8 142 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Limma bärlina i grunden?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga altan till vårt nybyggda hus, tyvärr kan vi inte spika eller skruva i grunden, så min fråga är kan man limma fast bärlinan i grunden med PL400 och sen stöda upp under med plattor? Eller innebär det att man kapslar in fukt eller annat då?
Vi har platta på mark och den yttre delen består ju då av kantbalkar som är i typ frigolit. Så därför går det inte att skruva i den, det hade ju annars varit det bästa. Vad kan nackdelarna vara att limma i plattan? Om man gräver för plintar så nära plattan så får jag för mig att man underminerar underlaget under plattan lite? eller?
Om den inte håller för att skruva i, hur kan den då hålla för att limmas mot?
Jag är ju tveksam till att limmet skulle klara den bärighet som krävs.Men det beror ju naturligtvis på vilka spann ni tänkt.
Kan du inte sätta plintar typ 40 cm ut, och sedan också limma dit en bärlina på grunden också?
Jag är ju tveksam till att limmet skulle klara den bärighet som krävs.Men det beror ju naturligtvis på vilka spann ni tänkt.
Kan du inte sätta plintar typ 40 cm ut, och sedan också limma dit en bärlina på grunden också?
Jag har limmat med PL400 och borrat igenom cellplasten in i betongen och skruvat med LÅNGA skruvar och plugg.
Även stöttat under med lecablock och stenplattor.
Vill inte göra om...
Bara limma litar jag inte på ett smack.
Även stöttat under med lecablock och stenplattor.
Vill inte göra om...
Bara limma litar jag inte på ett smack.
Vi är i precis samma situation. Platta på mark, med golvvärme i, och vi tänker inte skruva i grunden.
Vi kör på att lägga betongplattor närmast huset, såna där kvadratiska, gråa, alltså. De kommer att ligga på samma bädd av sten och grus som plattan och huset står på, så det blir nog tämligen stabilt utan större sättningar.
Lite mer pill att få inre bärlinan i våg, kanske, men det är det värt.
Kan dessutom tipsa om att det på bl.a. Blocket.se finns folk som ger bort dylika plattor mot att man hämtar dem. Hur de ser ut spelar ju inte nån roll, eftersom de ska vara under tralldäcket...
Vi kör på att lägga betongplattor närmast huset, såna där kvadratiska, gråa, alltså. De kommer att ligga på samma bädd av sten och grus som plattan och huset står på, så det blir nog tämligen stabilt utan större sättningar.
Kan dessutom tipsa om att det på bl.a. Blocket.se finns folk som ger bort dylika plattor mot att man hämtar dem. Hur de ser ut spelar ju inte nån roll, eftersom de ska vara under tralldäcket...
Förmodligen en mycket bra lösning, kan jag säga efter att ha placerat min innersta bärlina på plintar. Det var ett allt annat än tacksamt jobb att spetta sig runt bland komprimerad sprängsten, makadam och dräneringsledningar för att få ned plintarna. Förmodligen helt onödigt dessutom eftersom marken så nära husgrunden efter vad jag förstått inte heller är särskilt mottaglig för tjälskjutning. Gissningsvis lade jag 80% av tiden för att gräva samtliga plinthål på de närmast grunden.sennen skrev:Vi är i precis samma situation. Platta på mark, med golvvärme i, och vi tänker inte skruva i grunden.
Att ge sig på kantelementen i efterhand valde jag tidigt bort, av ovanstående anledningar.
Hade jag haft chansen att gjuta en platta till så hade jag varit proaktiv, och karvat bort frigoliten innan gjutning på ett par ställen och riggat upp ett par rostfria gängstänger. Det hade nog blivit alldeles ypperligt. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
Vi kommer att lägga plattor under bärlinan, men om vi inte limmar i plattan hur får vi då fast altanen i huset, skulle ni sätta plattjärn i fasaden eller skulle ni låta bli att fästa altanen i huset?
Kan jag tolka det som att alla är emot att limma i plattan? Vad kan det orsaka för problem?
Tack för alla råd och tips.
Kan jag tolka det som att alla är emot att limma i plattan? Vad kan det orsaka för problem?
Tack för alla råd och tips.
Jag fäster inte altanen i huset alls.
Varför vill du göra det?
I mitt fall blir det så här: Plattorna bär upp bärlinan. Yttre bärlina vilar på stolpar (fastsatta i berget med stolpskor) och på en sida plintar. Dessutom finns det antal punkter till undertill som altanen vilar på. Med den tyngd som altanen kommer ha i sig själv, med bärlinor, reglar och trall, lär den inte åka iväg nånstans, varför jag inte kommer fästa den i huset alls.
Altanen kommer att se ut som en förlängning av huset, som att den sitter fast i huset, men att den egentligen ligger lös bredvid (om än nära), tänker man inte på. Och jag kan inte se några nackdelar i det.
Varför vill du göra det?
I mitt fall blir det så här: Plattorna bär upp bärlinan. Yttre bärlina vilar på stolpar (fastsatta i berget med stolpskor) och på en sida plintar. Dessutom finns det antal punkter till undertill som altanen vilar på. Med den tyngd som altanen kommer ha i sig själv, med bärlinor, reglar och trall, lär den inte åka iväg nånstans, varför jag inte kommer fästa den i huset alls.
Altanen kommer att se ut som en förlängning av huset, som att den sitter fast i huset, men att den egentligen ligger lös bredvid (om än nära), tänker man inte på. Och jag kan inte se några nackdelar i det.
Jag har oxå frigolitblock i grundet, som består av ca 1.5cm puts o 8.5cm frigolit,
jag köpte fischer slagankare http://www.byggtjanst.se/Byggkatalogen/ItemDetail.aspx?ItemId=155535
och m12 gängstång på biltema borrade genom frigoliten o ca 6cm in i betongen,
o det är ingen fara eftersom man inte lägger värmeslangen i yttervoterna
sen vare bara att dra o himlans vad man man kunde dra
jag fäste mina med 90cm mellanrum o jag lovar er ja kunde hänga mig på spärrskaftet nästan, men med regel 45*170 så jämnas trycket mot kantstödet ut så det sitter som berget.
jag köpte fischer slagankare http://www.byggtjanst.se/Byggkatalogen/ItemDetail.aspx?ItemId=155535
och m12 gängstång på biltema borrade genom frigoliten o ca 6cm in i betongen,
o det är ingen fara eftersom man inte lägger värmeslangen i yttervoterna
sen vare bara att dra o himlans vad man man kunde dra
jag fäste mina med 90cm mellanrum o jag lovar er ja kunde hänga mig på spärrskaftet nästan, men med regel 45*170 så jämnas trycket mot kantstödet ut så det sitter som berget.
Hej,
Sitter här med samma funderingar hur man ska göra med innersta plinteraden. Efter att ha läst denna tråd har jag börjat fundera på att inte gräva plintar för innersta raden uttan ev. använda betong plattor eller att gjuta en betong platta för att slippa invägnings problem. Min fråga är dock om man kan gjöra detta på den singel som ligger invid huset. Är det inte risk att singlen packar sig eller flyttar på sig?
Sitter här med samma funderingar hur man ska göra med innersta plinteraden. Efter att ha läst denna tråd har jag börjat fundera på att inte gräva plintar för innersta raden uttan ev. använda betong plattor eller att gjuta en betong platta för att slippa invägnings problem. Min fråga är dock om man kan gjöra detta på den singel som ligger invid huset. Är det inte risk att singlen packar sig eller flyttar på sig?