D
Drogen: 16-18cm brukar vara helt OK. Hittade detta när det gäller trappor: "Den klassiska formeln för en trappa förklarar sambandet mellan ett normallångt steg på cirka 63 cm med det naturliga sättet att gå i en trappa. Ju högre steghöjden är, desto mindre är stegdjupet. Och ju lägre steghöjden är, desto djupare måste steget vara. Här är formeln: 2 x steghöjden + steg- djupet = 63
1 svar · 4,4k läst
M
mdredfox8: Hur blev det med Dulux?
10 svar · 6,7k läst
N
Newberry: Tack för svaret, Stefan. Samma läge här, ska vänta med att investera i nytt trädäck så det får bli en runda till Bauhaus!
5 svar · 12,3k läst
B
bota: Har byggt en inglasad altan. Trädäcket ligger ca 2,5 meter ovanför marken. Alatanen är ca 8 meter bred. Är det någon som har förslag på hur jag ska klä in under trädäcket så att man får minimal insyn där. Hade tänkt sätta som en spalje där hålet skulle bli ca 10x10 cm.Bifoga gärna bild.
0 svar · 4,2k läst
·
M
MMR: Inget konstigt, kan kanske se lite olika ut beroende på om altanen är lång eller djup. VI har själv byggt en altan i vinkel och lagt all trall på samma håll, det innebär att ena biten ligger längs med och andra biten blir vinkelrätt, jag tycker inte det ser konstigt ut.
2 svar · 4,5k läst
R
RealElwood: Tänkte bygga trädäck 6,80X4,5m, det kommer på sikt bli glaspartier på 3X3,6m med kanalplasttak. Tanken var att slippa gräva ur för plintar, då gräsmattan är 5cm under underkant altandörr idag. Men är det stor risk för sättningar så att det inte går att öppna dörrarna, kommer att bli dörrar på tre sidor. Problemet som jag ser det är att man får en fast anslutning mot huset
0 svar · 2,5k läst
E
egge: Tackar för råden :-)
4 svar · 4,5k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Har ni ett vanligt 1-plans hus med sadeltakstol? I så fall så kan man ju gå upp och fästa taket i takstolarna. Detta inbegriper ju dock att man måste plocka bort takpannor, ta upp hål i taket och återställa, troligen korrigera regnvattensystem etc. En hel del arbete med andra ord. Men det går!
1 svar · 1,6k läst
M
Mats_C: Hej på er! Min mamma har ett vinterbonat uterum där takplasten börjar & spricka. Men cc-avståndet mellan takstolarna är bara 100cm, & längden på skivorna 250cm. Någon som sett så små storlekar eller måste man köpa 120*300 och kapa? :confused: Mycket spill i så fall ! Det ska vara 32 eller 40 mm tjockt mvh Mats.
0 svar · 1,4k läst
T
torbjörn: Jepp, Så självklart, och så får det bli. Tackar
3 svar · 6,2k läst
J
J-O: Ursäkta om jag var otydlig, men jag menade samma dimension på ram som reglar.
8 svar · 4,0k läst
estwing
estwing: skall du köra 34 virket skall du gå upp till 34x145 då e det SNYGGT! skall sj ha detta snart när tummen u r..en ploppat ut haha. bygger för många altaner åt andra varje år, men hemma blir ingen.. byggt med 145 virket..kanon snyggt alltså.. mvh snickar estwing
4 svar · 7,3k läst
Ranchn
Ranchn: Nyoljad och klar. Så nu är både farstu och altanbron helt klar. :-) [bild] [bild] [bild]
13 svar · 20,0k läst
estwing
estwing: använder man 160 rör å gräver runt 70 cm går det ca 1 säck... räkna på det jag skrev här så får du fram dina säckar... mvh snickar estwing
32 svar · 58,7k läst
pernitta
pernitta: Om Du lägger noggrant behövs inget stenmjöl. På min bild finns ingen fogning, det är tätt. Och oss emellan, jag använde sopgrus från gatan då jag lade mina plattor, och i det växer inget. Tillåtet eller inte, vet ej. Hoppas Tommypeters läser! per
12 svar · 37,6k läst
·
GoForIt
GoForIt: Den frågan var lite klurig.. :) Vad är det för material och vilken dimension på det? Vi behöver lite mer "kött på benet" så att säga..
1 svar · 3,5k läst
GoForIt
GoForIt: Vi har en altan med stomme i vanligt virke. Regelverket grundades två gånger med riktig oljefärg. Bärlinan som sitter i väggen har underlagspapp mellan för att undvika fuktvandring. Dessutom saknas traditionell kjol runt, vilket medför god möjlighet för ventilation.
