Altan & Uteplats
MrH: Personligen skulle jag ha gjort en extra taketstolpe och låta den ligga mot fodret. Då tas den vertikala kraften upp av stolpen mot altangolvet och fodret behöver bara hålla fast stolpen i sidled.
urbans: Hej! Lite tips - Isolering, lägg inte för mycket krut på isolering om ni inte har dubbelglas i fönsterna, jag har ett inglasat uterum med 100mm frigolit i både golv och tak, glasen är enkelglas med energibeläggning från Skånska Byggvaror. Men då glasen står för största ytan försvinner värmen lika fort som kylan kommer om man inte har värmefläkten på. - Golv, bara en
780xlt: Ok. Jag hade gärna gjort det själv, men inser att den tid det tar för mig att plinta,bygga osv har jag helt enkelt inte. Tyvärr. Hur som, tack för bra och givande svar!
pixel: [citat] Ja det stämmer. Skall man tolka det riktigt så bör det vara max 10 cm men det är inte fel att hålla sig på max 10 cm.
JohanÅ: Hmmn...jaga så tryckat kanske är att föredra?. Kan nån rekomendera nån olja med piggment, så det inte blir så mörkt med tiden!
ulricac: Hej! Jag håller som bäst på att fundera över hur vi ska utforma vårt altantak. Vi har nämligen altanen på kortsidan av vårt 1½-plans hus, MEN ska precis bygga ut en vinkel på vårt bef hus. Detta gör att på altanens kortsida kommer ytterligare en gavel på 2 meter. Det blir perfekt får det ger oss även lite vindskydd på altanen, men hur i hela friden får man till ett snyggt
calle_d: Tack! Vi har redan fått många mysiga stunder där. Med och utan öl! :)
Sundis: Hej, Även vi har byggt en altan som vi köpt från Willab. Vi köpte allt från dom, även fönster. Stommen var speciellt smidig då vi valde till exaktkapning. Jag tänker väl mest säga samma saker som maggan9 men du får hoppa över det som är likadant :) Vi grävde 50cm mot huset och 60cm i utkanten av plattan, på det ligger en fiberduk av ngt slag och sedan 30-40cm grus/makadam. på det
Tessok: [citat] Vad jag menade var att ha ett lager med 16-32 underst för att motverka tjälskjutning Sedan fiberduken för att sedan ha ett lager 0-8 att justera plattorna Fiberduken är till för att 0-8 inte försvinner ner i den grövre krossen Om man använder endast 0-18 får man ett kompakt skikt som inte dränerar Att lägga plattorna i 0-18 är värre tack vare den grövre krossen Det är
trulls: Jag hade tänkt bygga en stor altan i vinkel på ca 50kvm. Tyvärr är det bara ca 15cm från mark till altandörrar så för att slippa gräva bort en massa jord hade jag tänkt bygga den direkt på en singelbädd. Har någon gjort detta och hur blir resultatet? Kanske några tips att tänka på? Jag hade tänkt använda 45x95 reglverk med 28x120 trall. SIngelbädden har jag planerat 8-16
zyce: [citat] Det är ett alternativ, Känns som det blir lite dyrt kanske? Ska räkna på det.
vojma: Tänk på att stomreglarna oftast ligger 45 mm bakom insida bottenbräda. Du måste alltså in ca 7 cm innan du vet att du har träffat/missat en stomregel. /V
Marjaana: VI håller på och bygger nu och färdig blir den 4,5 på djupet och 7,80 meter lång. Då har vi räknat med en ganska stort bord med stolar runt. Grill och en tipi. Tipin blir nog istället för terassvärmare. http://www.tipi.nu/ Lycka till!
lma: Är det någon som har förslag på dimensioner på virket för taket som skall täcka hela trädäcket på 20 m2. Själva huset har ett ganska stort och brant tak. Hur många stolpar behövs för att klara en vinter med mycket snö?
