M
Mr_Smurf: Ah, du tänkte stolphattar i trä.. Jo dom är busenkla att göra.. Fast jag hade nog lagt dom i vertikalfräsen och gjort lite snygg kant i så fall.. Men jag hade fastnat för stolphattar i metall till altanen.
9 svar · 10,9k läst
J
J-O: Ett alternativ till stolpskor är ju plintjärn. [bild] Då kan du ju ställa stolpen på plinten och fixera den med plintjärnet. Angående vilka stolpar du skall välja är det ju till viss del efter tycke och smak. Jag valde 125x125 för jag tyckte 95x95 såg lite tunnt ut, dock håller de ju med lätthet. Annars kan du ju skruva ihop 2-3 45x120 eller än större 45x170, vilket ju underlättar
2 svar · 5,1k läst
·
P
P-J: Fogsvansen funkar bra tycker jag, går förvånansvärt fort och blir rakt och fint. Det är specialpris för en fin bahco på jula just nu.
13 svar · 23,4k läst
bbits
bbits: Är i samma situation själv - tryckt virke i stolparna till ett staket/plank. Kommer efter rekommendation från killen på brädgår'n att att måla ena sidan i år och låta den andra vara omålad tills nåsta år för att ge virket möjlighet att torka ut. Har inte riktigt bestämt vilken sida som skall målas - den vi ser själva eller den som syns från vägen... ;-) /Martin
3 svar · 6,7k läst
[nordis]
[nordis]: Tack för svaret. Det var så jag gjorde till slut
2 svar · 3,8k läst
·
A
Anders Bengtsson: Hej! Tog hem ett lass med Bankirai, Garapa, till altan bygget. Fick en del över, det är nu sålt. Men jag kommer snart att ta hem ännu mera, så är du intresserad så hör av dig så kan jag ta hem även till dig. Mvh Anders
0 svar · 3,1k läst
Coolman
Coolman: Var en tur på Jemfix och där hade de otroligt fina brädor. Var tvunget köpa en hel del för det trots projekt om 2 veckor :)
7 svar · 13,4k läst
D
danielsten: Förtydligande: Altanen är 8m bred på det bredaste stället och längden på trallen är 4m resp. 5.4m. Alternativ 1 är "parkett-vaianten" dvs skarva brädorna, men lägg skarvarna varannan. Alternativ 2 är en bräda på tvären i mitten av det breda partiet, dvs en enda "stor" skarv. Det är kanske en smaksak, men undrar vad som är vanligast?
2 svar · 2,3k läst
·
fresve
fresve: Det är mer vad du har tänkt att sätta för räcke som du behöver tänka på. Är det närmre än 4.5 meter behövs tillåtelse från grannen.
5 svar · 3,5k läst
FredrikR
FredrikR: Inte för att verka avig, men jag skurade vår altan med t-racern för nån dag sen.. vart kalas, snudd på som ny. :)
10 svar · 21,7k läst
estwing
estwing: [citat] gör du på detta sättet får du en*trappliknade trall* skarven förskjuts med samma avstånd hela triden å det är juh detta man skall undvika. med parkett e an annan skillnad då du ej ser skarvarna. nä gör inte på detta sätt om du vill ha ett snyggt däck. mvh snickar estwing
9 svar · 15,4k läst
O
O A: senaste vi i villa http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm.aspx?menu=29819&area=1&category=&std=false
1 svar · 26,2k läst
K
kristianf: Ingen ?
1 svar · 6,7k läst
H
Händig: Sorry, för mig är inte ordet uterum begränsat till något med väggar och tak. Men det här fallet är nog silvertjära lite fel :D
8 svar · 3,6k läst
P
PuttProblem: [citat] Hej igen, Jag behöver hjälp, köpte Yellow Balau på Silvan, det set ut som Cumaro och är något liknande. Nu har jag börjat försöka lägga ut trallen men det blir så snett och konstigt. I princip alla kanter är sneda så jag måste kapa alla plankor på båda sidorna. Desutom är plankorna sneda, ställer man dem på högkant mot rakt underlag kan de vara upp till 2-3 cm
19 svar · 16,4k läst
·
J
Anonymiserad 48587: Om du menar bärlinan för kantbalkarna så hade jag samma problem (om jag fattat ditt problem rätt). Jag fäste bärlinan i takfoten i takstolarna.
