt i plinten, just på grund av att det blir så stabilt. OCh att bestämma var staketstolparna ska stå nu eller sen, kan väl egentligen gå på ett ut? Kanske till och med bättre att planera lite nogrannare för stolpar osv. redan nu, det brukar betala sig...Great skrev:denna fråga har säkert besvarats förr, men jag hittade inget bra när ja sökte.
ja har 2 alternativ.
Har vi några förslag??
Jag har satt våra stolpar i bärlinan. Var inte praktiskt möjligt att sätta plintarna på exakt rätt ställe för stolparna - dessutom inte genomförbart givet designen.
Nu har vi iofs bärlina i dim 45x220, och räckesstolparna (90x90) sitter på utsidan, skruvade inifrån med tre franska 10mm som går en bra bit in i stolpen - utan urjackning.
Blev urstabilt, ingen risk att det ger sig - ens vid det vildaste kalaset...
En stolpe sitter avigt till liksom hörn mot hörn på utsidan - den stolpen sitter med fyra hörnbeslag och ett antal ankarskruv - helt orubblig den också.
Så, min erfarenhet är att du mycket väl kan sätta stolparna sist om det blir enklare
Nu har vi iofs bärlina i dim 45x220, och räckesstolparna (90x90) sitter på utsidan, skruvade inifrån med tre franska 10mm som går en bra bit in i stolpen - utan urjackning.
Blev urstabilt, ingen risk att det ger sig - ens vid det vildaste kalaset...
En stolpe sitter avigt till liksom hörn mot hörn på utsidan - den stolpen sitter med fyra hörnbeslag och ett antal ankarskruv - helt orubblig den också.
Så, min erfarenhet är att du mycket väl kan sätta stolparna sist om det blir enklare
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
hmmm får inte till nån skiss, men jag har kommit på det att jag kör med stolparna efteråt, så kan jag klura bäst ja vill på mina hörnkonstruktioner 
en annan sak, jag kommer att ha en del inglasad, hur löser man det bäst så att
det inte kommer att blåsa in under golvet typ?? typ ställa nån 45*45 ståendes
från överkant främre bärlina o ner till backen, för att sedan dra på typ 22*120 liggandes runtom.
kanske nån form av vindpapp på insidan?
en annan sak, jag kommer att ha en del inglasad, hur löser man det bäst så att
det inte kommer att blåsa in under golvet typ?? typ ställa nån 45*45 ståendes
från överkant främre bärlina o ner till backen, för att sedan dra på typ 22*120 liggandes runtom.
kanske nån form av vindpapp på insidan?
Klicka här för att svara