Vi planerar att bygga ett hus och vill även ha uterum. Var är det bäst att placera uterummet?

Vi vill ha en öppen planlösning med kök, matplats och soffgrupp/vardagsrum.
Jag tänker att det borde vara bäst att ha en utgång till uterummet mellan köket och matplatsen. Sen borde man väl ha en dörr från vardagsummet ut till terassen, så man slippen gå genom uterummet när man ska ut i trädgården.
Tänkte även försöka lägga uterummet så att det inte hamnar utanför vardagsrumsfönsterna och skymmer sikten till trädgården.
I den lösningen jag har nu kommer uterummet utanför matplatsfönsterna. Kanske det ger lite tråkig utsikt från matplatsen? Eller?

Någon som har en bra planlösning med uterum? Synpunkter och tips? Vad ska man tänka på?

Nära till köket är ju alltid bra. Blir ju ofta man sitter i uterummet i samband med mat och dryck... :)

Försök även att inte lägga uterummet så det får solen hela dagen; då blir det outhärdligt att sitta där på sommaren (även om sol är kul, speciellt en sommar som denna, så kan det bli för varmt...).

Fast jag tänkte att om det är sol så sitter man ute. Sen kan man sitta i uterummet på kvällen. Tänkte lägga det i väster. Så att man kanske får lite kvällssol. Beroende på var grannen lägger sitt hus... :-)

Precis så tycker jag med, vi lade uterummet i sydväst så att det blir uppvärmt under dagen för att sitta där på kvällen. Bredvid uterummet har vi ett altangolv med markis över, där kan man sitta på dagen när solen gassar.

Kvällsol är ju bra. och har man flera "ute-alternativ" spelar placering möjligen en mindre roll...

men iofs, ofta kanske man köper dyra fina utemöbler som man helst har i uterummet (pga regn och solskydd) och då är det ju synd om man inte kan nyttja dessa fina dagar utan att möblera om lite. :)

Guns, antar att ni inte är i uterummet varma dagar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.