Altan & Uteplats
ktm250: Så länge den inte utsätts för - grader och fryser sönder så återtar den sin hållfasthetstillväxt, om än sakta, när du kommer upp i temperatur igen. Hållfasthetstillväxten går dock saktare vid kallare temperatur.
Kjell_G: Cirkelsåg med anhåll, kläm fast med tving, annars går det med frihand o ex Hitachi-såg (från två håll). Har inte gjort det själv men sett det _live_ Kjell G
Kjell_G: Tror inte du behöver vara orolig, du har tryckt virke=bra rötskydd, dessutom grus som dränerar=inget vatten stående. Har själv tidigare lagt altan direkt på sandbädd, håller så vitt jag vet än (flyttat från huset). Låt snickarna göra som dom gör, de har säkert den erfarenhet som behövs. Kjell G
Brandspec: Hej! Träguiden har kommit ut med en ny utgåva av Lathunden. Skriften visar vilka dimensioner som krävs för altan-, golv- och takbjälkar samt takstolar i BKR, Boverkets konstruktionsregler. Lathunden är enligt mig lättare att förstå än exempelvis Thorstenssons Bjälklagstabell då den behandlar en- och tvåfackslösningar separat samt olika centrumavstånd mellan golvbjälkarna.
L-G: Hej! Vill ha lite råd och tankar om placeringen av våran altan. Alternativen är antingen så bygger vi enligt ritningen med tak över den delen som är på långsidan eller så bygger vi ett trädäck ut efter hela långsidan med tak över en del.
Meja: Hej! Nu är vi klara med våran altan så gott som, men vi vill ha lite tips om hur vi ska göra vindskyddet och staketet! Hoppas få hjälp!
tosso: Jag ska bygga en altan. I mitten av den ska jag bygga upp ett cirkulär bord. Hur fixar man till reglar under altanen så att det går att fästa vertikala trall på den?
marre493: Min altan kostade ca 16500 för 44 kvm på en "Riktig bygghandel" och jag har ganska bra rabatt då jag byggt ett garage med material därifrån.
snickar_lasse: tjenare ! du va mig en petig en,det kommer inte att synas. det viktiga är att det görs på ett snyggt sätt.
JohanOLinda: [citat] Fräscht! Vi bygger Myresjöhus Trio. http://www.myresjohus.se/Vara-hus/1-planshus/Villa-Trio.aspx
Valken: Det borde funka att använda tjärpapp som distans om lutningen skall vara liten. Du skall väl ändå använda det mellan reglarna och stenen... Skall du ha större distans kan du använda en tryckt bräda (lägg tjärpapp under här med...).
imported_peter: Jag borrade 14st 200 mm hål på 40 minuter i går, fungerade hur bra som helst. men då har jag mest sand och lite småsten. så det påverkar givetvis.
FlitigaLisa: Visst tar vi ned det (eller lossar på två hörn och drar ihop det, inte ta ner) när det friskar i rejält. Vårt hus och garage är så att det blir en innergård vid altanen vilket nog bidrar till att huskropparna skyddar lite. Jag tror nog att ni skullle kunna få ett uppsytt som oxå går att veva ihop på något sätt. Sen tror jag oxå att ett rejält sytt segel, sytt enligt konstens alla
Dregen: Hej Ska bygga ett altanräcke till en altan som ligger 2 m ovan mark och behöver lite ideér, gärna bilder. Grejen är den att vi har småbarn och vill därmed inte riskera att de kan trilla ned från altanen, men vill samtidigt ha så lite av räcket täckt så att man kan se ut så bra som det går. /Dregen
Kjell_G: Gör just nu altan till groventren men kanske blir det tak på lite sikt. Räcker dimensioneringen för att bygga på eller ska man förstärka från början? Belastningen till följd av snö ex. blir väl inte så annorlunda? Har nu: fyra plintar 2m mellan, bärlina 195x45, golvregel 120x45. Infästning kan göras i fasad enligt mönster från Peters projekt
OlaE: Hej. Du måste utgå från största/längsta måttet dvs.2 meter mellan bärlinor och 2,21 spännvidd mellan stolparna. Reglarna du valt borde funka enl. denna. /Ola
stenene: [citat] Föredrar det högre alternativet. Om du absolut vill klara ljusinsläppet bygger du en (ev. öppningsbar) lucka i altangolvet av något genomskinligt, hållbart material som håller att gå på. Gör dessa ungefär i samma storlek som källarfönstrena. Har du tillgång till något gammalt fönster som har okrossbart glas, helst med mattad yta kan du skära ut lämpliga biter eller kolla
Smultron: Jag håller på att renovera gamla träutemöbler där färgen flagnat. Jag har gjort färdigt ett bord och en soffa och har nu två fåtöljer kvar. Jag har gjort så att jag skrapat, slipat, målartvättat och målat möblerna. Nu skulle jag alltså börja med fåtöljerna och det är sååå tråkigt att skrapa färg. Min man frågade varför man skrapar först, lös färg försvinner väl
Maskot: Nu har jag skruvat bärlinan och gjutit. Inga problem att dra utan mellanlägg. Och de funderingar jag hade om det skulle finnas en risk att bärlinan lägger sig snett visar sig obefogade när jag drog fast de första golvreglarna mellan bärlinorna.
