Altan & Uteplats
A-K2: Tack så mycket för den infon! Låter ju bra tycker vi som står o väger mellan att sätta in två st helglasade altandörrar eller ett vikdörrsparti! /Anna-Karin
GoForIt: Vad är de impregnerade med då? För att virke skall klara sig bra, i ständig kontakt med eller under jord, bör det ju vara NTR-A impregnerat.. Jag är tveksam till att jag hade valt denna lösning då risken för ruttnade slipers inte alls står i relation till kostnaden för plintar (eller lecasten om man ligger på marknivå)
maggan9: Vi har precis byggt ett ca 15kvm växthus från Willabgarden ( euro serra mural 3 i isolerplast) och tänkte ha dotterns lekmöbler och växter där + ett litet fixabord . Nu har vi upptäckt att det inte går att få alldels tätt vid vädringsfönsterna så det droppar in lite vatten om det regnar ( vet inte om min man monterat fel), men regn sipprar in så att har vi varit tvungna att flytta
GoForIt: Det finns ju en del färdigtillverkade paviljonger med stomme i smide. Fungerar de inte rakt av, så kanske det i alla fall går att "stjäla" någon del av konstruktionen och få tips och inspiritation. Ska segelduken sitta permanent, så vill det ju också till rejäla infästningar som håller när vinden tar i.
GoForIt: Visst skulle väl det kunna fungera. Dock blir ju dukytan ganska stor, och känslig för vinden, så stolparna kanske du bör fundera på att göra i annat material, typ metallrör.
GoForIt: Har du testat att högtryckstvätta dem? Är de mycket solblekta, så finns ju också möjligheten att lägga om ytan (eller delar därav) och vända den andra, icke solblekta ytan uppåt.
GoForIt: Jag hänger inte heller riktigt med.. Har du 380 cm mellan stolparna menar du? Det verkar långt, i så fall.. 95x95 är normalt mycket väl tilltaget för stolpar, ja..
mijaon: Åh fan, kanske skulle ha hyrt en borr istället, har redan grävt 5 hål, det funkar rätt bra ändå, inte alltför tungt :)
A-K2: Tack för ditt svar! Priset är nog ganska så överkomligt!! Skulle vara kul att få höra någon som byggt med montal bara så man får höra vad de tyckte om deras produkter då vi inte fått möjlighet att titta på någon utställning! /AK
spamb: jag har byglov att bygga en inglasat uterum på 15 m2, tänkte kan man vid den förtsätta att bygga 9 kvm tak över altanen eller får inte taket sitta ihop?
Dregen: Förankra den i regeln på något sätt (balkska vinkeljärn) och sedan låter du vagnstycket stå utan förankring på marken (stenplattorna).
haddirajan: Vet inte, men tre meter låter ganska troligt, så är det fem meter utanför de båda sovrurmmen ca. Kolla vad som passar i din trädgård. Hos oss passade detta bra eftersom garaget går omlott nästan lika mycket som den gjutna altanen.
fresve: Jag begärde prisuppgift på Til-Tak till min balkong på ca 22m2, 3,6 * 6 meter. Det blev över 400 kr/m2 MED moms plusfrakt. Jag hittar nog på något annat! (klippt från mail,det är inte jag som SKRIKER... ) PLATTOR FÖR CC60X1250MM=175 EX MOMS DITT BEHOV 30ST=6562:-INKL.MOMS. LIM 142:-EX MOMS DITT BEHOV 9ST=1598:-INKL MOMS SKRUV 289:-EX MOMS DITT BEHOV 3ST=1084:-INKL MOMS DITT BEHOV BLIR
flempa: Vi Ska bygga insynskydd på vår altan,Altanen är plattsatt med 40*40 plattor.Vi hade tänkt ha en murad vägg,den blir ca 3,5 ut från huset och ca 3,5 meter lång,1,8 meter hög.Vi ska ha stallfönster i den. Vilket blir bäst?Leka eller siporex?Det är väl enklare med siporex?Vilket är billigast? Lekan måste man väl putsa på,medans man kan spackla och måla på siporexen väl?Vi är
fresve: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/65057-til-tak-erfarenhet-nagon.html http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/66476-bygga-ny-altan-som-skall-vara-taet-hur-goera.html
Don_Tom: Den här tråden behandlar delvis samma ämne..... http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/93397-anvaenda-blankfoerzinkade-skruvar-ute.html
Don_Tom: [citat] Kanske är jag lite sent ute med svar, men det främsta problemet med 70cm plintar verkar vara ryggproblem vid placeringen.... På den positiva sidan har jag dock hört att man kan få tag i efterjusterbara stolpskor, vilket skulle kunna innebära att Du skulle kunna justera dem (om de är åtkomliga) för den händelse att tjälen ställer till det hela. Men som sagt - otympligheten är
MMR: Ja, det ligger en regel där varje rad slutar om man säger så (avståndet mellan dessa är samma som trallens bredd), och mellan dessa är det fäst klossar som "tvärbrädan" sitter skruvad i.
