Hej alla trevliga människor, Hej på er andra också.:-) Detta är min första fråga här på forumet, men ni kommer säkert att få stå ut med fler från mig. Jag har fullt av frågor men inte många svar. Men om mina små tips kan hjälpa någon så är det bara kul.Men lita inte på att mina tips är dom bästa.
Nu till min fråga, Jag vill bygga ett trädäck med en böjd framsida. Sargbrädan skall böjas i en konkav radie på ca: 2 meter. Kan man göra så och hur gör man det bäst. Tacksam om någon där ute kunde komma med något tipps.

Såga halvt igenom sargbrädan med ca 5mm mellanrum så går den att böja.

Jo, det verkar ju vettigt men jag tänkte att golvbrädorna skall stöta emot sargbrädan och då ser man väll sågsnitten. Eller skall man låta golvbrädorna ligga över sargbrädan? Nackdelen då är ju att man ser ändträdet, men det är kanske så man gör.

Du kan kanske ta och hetta upp sargbrädan i vatten för att sedan böja den. Som man gör vid träbåtsbyggen. Lång plåtlåda, vatten och en gasbrännare eller liknande.

Eller kan du tänka dig att använda flera, lite smalare, sargbrädor som du sätter dikt an och kanske till och med limmar ihop? Det är lättare att böja flera smala brädor än en bred.

Enklast är att såga genom sargbrädan som Jassåså säger och sedan låta trallen gå över. Att basa (blöta och värmeböja) är inte lätt, men du kan ju alltid försöka. Annars blir det till att beställa limträ fördigböjt och då blir det nog till att ta fram stora plånboken. Att limma själv går kanske men kräver nog en säck med stadiga tvingar och jag är rädd att det kommer bli springor ändå.

Själv undrar jag hur jag ska lösa det svängda räcket på vår altan...

Ett tack till alla som tipsat, det du säger "MrH" att ta smalare brädor låter bra, det kommer nog att gå. Det kan nog bli snyggt oxå.

Japp! Jag är sugen på att se det färdiga resultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.