Altan & Uteplats
thomas33: Borra hål i stenarna och kör ner stolpskor i hålet. Borrar du med precition till rätt höjd, så kan du bara fästa stolpskon i stenen med tex PL 400, annars får du använda justerbara stolpskor. Justerbara skulle nog vara att föredra, då det verkar vara lite sankt och sättningar kan uppstå. För att undvika stolpe mellan två stenar, så får du använda en kraftigare stödregel, så
Zebbo: Ok, tackar för hjälpen! Det kommer nog dröja ett tag innan jag tar tag i detta, har lite annat som ligger före i prioriteringen. Bl.a. ett staket så ska byggas klart, men det får bli en annan tråd om jag behöver hjälp med det. /Jörgen
vojma: Plasttak av TRP-typ (den vanligaste profilen) ska skruvas i dalarna. Skruvarna har ju en packning som gör att det sluter tätt. Se dock till att _inte_ använda plåttakskruv. Dessa saknar ett par små vingar som förstorar hålet genom plasten så att plasten får en rörelsemån på några millimeter.
weronica_06: Hej! Vi har en stockstuga på Åland och har nu byggt ut altanen till ena långsidan på stugan. Nu vill vi ha ideer om räcket. Det måste vara impregnerat trä, gärna längsgående bräden o en överliggare. Skicka gärna bilder ni som har. Tackar o bockar
dahlis: Hej ! Behöver hjälp med att hitta överliggare med avfasade kanter till mitt kommande räcke .Har 95*95 stolpar som håller upp taket, så jag hade tänkt mej måtten 34*120. // Dahlis
Don_Tom: Jag använder Catia. Men Sketchup är sannolikt ett bättre alternativ för altankonstruerande.
pinebar: Gjuten eller plattor på marken tycker jag passar bäst till gammal funkis. Trädäck känns lite fel i det sammanhanget tycker jag. Men två meter upp!? Är det ett sutteränghus? Vore nog bra med en bild på huset för att kunna få en uppfattning.
sssckr: Tänkte fästa stödregel i grunden av betong. Vad bör man ha för dimensioner på franskskruv och betongplugg?
lastkaj: Du behöver inte ha någonting under eller över. Jag hade gräsmatta, och den självdog när altanen kom på plats. Brist på sol förmodar jag. Men om du väldigt gärna vill förbereda så kan du ha geoduk och sedan makadam, fast jag hade hoppat över det.
Ella-Lisa: Jag har sökt efter en leverantör av kirai i Stockholm. Den enda jag hittat är Erlandsons trä Välkommen till Erlandson Trade AB, Stockholmsvägen 26, Upplands Väsby men för mig är det viktigt att det finns någon slags miljöcertifiering på virket och de hade inte en aning om var virket kom ifrån. Det känns ju inte bra att använda regnskogsträ. Fredells för masandaruba
petersson79: Har för mig att man får göra skärmtak på under 12 kvm utan att det behövs bygglov. Men nån annan kanske vet bättre...
Skrutten: Hejsan:cool: Det såg jättefint ut så skulle vi kunna göra på båda partierna vi ska även fortsätta med brädor runt huset och dom kommer ligga vinkelrätt mot huset för att följa berget Hur långa är brädorna som ligger längsmed huset innan du sätter brädan vinkelrätt mot huset Tack för hjälpen:)
lastkaj: Du kan inte fästa en regel i frigolit enbart. Du måste in till betongen om den ska sitta ordentligt. Alternativet är att du gräver o använder lite fler plintar. Risken är att du förstör lite av din dränering runt huset med plintar nära huset Det finns faktiskt ett hemligt alternativ 3. Där fäster du regeln i frigoliten och bygger upp med tätliggande sten (någon typ av marksten)
Dregen: Dag har en tabell i sina böcker, där kan man utläsa ut längden på reglarna beror på vilken dimension på bärlinan du har samt hur brett det är mellan bärpunkterna på bärlinan (plinten). Jag har följt den och har en främre bärlina på 90x195, plintavstånd 1800 och då kan jag ha 45x195 reglar (upp till 3,1 m). I ditt fall kanske du får gå upp till 45x220, jag är osäker men kolla
OlaF: För dräneringen gör det nog ingen skillnad eftersom det dränerar ännu bättre med ett tomt utrymme fast för markduken kan det ju vara vettigt med några skopor makadam eller litet sten bara.