JK: Lite knepig är min altan allt. En del ska vara ovanpå ett utomhusförråd vilket innebär att vi måste antingen ha plåt eller tjärpapp undertidd. Sedan går altanen runt torndelen på huset vilket gör att den kommer att se "rund" ut och alltså inte traditionellt rektangulär. Sedan vill vi ha altanräcke runt om + en trappa. Men jag håller med er i övrigt och har därför inte gjort
El Gringo: Som jag tycker så finns det inga borde eller måsten, alla får väl göra som man vill! Är det vad du är ute efter så ska du ju självklart kolla upp det närmare! Men en utegrillplats eller ett lusthus för mig ska iaf vara "primitivt", bygger du ett hus över grillen o drar in allt du har i ditt kök så känns det väl kanske lite väl mycket som inomhus? Jag tycker iaf att charmen med
pernitta: Under ett tätt skikt av fernissa blir mahogny med tiden gul. Under ett otätt blir den grå. Återställning sker genom skrapning med vass skrapa, slipning och efterföljande mättning med utspädd fernissa. Därefter flera lacklager. Och när jag skriver detta tänker jag på ruffluckorna som jag gjorde iordning häromdagen, dom var slitna och gråa på sina ställen. Att enbart olja tror jag
Riper: Jag kör med 90x225 limträ som frontbalk. Efter konsultation med konstruktör har jag ca 2,5 m mellan stolparna (100x100 limträ). Frontbalken håller i talbalkarna som är limträ 56x225x4,3m med cc 107 för kanalplasttak. Mina stolpar är inte centrarade över plintarna men den diff som blir, kanske 30 cm hoppas jag tas upp av bjälklaget som där är tryckt virke 2x 170x45. Vill du veta exakt
annaekiz: Tack! Kanonfint, skulle nog faktiskt passa bra... Huset är i svart faluafärg med ljusgrå knutar. Hade faktiskt tänkt ljusgrå men jag ser att det kan bli snyggt med svart oxå. Vad tror ni?
estwing: [citat] om virket e utsatt för regn så hade jag EJ lagt den mot betongen. dagens tryckta är ej som förr med arsenik i. nä, lägg 1 cm pallningsbrickor under så vattnet har en chans att rinna under! kör på snickar estwing
it-snubben: Hej, Det finns en annan, ganska ny, tråd med liknande frågeställning här: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/88306-traetrall-pa-balkong.html . Där kanske du kan hitta något av intresse också. Du behöver nog inte vara alltför rädd för mögel i sammanhanget. Om åtminstone reglarna under är tryckimpregnerade så möglar de inte. Dessutom är ju betongen räfflad för att leda
Drogen: Kan man använda mursand som fogsand till plattsättning? Jag har en hel del sand över efter putsning av murverk. Jag vet inte vilken kornstorlek det är men verkar ganska fin. Nu ska jag lägga 100m2 cementplattor 50x50 och funderar på om jag kan använda sanden till det så jag slipper köpa och transportera hem ytterligare en sorts sand. Vad tror ni, ligger den kvar eller är den för fin?
Händig: Gå till en affär som säljer grillar. De brukar också sälja lösa grillgaller om de är hyfsat välsorterade. Om du inte vill gå till tippen och rota...