2 svar · 2,2k läst
estwing
estwing: nej det är inmgen risk, bra att du har armering! gärna 2 st 10 mm i! mvh snickar estwing
1 svar · 2,5k läst
Rottan
Rottan: Hej Är det någon som har tipps hur man snabbast får bort dessa kalkavlagringar som jag har på mina ny inköpta plattor från st Eriks. Även är vissa gula av pollen. Är det acceptabelt att de ser ut så när det är nya plattor. + att det skiljer mycket från två pallar. Tacksam för råd och tripps.
0 svar · 4,0k läst
·
JPA666
JPA666: [citat] Ja,precis! Mina 145 reglar som jag skall lägga trallen på kommer att fästas med balkskor i regeln som går längs huset... och iom att denna ej blir lodrät om jag fäster den i husgrunden så blir jhu knappast reglarna i våg med övriga ramverket. Ett par mm vid väggen blir ju flera cm 7m ut... Blir nog bäst att lägga regeln på betongplattor..... Tror det är att bädda för
5 svar · 2,5k läst
J
JOS81: Då var mina Willab WG-25 monterade. Har studerat flera olika lågpris fabrikat och dessa känns utan tvekan mest rejäla. Betydligt stabilare än ex skbv enklaste mod. Dock är denna ännu billigare :-) Mitt första intryck såhär långt är därmed MVG+++ för WG-25
12 svar · 11,2k läst
R
RealElwood: Går det, kan lägga 45x95 som mest, betong eller Leca varje meter, kommer ställa en kuvös på nästa år med kanalplasttak och glaspartier, Det kommer mao finnas ett förband mellan hus, kuvös och flytande altan. Är lite orolig att t.ex partierna kan börja kärva efter ett tag men jag kanske oroar mig i onödan?
0 svar · 3,0k läst
R
RealElwood: Tänkte också köra på sandbädd med plattor på, men jag ska sätta dit en kuvös nästa år. Räcker det med 45X95 c-c 600 i regelverk, 28x120 trallvirke, eller ska man förbereda så att man kan sätta plintar just runt där glaspartierna kommer?
6 svar · 17,4k läst
·
T&H
T&H: [citat] aha! :)
11 svar · 5,2k läst
A
Anders Bengtsson: Jag har för 413:-m2 (59:-lm) Tog hem från Holland till altan bygget. Kan maila över bilder vid intresse.
7 svar · 9,6k läst
B
Bluff: Tja Jag ska bygga ett staket där grunden består av 45x45. Undrar nu vart jag hittar det billigast. Vet att jag sett 7,45 kr/löpmetern, men nu kan jag endast hitta för 9,45 kr. Någon som vet? Tack! /Johan
0 svar · 1,5k läst
R
roli: Har du en Lecablocksgrund så kan du inte använda expanderbult. De kommer inte att fästa...... Då är det bättre med skruv och plugg. Själv använde jag mig av Hilti fasadplugg 100mm med tillhörande 7x140mm galvad fransk träskruv. Denna plugg sitter så bra i Lecan att de fyrkants brickor som jag använde drogs in i bärlinan när jag drog fast skruven och då är brickan 25x25mm stor.
1 svar · 5,7k läst
I
imported_peter: jag är inte heller helt hundra med på vad du menar, men är det så att det bara är några milimetrar så är det ju bara att göra som det är föreslagit här ovan, såga eller hyvla av det som behövs. är det på något annat sätt får du gärna göra ett nytt försök på att förklara, kanske en bild kan visa hur du menar...
2 svar · 2,2k läst
B
basilika: Låter helt ologiskt jag vet, men vi oljade in den lilla altanen utan föregående slipning (ja den var gammal, torr , grå, med gamla färgfläckar som syntes än mer efter oljningen och allmänt sliten) på chans att det skulle bli hyffsat bättre iafall, men nu funderar vi på om man kan slipa ner den iallafall, efter EN omgångs oljning och SEN olja in den igen? (för ett bättre resultat
0 svar · 3,1k läst
K
Kjell_G: Du blir tvungen att göra hål i bärlinan, inte nåt större jobb eller problem. Borra o kör med sticksåg alt hålsåg. En tanke kan vara sen att sätta insektsnät på hålet, En fråga: är det nödvändigt att dra fram rör till framsidan? Luften under altanen duger väl till förbränning? Samtidigt får du lite hjälp med cirkulation, inte för att jag tror det behövs men du sparar
8 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.