vimsan: Typ sån som används på gamla gator i stan, skulle vara supersnyggt som avslutning. Det tänker jag be maken snällt om när vi ska bygga trädäck i sommar. Men det ska inte vara nyhuggna stenar utan de där gamla "tumlade" stenarna. /Vimsan
DT: Det fick bli "vanligt" tryckimp, 28x120... Beställt och klart till helgen!
Miniu: Hej! Kan ni ge mig några priser på trallvirke, så att jag ser skillnader mellan vanligt tryckimpregnerat och annat fint, tex lärk eller det fina skeppargolvet jag såg här. Tack
Badger: [citat] Det rör sig inte med rätt dränerande material och välstämpat/packat. Går alldeles utmärkt att använda sig av plattor och ha golvet således "flytande". Användning av fastsatta bärlinor etc blir mer en konstruktion som är användbar ifall man önskar tak/inbyggd.
sollentunahuset: Jag är själv inne på att välja Lunadeck. Det finns en tidigare tråd med ett par snygga bilder. Skulle gärna höra och se mer från er som använt Lunadeck. Johan
imported_Byggaren: Om du Googlar på trappor får du massor med förslag. Du kan oxå gå in på lantbruksnet.se och hitta alla trapptillverkare i Sverige.
imported_Byggaren: Det räcker gott med tre stolpar på 6 m i längd. Över dem får du lägga en planka på högkant i dim. cirka 45x195* som upplag för takåsarna. Den fäller du in i toppen på dina 95x95 stolpar så att 'plankan'/bärlinan ligger jämns med in- eller utsidan på dem. *Beroende på snözon kan du behöva gå upp till 45x220.
imported_Byggaren: Avståndet mark - färdigt uterumsgolv beror på hur stor terrass du ska ha och närmast då spännvidden på primär- och sekundärbärverket. Du får räkna med allt från 45x220 på de förra till 45x145, och 45x145 till 45x95 på de senare, där måtten på höjden adderas till varandra. Därtill kommer trallen/golvet på minst 22 till 28 mm. Och under primärbärverket bär du ha minst 10 cm
imported_Byggaren: Enklast är att köpa färdiga varmförzinkade beslag i byggvaruhus, avsett för fastgjutning av stolpar. Finns som L- och U-järn. Även spikplåt duger. Ett annat (och bättre sätt enligt mitt tycke) är att skaffa/köpa vanliga plattjärn av lämplig dimension, t.ex. 50x4 längd 60 cm, och sätta ner dem parvis i betongen med stolpens tjocklek som mått. Cirka halva längden under (klipp ett
Brummel: Det enda som skulle vara jobbigt var om jag stötte på sten 1m ner i alla hålen och jag har släpat upp all utrustning i onödan till stugan. Kanske måste släpa med mig en plan "b" också hehehe...vad det nu skulle vara. Lättare om man skall bygga hemma´, då kan man testaborra osv.
Forbes: låter ungefär som mitt projekt. Jag kommer också att ha en del av trädäcket inglasat (med glas från skånska byggvaror och kanalplasttak från desamma). Jag kommer att ha trädäcket på gjutna plintar och under detta lägger jag bara en matta som jag fått från ett pappersbruk, jag tror de har den för att pressa ut vattnet ur massan. Denna får fungera som kraftigare fiberduk. Sedan
hannajo: taket på altanen ska både vara regnskydd o dämpa solen, är min tanke. Så markis är inte intressant. Funderar på plasttak med någon form av tyg som skuggning eller kanske rent av ett plåttak. Någon som har erfarenhet av skillnad på värmen under ett plasttak respektive ett plåttak???