Jag har precis samma förutsättningar som du, tomas_mandorf. Singelbädden runt huset är ju precis som det grundplattan står på packad. Det jag hittills lagt på singeln ligger blickstilla.
Skulle någon del av singelbädden röra sig, är fördelen med att lägga bärlina på betongplattor att du med en domkraft kan lyfta däcket där det behövs, och lägga in kilar mellan bärlina och betongplatta, så att allt hamnar i våg. Det är svårt att göra med en helt fixerad lösning med plintar. :)
Men jag tror inte du behöver oroa dig för sättningar. Huset lär ju inte plötsligt börja luta... ;)

Plattan på huset är ju betydligt större och med större tyngd så nej den lär ju inte flytta på sig.

Jag är dock lite orolig att om man har bara en betong platta direkt på singelbädden att man ska packa singeln precis under betongplattan så att altanen kommer att sjunka där man går mycket så som vid altandörren.

Tänker mig nog att det ska bli en kombination av plintar och plattor.

Den delen där jag tänker mig plattor är intill husgrunen och under tak så där är minimal risk för tjälskutning.

Eller är det dumt?

Sjunker det, har man ju möjlighet att lyfta med domkraft och kila in distanser för att höja. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig. Din vikt vid altandörren jämfört med hela däckets totala vikt över allt, förutsatt att det inte är en pytteveranda och/eller du väger närmare 200 kg, är inget att räkna på... :)

Jag kommer att lägga betongplattor längst in vid husväggen, underlag är packad singel. Längst ut kommer en bärlina vara fästad i stolpar (95x95), som står i stolpskor som är fästa i berget på ena sidan, i plintar på andra sidan (min veranda går på två sidor av huset).
Mellan den inre och den yttre bärlinan kommer jag dessutom att bära av med en eller två bärlinor till, då spannet på altandäcket blir så pass stort. Denna/dessa bärlina/or kommer också att vila på betongplattor.

• Gilla
Mixon69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.