En altan med altandörr åt sydväst och den andra åt nordväst tror jag det blir. Sol från kl 11 på den ena och sol från 16 på den andra men faktiskt suveränt skönt att sitta i skuggan mitt på dagen på den ena som också ligger insynsskyddad bort från gatan och ramas inmed garaget åt öster så inte den grannen ser in heller.

Kvällsol var otroligt viktigt för oss eftersom det var främst det vi saknade på vårt förra ställe.

Jag hade vänt på huset och sen använt trädgården till att göra insynsskydd för altanen. Jag antar att gatan ligger åt väster? I så fall hade jag placerat vinklarna i norr och öster. Gjort ett stort trädäck i hela vinkeln, kanske med lite olika bredder för att göra ytan lite mer spännande. I den västra avslutningen av altanen hade jag satt upp en vägg av något slag. Kanske murad eller samma material som huset, kanske bara en flätad pileskärm som man låter en vacker klängväxt klättra upp på. Då kan man sitta och sola i det hörnet under dagen. Gör sen en liten kulle med hjälp av schaktmassorna mitt för den östra vinkeln en bit ut från huset och plantera lite småbuskar mot den västra delen och lägre växter in mot huset så får du lite halvt insynsskydd mot den östra delen där du antagligen har matbordet. Då får man en ombonad, privat matplats där man ändå har lite kontakt med gatan. Resten av insynen tar man hand om genom att kanske sätta ut en förrådsbyggnad lite lagom strategiskt i syd-öst och genom att sätta ut buskar och träd på lite strategiska ställen men på olika avstånd från vägen.

Ah, jag vet inte om det här var förståeligt. Blir lätt att jag svävar iväg nu när jag är hemma i förkylning. Men jag hade i varje fall tänkt en gång till på att sätta altanen så du får kvällssol. Och kanske ta kontakt med en trädgårdsarkitekt för att diskutera hur man kan ordna insynsskyddet.

När vi valde tomt, så var eftermiddags- och kvällssolen på altanen den avgörande faktorn.. Vi vill kunna sitta länge på altanen på kvällen och njuta.. Hade vi valt någon utav de andra tomterna i vårt område, så hade vi fått morgonsolen på altanen och kvällssolen på framsidan.. Inte lika roligt tycker vi..

Måste nog oxå hålla med där. Kvälls-sol är ju helt klart att föredra. det är ju inte ofta man sitter och njuter på förmiddagen pga alla saker som ska göras under dagen, eller hur? Utan det är ju på kvällen man vill sätta sig ner på altanen och koppla av med en kyld gyllenbrun dryck...

Så helt klart är ju kvällssolen viktig!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.