8 534 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Olja som inte möglar?
Förra året oljade vi vår nylagda trätrall i lärk med linolja och efter bara ett par månader gick det inte att se att det var lärk längre! Det bildades enorma mängder svartmögel och såg ut som det allra sämsta äldsta tryckta virke Vi åkte då till färghandlaren och inhandlade nåt mögelväck medel som på ett lutliknande sätt frätte bort svartmöglet därefter behandlade vi med ett antimögelmedel som bara skulle strykas på och inte tvättas bort. Därefter oljade vi återigen och peppar peppar det syns fortfarande att vi har lärkträ i altanen!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Slitet med åren blir det mesta. Men vad skulle oljan bidra med för att trädäcket skall bli mindre slitet?
Olja är ett otyg på impregnerade trädäck! PÅ vårt nu ett år gamla trädäck kommer aldrig en droppe olja att hällas. Om det skulle behövas kan jag tänka mig att skura av däcket med vanlig såpa. Men just nu håller däcket på att grånas vackert, varken mögel eller andra missfärgningar.
Olja är ett otyg på impregnerade trädäck! PÅ vårt nu ett år gamla trädäck kommer aldrig en droppe olja att hällas. Om det skulle behövas kan jag tänka mig att skura av däcket med vanlig såpa. Men just nu håller däcket på att grånas vackert, varken mögel eller andra missfärgningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden