25 592 läst ·
45 svar
26k läst
45 svar
Trallskruv
Sida 1 av 4
Skruvade i mina 28x120 i höstas med Gunnebos Trallskruv 55 mm. Har nu upptäckt att många ändträ har släppt och man kan dra upp trallen (den sitter alltså inte fast, skruven går rätt genom). Detta gör att dessa ändträ sticker upp gentemot de andra bräderna. Någon som varit med om något liknande? Fel på virket eller trallskruven? Såg att det finns trallskruv som är 75 mm, skall jag testa med dem istället eller ska man reklamera där jag köpte trallen och skruven?
Produkter som diskuteras: "Trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Ja det tyckte jag med att 55 skulle räcka gott och väl. Har som sagt upptäckt på flera ställen att det i princip bara är att dra upp plankan/brädan med minimal handkraft. Känns lite som att trallen har mjuknat upp lite efter regn/snö i vintras (speciellt i trallhålen).
Kan du inte sända in en bild som exempel där det släppt?
Håller med om att det låter helt OSANNOLIKT...
Som jag tolkar på dig så sitter skruven kvar i regel, är det korrekt?
Händer detta bara vid ändarna eller även mitt på?
Håller med om att det låter helt OSANNOLIKT...
Som jag tolkar på dig så sitter skruven kvar i regel, är det korrekt?
Händer detta bara vid ändarna eller även mitt på?
Har inte förborrat och skall försöka ta en bild på härligheten ikväll. Pratade med min lev. och han skulle personligen komma ner och inspektera. Han skulle ha med sig grövre, längre skruv av modell Rolls Royce. Får väl se vad han har för utlåtande!
Hör för mig att jag hört att man ska en annan skruv i änden på trallbrädan, just för att förebygga detta problem. Ibland följer det med speciella skruvar i förpackningen som är gängade en bit alldeles nedanför skallen.
För kolla närmare på detta, ska snart skruva trallen.
För kolla närmare på detta, ska snart skruva trallen.
Och vad är det för speciellt med dessa ändskruvar? Längre och tjockare skalle eller?
tycker inte man borde behöva speciella skruv vid ändträt...
Visst vill säkert tillverkaren att man ska köpa det, men vad kostar inte special skruv...
Har själv skruvat ett soldäck på ca 40 kvm, och använde faktiskt biltemas rostfri trallskruv... Inget jag kanske skulle göra igen, men planken satt i alla fall KVAR...
Och dom var betydligt mycket billigare än tex Grabber.
Om man förborrar och inte sätter skruven LÄNGST ut på plankan, så behöver man inte några speciella skruv. Det är ju bara att sätta den LITE längre in och ev borra lite snett, så bör det inte bli några problem.
Visst vill säkert tillverkaren att man ska köpa det, men vad kostar inte special skruv...
Har själv skruvat ett soldäck på ca 40 kvm, och använde faktiskt biltemas rostfri trallskruv... Inget jag kanske skulle göra igen, men planken satt i alla fall KVAR...
Och dom var betydligt mycket billigare än tex Grabber.
Om man förborrar och inte sätter skruven LÄNGST ut på plankan, så behöver man inte några speciella skruv. Det är ju bara att sätta den LITE längre in och ev borra lite snett, så bör det inte bli några problem.
om du har fräscha bits så är det inga problem att dra ner dom, men efter et tag så får du metallspån på bitsen och har du inte avmagnitiserat bitsen så är det mera lätt med en skruv från biltema att du rund drar i krysset.
Detta troligen på att det är så mjukt stål i skallen.
Sedan märkte jag att det var inte att rekomendera att skruva ur dom för att använda skruven igen... Så hade man gjort fel (Nu hände detta ALDRIG mig... utan en "kompis" hehehehe) Så var det bara att kasta bort skruven och ta en ny.
Men trots allt så är det ofta som priset styr, dom är ju väsentligt mycket biligare.
När jag gjorde mitt nya uterum (Sålde den villan och köpte annat) så la jag spontat virke till golv och valde då typ grabber skruv men som var "fyrkantiga" i skallen. Mycket bättre att dra i, bättre grepp, du kunde sätta "fast" skruven på bitsen och styra in den, för att sedan dra fast den.
Så mig slutsats av detta, biltemas trallskruv, får nog vara kvar på deras hylla.
men dom har andra skruv som jag använder och är väldigt nöjd med.
Detta troligen på att det är så mjukt stål i skallen.
Sedan märkte jag att det var inte att rekomendera att skruva ur dom för att använda skruven igen... Så hade man gjort fel (Nu hände detta ALDRIG mig... utan en "kompis" hehehehe) Så var det bara att kasta bort skruven och ta en ny.
Men trots allt så är det ofta som priset styr, dom är ju väsentligt mycket biligare.
När jag gjorde mitt nya uterum (Sålde den villan och köpte annat) så la jag spontat virke till golv och valde då typ grabber skruv men som var "fyrkantiga" i skallen. Mycket bättre att dra i, bättre grepp, du kunde sätta "fast" skruven på bitsen och styra in den, för att sedan dra fast den.
Så mig slutsats av detta, biltemas trallskruv, får nog vara kvar på deras hylla.
men dom har andra skruv som jag använder och är väldigt nöjd med.
Antar att de inte är rostfria pga det låga priset. Behöver man vara orolig att de blir fula med tiden?stajo917 skrev:
De är rostfria, därav mjukheten, rostfritt stål är lite degigare, samtidigt som det är hårdare än vanligt stål, därför får man vara lite försiktigare med dessa. Sista gången jag skruvade ett däck köpte jag Byggmax rostfria istället, för de har torxskallen. 4,2x55 MM kostar en hundring per 250 st, väl värt de extra tiorna som skiljer från Biltemas krysspår, inga problem att skruva ut och återanvända.