Altan & Uteplats
T-man: Hej Flera alternativ finns att se på Jabo för inspiration till bygge. Mvh Christer
T-man: Hej När jag fäste mina bärlinor till altanen i betong hålsten så använde jag mig av ankarmassa, plast strumpa och gängstav fungerade utmärkt. Sen var det bara att hänga upp bärlinan och på med bricka och mutter och skruva fast sitter som berget. Hur enkelt som helst. Mvh Christer
Tessok: De använder fransk skruv överallt Vagnsbult brukar jag använda när det går för att det med tiden kan vilja bli lite "slappt" med fransk skruv Man kan dra ihop virket betydligt bättre med vagnsbult
Faidros: Det finns några tidigare trådar där detta diskuteras: altan-hur-naera-grannen bygga-naera-tomtgraens bygglov-foer-altan
yonna: Ett annat alternativ - och betydligt billigare - är att använda segelduk - och nog så snyggt. Mina är släta, rektangulära och är fästa som en konventionell markis samt med lodräta sidostycken som insynsskydd (innan trädgården "vuxit upp"). Segelduken funkar bra även för lättare regn men främst som solskydd och sidostyckena ger visst vindskydd också (men allt tas ner vid storm och
imported_Byggaren: Eftersom bärlinan i huvudsak blir utsatt för tryck neråt (avskärningskraft) och inte i någon större omfattning för drag utåt (utdragskraft) är det två saker som bestämmer grovlek och längd på skruven. a) Dels hur mycket som varje skruv belastas med. b) Dels hur långt in du har från fasadytan till regelstommen som kan ta ner lasten till grund. Om du inte vet något om något av
JOH: Lägger ett altandäck av CUMARU. Vill försäkra mig om att det inte spricker. Vad rekommenderar ni att jag behandlar ändarna på virket med? Såg på ett amerikanskt forum att man recommenderade ett vax som hette "Anchorseal" från företaget UC Coatings, men har inte lyckats hitta några referenser till det på några svenska sidor. Tacksam för tips!! /OLle
stonelink: Ta vanlig trall men gör en udda läggning.Såg en fin läggning utanför busfabriken i Linköping,kolla den vid tillfälle.Ta ett rutat papper o skissa upp något häftigt mönster som du vill ha.Kan bli mycket sågningar o pill,men Rom byggdes inte på en dag ju:0) Bygger du på hösten så låt däcket vara till våren,eftersom det slår sig en aning.Slipa sen (hyr en)Därefter åker du till
Boogieman123: Tack för era svar. Det rör sig mycket riktigt om själva altanens grundkonstruktion, något tak finns inte. I ö är samtliga plintavstånd under två meter, och på bärlinorna vilar 45x145-reglar med CC max 55 cm, och ovanpå dessa 28x120-trall. Jag hoppas kunna undvika snedsträvor eftersom just "inklädningen" av kortsidorna är orsaken till urjackningen in the first place.
Ruggis: Jag har snedskruvat vårat, sen har jag en sk profilerad spikregel på var sida av staketspjälorna i nederänden. det ska inte vara något som spjälorna står på för då lägger det sig vatten däär när det regnar. Hoppas att du vart lite klokare:)
ylven: Grejen med kärnvirke och täta årsringar är att inte tryckimpregneringen kan penetrera det... Därför är det så dåligt virke som trycks. Kunde jag få tag i sådana mängder med kärnvirke så skulle jag inte tveka en sekund!