KarroZoo: kan oxkså uppdatera lite. Vi beställde en markis fr markislandet (3,5 m bred). När den kom var sömmarna snedsydda, i framkant där det är två sömmar var det bara hälften av bredden där man lyckats pricka inviket/sömsmånen med båda sömmarna, det fanns en spricka i materialet, kappan var ung. 5 cm kortare än resten av markisen.... Reklamerade detta och fick i viss mån veta att sneda
Toobster: lite längre ner på första sidan finns den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/91010-smala-tryckta-ribbor.html
defrost: Vatten började sippra in i källaren så vi misstänkte att det var något lurt under altanen. Som ni ser på bilderna så är det bara för regnet att rinna in mot husväggen, det fins ingen stans för vattnet att rinna av. Jag tänkte gjuta plattan så att den blir plan och med fall ut från husväggen sen lägga tjärpapp på så inte vattnet sipprar igenom. Är det rätt tänkt ? Jag
Great: Hejsan!! Håller på o kollar på utemöbler typ sådana stål med sits o ryggstöd i nät, typ 5 positioners stol samt ett bord till med butterflyskiva alltså typ iläggsskiva, o då brukar vanligtvis bordsskivan vara i teak, samt även stolarnas armstöd. Nån som har nåt o rekommendera, har kollat lite på hillerstorp, som verkar vara lite rolls royce, samt liknande på Jysk som heter
Kalleman: Lägg en geotextil ovanpå makadamen innan sättsanden läggs på, annars händer precis det du var rädd för. Kantstenen hade jag lagt ut först, kanske satt den i lite jordfuktig betong för att ytterligare stabilisera kanten.
Kalleman: 8mm är väl lite stort om du har normalstora fogar (3-4 mm), mycket av materialet kommer inte att komma ner i fogarna utan bara åka runt ovanpå. En idé är att välja en makadam typ 2-4 som fogmaterial då det inte håller vatten och därför överlever inte ogräs där lika bra.
roli: Enligt anvisningarna i länken lite högre upp så stor det: Används till lite enkla gjutningar, så som fastgjutning av torkvindor, brevlådor, trädgårdslampor, papperskorgar och staketstolpar m.m., ej konstruktionsbetong. Så att använda det till att gjuta altanstolpar skulle iallafall inte jag göra. Där är nog belastningan lite större samt att det blir "mer skador" om det inte håller,
Grantoppen: Har läst att man får ha ett plank vid en altan som är 180 cm högt. Nu undrar jag om 180 cm är själva höjden på planket eller om det är höjden från altangolvet? Är det alltså möjligt att hamna på 190 cm höjd ifall man gör en glipa nedtill på 10 cm? Jag undrar även om någon har några bra tips för att få planket högre på annat sätt. Kanske spalje eller nåt? Hur kinkiga är
J-O: Någon som vet vart och vilka som kan tänkas sälja tryckimpregnerade planhyvlade stolpar 120x120mm i sthlmsmrådet ? Hittar bara 95x95mm bland de större varuhusens utbud, om man räknar bort byggtimmer. Är det något man kan/måste specialbeställa ?