gflygt
gflygt: Tack för svaren. Jag tänker nog inte testa med plintbetongen. Den högsta plinten blir 1200mm, så det vill ju till att man kan lita på grejorna.
3 svar · 11,7k läst
lastkaj
lastkaj: Själva altanen är inga problem att göra rundad, men värre är med räcket. Fast det går att lösa med lite båtbyggarkontakter - de är duktiga på att böja trävirke.
6 svar · 7,8k läst
J
JohanÅ: [citat] Iförsig, men jag slänger nog den om det pajar om ett par år. Grannen har en riktig han skulle pynta 4papp för att laga en arm!, så nu använder han den inte....:)
12 svar · 10,8k läst
N
Netski: Vi har nu kommit i gång med vårat altanbygge. Altanen ska så småning om sträcka sig över två sidor på huset. Jag har tänkt mig göra det "femkantigt" i hörnet i stället för bara rakt. Trallen går längs med huset på båda sidorna men hur ska vi lägga trallen i "svängen" för att få det snyggast? Jag har funderat på att lägga de diagonalt. Hoppas ni har några ideer för nu
0 svar · 2,6k läst
T
Toobster: värt att tänka på är att när du drar trallen (som i mitt fall var 34x145) så kan reglarna bli galet jämna. Det var lite skillnad mellan reglarna innan men jag tänkte att det spelar nog ingen roll. Nu är ju alla i våg p g a att trallen lyft upp dom som varit låga och nu är det ett par platser där dom hänger över sin sten... vettte fan vad jag ska kila med mellan plattorna och dom
2 svar · 4,7k läst
P
puffalina: Altaner byggs ju i princip alltid på tryckimpregnerat virke. Så chansen är stor att då är fallet. Tycker det ser ut så på bilderna också. Ang. oljan så är en del oljor vita. Det blir dock inte vitt när man oljar med den.
3 svar · 13,0k läst
·
sennen
sennen: Jag har också använt en motordriven jordborr, hyrd på Bauhaus, tror jag. Den var stor nog för att hålet skulle passa en plint. Och att jobba med den var superenkelt, men det behövdes som imported_peter säger två personer för att hålla den. Jag hade definitivt använt en sån om jag skulle göra jobbet. :)
6 svar · 13,1k läst
H
Heleneli: Hej igen! Tack för era svar. Golvet i uterummet är.....ehum... oisolerat. (kan det vara tryckimpregnerad furu eller nåt sånt?) Så vi får nog lösa det på nåt annat sätt. Kanske inte måste täcka hela väggen med kökskåp heller utan det kanske räcker med nåt i stil med Stenstorp och Groland. Tack för tipsen! Och jag tror precis som du, bigsnucke, att pilsnern (och vinet och cidern
4 svar · 4,3k läst
K
Kjell_G: Du ser ut att följa den numera välkända torstenssonska tabellen - enligt den har du rätt mått mellan bärlinor, även ditt plintmått ser ut att vara OK (tabellen förordar visserligen 1,8 mellan plintarna men du har ju något mindre mellan bärlinorna än vad tabellen anger) Om du söker på forumet ser du också att en del lägger 34x145 trall vilket ger en mycket stabil altan. Dina 28x120
1 svar · 2,4k läst
·
estwing
estwing: [citat] sjklart....hjärnsläpp här:eek:
6 svar · 2,5k läst
T
Toobster: det blev med betongsidorna uppåt då dom är jämna. blev också takpapp emellan!
3 svar · 2,7k läst
saturnus
saturnus: enklast att borra och plugga i fogen
11 svar · 34,8k läst
gflygt
gflygt: I första fallet går det ju åt en hel del mer virke. Blir nog bättre (mer jobb men billigare) att ha 45x120 som reglar. Det kommer bara att bli 1450 mm mellan den gamla bärlinan och den nya, vilket är 50 cm mindre än det gamla spannet, så det går nog bra. Tack för hjälpen.
7 svar · 3,8k läst
C
Caspermannen: Dock inte västsverige...
