Jag har några frågor som jag skulle vilja få svar/bekräftelse på.

- Avstånd mellan trallbrädor... Visst funkar det att lägga trallen utan springamellan varje bräda?
- Årsringar, glad vs. ledsen mun... Hur ska jag egenligen lägga trallen. I den stora tråden jag hittade kom man inte fram till något riktigt svar. Eller? Hur har ni lagt?
-Oljning av altanen. Hur ska man resonera här? Är det läge att olja in altandäcket direkt? Finns det risk för att virket inte torkar som det ska om man oljar eller dylikt direkt efter man har lagt trallen?
- Avståndet mellan skruvar i trallen. Finns det nån riktlinje? I varje regel, I varannan?

Hoppas ni kan ge svar på mina frågor :)

* Avstånd: Med vanligt tryckimpregnerat ska det funka att lägga brädorna dikt, det blir springor ändå när virket torkar. Hårdare träslag brukar ofta rekomenderas lite avstånd så att de inte spricker när de börjar röra sig.
* Kärnvirke: Jag är av åsikten att kärnvirket ska vara uppåt, dvs "glad gubbe".
* Oljning: Vet faktiskt varken ut eller in här, alla verkar ha en egen åsikt..
* Skruvning: Du bör naturligtvis sätta två skruv i varje regel om du vill ha ett stadigt fast golv.

läggning: sur gubbe om du vill ha ett skönt golvatt gå på.
oljning: la upp en tråd om detta, första året gör du inget, sen kan man olja in men det blir så satans mörkt. därför la jag sj upp en tråd å fråga *kemisterna* här om det fanns grön impregnering?
skruvning: ja du sätter 2 st i varje bjälke.
avstånd: slå ihop allt INGA springor!!!!!

mvh
snickar estwing

"avstånd: slå ihop allt INGA springor!!!!!"

Gör inte det om det virke du använder är torrt, då kommer du aldrig få några mellanrum, vatten rinner inte undan och smuts samlas i skarvarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.