Tessok: Gjutna plintar står betydligt stabilare i marken så det beror mycket på vad för typ av mark du har Vintern med eventuell tjäle är något att räkna med Lera som håller vatten är ett annat problem Det finns färdiga plintar att köpa som har den "rätta" formen = bred bas Skall du använda lecablock får det nog vara orörd och moränmark = dränerat och stenigt
Citronmeliss: Tack snälla ni för hjälpen! Nu är bygget igång! :)
imported_Byggaren: Ska plocka in lite bilder på en altan med glasräcke bestående av kasserade dörrar till frysskåp i butiker. Måste bara fota först. __________________ Byggaren
Maigo: [citat] De 4 stolparna står med 2.6 meters inbördes avstånd. Takbalkarna fästes i fasaden och i stolparna 3 meter ut så ja spännvidden är väl då 3 meter. Bärreglarna cc är 60 cm Lutningen på taket är 6 grader (1:10) Taket kommer vara trapetsplatta, sannolikt Esslon. Hela taket har alltså dimension på ca 3*8 meter
Lacariuz: Jag bor oxå i Örnsköldsvik och ska bygga altan dock inte med sjöbotten. Jag ska borra ner till 150cm och sedan lägga markisolering 120cm runt varje plint. Får hoppas att det kommer att räcka, men jag ska bara gjuta plintarna i år sedan ska jag göra resten nästa år är det tänkt. Jag tycker att det borde räcka om du borrar 180cm och sedan lägger isolering runt, så långt ner ska
lastkaj: Längst ned på denna sidan finns en liten beskrivning o bild på ett enkelt skärmtak http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=33599
karmajoyst: Ja det går bra att "klossa" bärlinan så som du beskriver. Antingen sätter du spikplåt eller så kan du sätta reglar på båda sidor om och spika fast din kloss. Själv hade jag satt spikplåt på var sida om själva plintskon, främst för att jag tycker att det blir snyggare med spikplåt än att spika på reglar. Men om man ändå inte kan se det så spelar det inte så stor roll. Du
Rypos: Ska bygga en uteplats i souteräng 4,20m ut från huset. Utrymmet under uteplatsen ska fungera som carport. Undrar vilken dimension jag ska ha på golreglarna för att klara ett spann på 4,20m? Tänkte sätta stolpar med 1,1m emellan (3,9m från huset) med en främre bärlina på 90x220 och en syll fäst i huset på 45x220. Tacksam för synpunkter från konstruktör.
Stringfellow: Har du inga takstolar som sticker ut? Ett alldeles perfekt montage.
Tessok: Det är absolut det bästa material man kan ha om man har golvvärme Stenen sprider ut värmen så man inte uppfattar slingorna på samma sätt som mera isolerande material. Det är även ett "dött" material så några spänningar uppstår inte Det är bra om det inte uppstår för mycket luftfickor mella värmeslingor och stenen (isolerande)
oobum: Har sökt och sökt men inte hittat något. Är detta något man kan ge sig på själv. Har erfarenhet av det mesta inom bygg. Eller vad kostar det på en höft att glasa in en balkong. Det är bara "långsidan" som skall glasas då det går ut betongväggar på sidorna. Sträckan är ca 4 meter. Eller vart vänder man sig för att köpa material till en sådan konstruktion?
Lejbe: Vi planerar att bygga ett lågt trädäck om ca 6x7m. Höjden ovan mark ska inte vara mer än ca 15-20cm och vi vill köra utan räcke och med ett steg ner till marknivå. Här på forumet finns det massor av tips på höga däck och de som vilar direkt mot mark - men finns det ngn som har erfarenhet av att bygga ett trädäck som är i still med det vi tänkt oss? Tar mer än gärna emot tips
naresjo: Är kanske lite sent ute, men Silvan har nog detta. köpte själv för två veckor sedan.
Jons: Tack för svaret Byggaren! Jag är lite intresserad av tjälaspekten eftersom en snickare gav mig rådet att gräva ner isoleringsskivor under betonplattorna som reglarna kommer att vila på. Jag har en diskussion om hans råd på http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/71416-traedaeck-i-markplan-pa-isoleringsskivor.html Kan denna isoleringsskiva hindra tjälen? (Om du eller någon annan kan