3 svar · 3,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har en granne som har ett gammalt klädskåp i plåt (från ett omklädningsrum på typ gym, verkstad) fastmonterat på väggen utomhus. Där får 6 stora dynor plats ståendes.
1 svar · 7,2k läst
D
danielsten: För att "slippa" att då lägga en extra rad med plintar så tänkte jag gå upp en dimension på golvreglarna (145 => 170) och då blir resultatet ca 2,5 m mellan bärlinorna. Blir detta stabilt? Något att tänka på vid val (och nedgrävning) av plintarna för att det ska bli stabilt? MVH Daniel
4 svar · 25,2k läst
·
P
pollyplopp: Är också intresserad av vitmålade vikdörrar i trä så jag bumpar din tråd... Hur håller träet med tiden, krävs underhåll ? Tycker Natur IV verkar ok men ej sett den i verkligheten så ska ej uttala mig. Finns det inga andra märken / modeller ?
1 svar · 5,3k läst
J
JOS81: Vad har ni för väggbeklädnad på insidan av era uterum? Det första som slår mig är någon form av färdiglaserad vit "softlinepanel", som ger ett hanska fräscht intryck. Vanlig oljad furu känns lite för mycket bastu, och Z-panel invändigt känns klumpigt. Det är både väggar och tak som ska kläs in. Alla förslag välkommna!
0 svar · 8,6k läst
H
Hubertus: Hej! Det beror på om du skall använda rummet året runt, ha det uppvärmt. Om du skruvar fast ett impregnerat trädäck är det lätt att ta bort. Själv har jag klistrat fast cellplastskivor underifrån mellan träbalkarna. Cellplast är inte så känsligt för fukt
1 svar · 9,3k läst
E
erikperik: Det beror på om du vill ha a2(syrafast) eller a4 rostfria kläm, hur många fästen pratar vi om ?
1 svar · 2,8k läst
T
Toobster: :D imorrn bitti ska 34x145 trallen ut. tänkte sätta bräderna dikt ann.
9 svar · 19,4k läst
M
MMR: Såg det testet i en annan tråd, och såg även TT-skruven från Thuressons på Hornbach idag, den kostade 129:- för 500 st så det blir nog tre lådor av den istället då jag ändå skall handla annat där, jag får väl ge avkall på torx-huvudet.
21 svar · 13,3k läst
K
kocken50: [bild] [bild] [bild] Den främre regeln är 45x145mm och stolparna är 120x120mm och 240 höga ska lägga vanligt plast tak på inget tungt vill säga och här nere i Linköping kommer det inga mängder snö precis.
2 svar · 1,9k läst
P
pero: 1. Det är ju inga sidokrafter, så det borde inte spela någon roll. Vår bärlina sitter med L-skor i plinten 2. 2x45 är väl enklare 3. fäll in. 4. Det handlar väl mest om estetiska skillnader.
1 svar · 3,2k läst
B
Anonymiserad 23608: Grabber Silver fungerar utmärkt vid kantnära skruvning. http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/GrabberSilverTrallskruv.pdf
7 svar · 3,4k läst
T
Toobster: [citat] Hur skulle bärlinan sättas fast med detta?
2 svar · 3,6k läst
R
roli: Du menar väl att du skall fästa bärlinan i betongplattan ? Annars får jag inte ihop det där med att "öppna garagedörren".... Om det fungerar med M12x120 är svårt att säga eftersom du inte talar om vem som tillverkat expandern. Det brukar stå på förpackningen/katalog/hemsida eller dyligt hos de "kända" fabrikaten vad deras produkter har för "klämlängd". Tittar på en HSA 12x120
1 svar · 5,1k läst
M
Meja: Har ringt Våran smed här där jag bor , han skulle återkomma med ett pris. Ska kolla upp dom tips ni har gett,,, Tack så mkt!
4 svar · 3,9k läst
A
ampan: Har ngn byggt tak utanför altandörr på ett Borohus : solrosen 76? skulle gärna vilja ha lite tips.
0 svar · 3,1k läst
C
cleaner: ok..så i princip bara (om detta nu är fallet) byta ut skruven det läcker kring och täta ytterligare med byggsilikon. Tackar för snabbt svar :D
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.