AndreasW: Jag har samma problem. Missnöjd med att behöva plocka stickor ur barnens fötter varje kväll och fula sprickor i min vaxade trall köpt på Bejier. Någon som sparat information där "löftet" om 10 års underhållsfrihet finns dokumenterat? Andreas
sollentuna: Hej igen och tack för alla svar! Nu har jag varit på Storcoopet i Rotebro och de hade mycket riktgt lite större och billigare plast. En skiva som var 1,5 mm tjock och var 2,10 x 1,00 m har jag för mig kostade 239 kr. Passar min plånbok perfekt. Sen blir det säkert lite repigt och även lite buckligt efter ett tag, men det får duga så, de ska ju inte sitta där i all evighet.
imported_Byggaren: [citat] H*n har kanske sett eller har erfarenhet att kärnsidan spricker mer, men det kan oxå bero på hur virket är vuxet och om det finns märgstråle på kärnsidan eller ej. Generellt sett har han dock fel. _______________ Byggaren
Jess: Är inte det :-) Men ändå så har det varit fint på de hus jag sett det! Någon, visa gärna bilder på förslag!
carra: Skall bygga altan runt i stort sett hela huset.... Enplanshus med i huvudsak platta på mark o kanten på plattan är av lecasten cirka 20 cm tjock med puts på lecan. Vad skall jag använda för att fästa bärlinan i putsen/lecan. Det är alltså meningen att bärlinan skall "bära" inne vid huset så att jag slipper göra plintar intill " husgrunden" carra
Snigla: Hejsan alla glada soldyrkare :) Nu behöver jag lite guidning åt rätt håll i denna "bygga altandjungel".. Vi håller för närvarande på att dränera om runt huset och ska börja skriva lista för inköp av "uteplats/altansaker".. dvs rör att gjuta i, regelverk, skruvar, fönster/dörrsatser, trall osv .. vi vill nämligen ha klart uteplatsen redan i år! Det jag främst undrar över är det
lastkaj: När jag gjorde det hyrde jag en golvslip. Den altanen jag slipade var spikad, så jag var noga att slå i spikarna ordentligt för de äter slippapper.
imported_Byggaren: [citat] Det heter språng och inget annat. Det är till för att få plats med hälen då en person går nerför trappan. Ska vara 25 mm. Det räknas in i totala gånglinjen, men bara en gång för nedersta steget. _______________ Byggaren
Tessok: Om det är granit vi pratar om finns det billiga grå stensorter i 300 x 300 x 10 mm a 1m² = i låda Med fogmassa blir det 12 mm
veberodsmannen: God förmiddag forumister. Nu har vi äntligen bestämt oss för skärmväggar till vår altan i lärk. Vi kommer att köpa (verkar det som) Jabos färdiga sektioner i lärk, Funkis. Altanen vi har byggt skall ha skärmar i båda kortändarna som vind- och insynsskydd. Ramen är ihopsatt med trubbiga vinklar, 135 grader, som skulle ge altanen lite mer "rundade hörn". Nu när jag skaall börja
nilslen: Hej, Ett kärt ämne ,hur behandlar man trädäcket. Har hört ,om man använder färglös impregnerings olja utan lasyr,och behandlar trädäcket höst och sommar under 3 år blir det sedan helt underhålls fritt sedan. Är det någon som har erfarenhet av detta. Tackar på förhand.
matbr107: Är ingen expert men är du oroligt så kanske något dränerande material + markduk med fall från huset kan anordnas under altanen??
pekar: Hej! Jag håller precis på att planera min nya altan. Den kommer att bli 10 x 3,5m och vara till två tredjedelar täckt av tak. Nu har jag ett par frågor som jag hoppas på att någon kan svara på utifrån egen erfarenhet ... * Jag har tänkt att fästa en bärlina i husväggen (gjuten betong). Vad för dimensioner krävs på balken, hur stora bultar (expanderbult) krävs och hur tätt är
imported_Byggaren: [citat] Det är en synnerligen god ide och i varje fall inget felaktigt tänk. _________________ Byggaren
peegee4: Hejsan Wild! Vad jag vet så finns det inga givna riktlinjer. Anar att det estetiska ofta styr. Läser just Skogsindustriernas beskrivning av hur man bygger en farstukvist och där kan man ex.vis läsa: "För att takstolens tass ska se smidigare ut, sågar vi bort en kil, cirka 25 x 200, i nedre hörnet." - Låter inte så vetenskapligt eller hur ;) I de fall man sågar i våg blir tassen ofta