4 svar · 2,5k läst
Snorunge
Snorunge: Låter som skräpflagor från gasolslangen eller dyligt, som fastnar i munstycket. Byt slang om den är gammal och torr. Gör oxå rent munstycket. Kan oxå vara tryckreduceringen.
21 svar · 58,6k läst
B
bjorwen: håller med GoForit, Avstå från byggmax konsoler,vinklar o balkskor ( som av någon anledning är helt skräp) med et är absolut inget fel på biltemas saker, min 90 kvm altan är 99% biltema och den står kvar fortfrande
2 svar · 6,3k läst
B
borgen72: Skruva! Jag har en gammal spikad altan och varje år får jag spika ner ett antal spikar som kommit upp. Nu håller jag på att riva den för att bygga en ny och då skruvar jag självklart. Underlättar dessutom under bygget när man behöver ta bort och ändra (vilket händer en nybörjare som jag)
12 svar · 9,4k läst
S
Styrch: Tackar för svaren. Tänker man efter så känns det ju faktiskt klent med 45x45 så det får bli 45x75 som du säger Estwing. Tur att man kan fråga och tänka efter före man handlar ibland... Gjorde misstaget att köpa 450m trallvirke med stycklängden 3,9 m, inte bra... men men, kanske kan bygga ett mini staket på 30 cm eller nåt:D /Mikael
5 svar · 12,7k läst
A
A-K2: Någon som har erfarenhet av IQ-reflex som Willabgarden har i sitt isolertak på 40mm? Gör det att solen inte värmer alls på kalla dagar? MVH/Anna-Karin
0 svar · 4,2k läst
A
A-K2: Hejsan! Håller på o bygger vinterträdgård och har börjat fundera på tak. Vi vill ha ett kanalplasttak och har tittat på Skånska byggvaror samt willab. Jag undrar vilken tjocklek/ u-värde man bör ha för att det ska bil bra? Vi har tänkt oss att värma upp uterummet med golvvärme. SKBV har ett tak som är 32mm tjockt och det står u-värde 1,3 men jag undrar om det bara är på själva
0 svar · 3,7k läst
B
bmx: fick kanon bra leverans och bra pris från kungstens bygg. Dom ringde och hörde vilka längder osv jag ville ha.
4 svar · 5,9k läst
rsjowa
rsjowa: nyignesta, jag har gjort/håller på att göra en sån lösning du beskriver; dvs med 32 mm cellplast, WT55, isolerat trägolv. Förra året byggde jag uterummet, på träbjälklag, med cellplastisolering mellan balkarna och ovanpå detta byggplast och sen det tryckade golvet. Min plan är att när jag får "semester" ;) så ska jag lägga ett värmegolv + trä/laminat golv ovanpå mina tryckade
7 svar · 20,2k läst
S
Savanna: Har inte den blekaste aning om hur man räknar ut en lutning på 30 grader. :D Stigningsvinkel säger mig inte mkt heller. Det är väl bara att bygga och se till att allt är rakt snyggt och att det sitter ihop så det inte faller ihop direkt man börjar gå på den. ;) Eller är det ngt speciellt man bör veta då man bygger en trapp, vet hur regelverket ska se ut och hur jag ska kapa allt
8 svar · 53,9k läst
·
rsjowa
rsjowa: Fortfarande ingen som testat detta? Undra om det blir som det traditionella resultatet från oljebehandling...? Såg på Coop idag att Dulux kostar 399:- för en flaska, finns i furu, ceder och ekfärg. Var ganska sugen på att testa på min hitills helt obehandlade altan,... (har även funderat på att börja såpa som många är positiva till här på forumet) :D
1 svar · 7,5k läst
estwing
estwing: lugnt vettu!!!
9 svar · 20,3k läst
·
estwing
estwing: du behöver ej ha nån trädgårdsplatta i hålet. det skall juh stå på berget? annars kan du göra det. nä det räcker me 2 st järn i varje plint som du trycker ner när du gjutit..... mvh snickar estwing
3 svar · 2,0k läst
A
A-K2: Ja som rubriken låter! Vi tänkte bygga uterum - vinterträdgård och funderar på att kombinera vikdörrar med vanliga öppningsbara fönster samt två brutna hörn med helglasade fasta fönster. Finns det någon som gjort detta och vill komentera det. Eller någon annan som känner att de har någon kommentar om detta? Vi hade tänkt oss en rektangulär vinterträdgård på ca 3.5 *8 meter,
0 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.