Hej

Jag håller på att bygga en ny balkong.
Nu funderar jag på hur man skall fästa stolphållarna i berget som dom skall vila på?
Finns det justerbara hållare eller vad kan rekommenderas?

På den balkongen som jag rev så satt stolparna fastspikade underifrån på en hållare som var ett fyrkantigt plattjärn på ett armeringsjärn.(som en u-stolphållare fast platt).
Finns det några bra tips som gör att jag kan återanvända dessa?

tack på förhand!!

Borra hål med en borrhammare, sätt i hållaren och häll i betong.. dvs gör ett hål som är lite större en diametern på "foten" på hållaren..

Väcker liv i denna tråd.

Ska man bara borra ett hål lite större än järnet och banka ner hållaren där, ska man inte ha expanderbetong eller kemankare?

Om man har behov av lite längre stolpar, ska man fästa en stolphållare i berget, sedan en 95*95 stolpe i hållaren och sen lägga bärlinan på stolpen? Vad är lämplig fästanordning mellan stolpe och bärlina?

Expanderbetong eller kemankare är att föredra då betong krymper en aning vid härdning.

Trist att kemankare 100-500 ml kostar lika mycket som en säck expanderbetong..

Jag borrade hål i berget, samma diameter som stolparna, fyllde med PL400-lim och stoppade ner stolparna. Kommer aldrig att röra sig. PL400 kostar ca 60:- per tub och en tub räckte för mina fyra stolpar och blev över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.