Altan & Uteplats
MathiasS: De låter som att lite limträ skulle göra susen? Brukar gå att hitta på Blocket till bra pris om man inte har för bråttom.
Krillle: Vet inte hur dyrt det är med glas, men det är ju väldigt snyggt annars..
abel48: nu blev det bondsågade plankor som jag stryker med trä inpregnerings medel med grön färg. Hittade de på öb..... :) Abel
abel48: jag skruvade snett med långa trall skruv. Syns minst då. Och de sitter fast bra. Mvh abel
jon_h: Virke kan röra sig med 5-10 procent av bredden, beroende på fukthalten. Den kommer nog svälla igen ska du se.
MMR: "avstånd: slå ihop allt INGA springor!!!!!" Gör inte det om det virke du använder är torrt, då kommer du aldrig få några mellanrum, vatten rinner inte undan och smuts samlas i skarvarna.
estwing: [citat] hmmm varför skall du skruva upp skruven när du skruvat ner den? har du sett hur virket ser ut om du skulle ta upp en 4" spik ur trallen då??? nä slutdiskuterat här--SKRUVA!!! mvh snickar estwing
Mixar´n: Hej , eddy! Jag har tidigare "puffat för" http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/www.molectric.com De har produkter som har ip-klass 67 ( tom 3m djup!!!)till väldigt bra priser, komplett med trafo och alla sladdar. Kolla även på http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/www.nseffektivareenergi.com han har oxå bra produkter till bra priser. Jag har tyvär inga bilder, men jag skulle
haddirajan: Nu skall jag först flagga för att jag inte vet, utan detta svar är bara utifrån sunt förnuft. Jag anser att de får sätta en markis på sitt hus för att skydda sig själva från solen. När de sedan fäller ut den och ser att den skuggar även grannens uteplats så borde de fråga om grannen vill ha skugga eller ej. Vill de inte det så är det ju bara för dem att veva in en bit tills ni
egge: Icopal har annars plasttak man kan böja. Har detta på vår altan. Inte böjt men plattorna är väldigt flexibla kände jag när jag monterade det. http://icopal.se/Produktsortiment/branta/fastlock_plasttak.aspx Se även http://icopal.se/Produktsortiment/branta/icopal_carport.aspx /Egge
Marilyn: Vi bor i ett parhus. Våra tomter är små och våra stenlagda uteplatser gränsar intill varandra. Tomterna avdelas av ett plank, ca 1, 8 - 2 m högt. Vår granne har nu satt upp en illröd markis som sträcker sig nästan ända in till tomtgränsen. Markisen är fäst i takskägget, alltså en bra bit ovanför planket. Den är 6,5 m bred och vi upskattar utfallet till ca 4 meter. Markisen har
viltfjall: Men det är ju räfflorna man vill åt :) Inte för att de hjälper SÄRSKILT mycket för halkskyddet i början, vaxningen gör allt snorhalt... Själv valde jag brunvaxningen då prisskillnaden bara var 4 kr/lpm vid beställningen å jag fått för mig att skapa lite mönster med räfflingen. Efter att ha byggt lite brygga förra helgen med brunvax brevid vanligt tryckt skall jag nu sitta lite
BobbyEwing: Det är lönt det om man gillar utseendet. Har byggt vår altan i Lärk just för att jag har svårt för både den gröna färgen på nytt tryckt virke och hur det ser ut när det åldras. Man kan ju glädja sig lite åt mindre kemikaler i altanen också.. Men ur hållbarhetssynpunkt är tryckimpregnerat minst lika bra.
VillaBecker: [citat] Hej linda! Är det 45x45 ribbor på ditt staket? Mvh
Puff: Efter lite huvudräkning håller jag med...det får bli maskin. Tack iaf
Hemmansägarn: Jo då, P-J det funkar. Körde själv med det som du beskriver under midsommar i år. (Exakt detta faktiskt - fast jag köpte min på Biltema men med samma mått och vit). Det ser kanske inte så snyggt ut som de andra påpekar men inte så taskigt som de tycks tro och för temporärt skydd är det helt OK. Nackdelen var att det gärna samlades vatten på presseningen då den böjde ner sig i
DeeJay: Du kan använda fransk träskruv, men då blir dessa synliga, men man kan försänka dessa med en träborr då blir det lite snyggare. Vagnsbultarna till dina stolpar kommer ju också bli synliga.
abel48: frost fritt djup i värmland är enligt vad jag hört 120cm. Men i vilket tempratur är de uträknat? Kommer bara ner 85cm på ena stället när jag borrar, dom andra får jag ner 110cm. Vintrarna har ju blivit varmare på senare år.... Kan man annars lägga något på marken runt plinten som hindrar tjälen att vandra ner? Mvh abel
JonasGBG: Undvik lavastenar! Om du inte vill ha fettbränder och bränt kött. Grillar utan lavastenar har oftast system för att förånga fett och köttsafter utan att det börjar brinna, då får du godare och saftigare kött. Du får stå ut med att det är lite svårt att göra rent och tvätta inte för ofta, tänk på att fett stoppar rost.
sennen: En smaksak, kan tyckas, men... Vi vill ha ett parasoll till altanen. Jag förespråkar ett vitt (offwhite, benvitt, eller vad det heter), för att det ser fräscht ut och känns lagom solskyddande/mörkt under. Jag kan komma på att jag sett vitt (den där naturvita), mörkgrönt, mörkblått. Kanske även nån grå variant. Min sambo tror att ett så ljust (det vita) parasolltyg blir smutsigt
Defvron: Förarbete med grävare och bortforsling av jord kostar för 45 m2 ca 7500:- hos en firma jag frågade. Frakt av material har kostat ca 700-1200:- beroende på firma och avstånd. Stenmjöl i säck är dyrt 800kr/m3 mot 200kr/m3 i lösvikt. Så vi tog den firma som kunde leverera stenmjöl i lösvikt även om deras sten var lite dyrare. En firma som skulle göra hela jobbet inklusive sätta
Joukko: Jag skulle vilja ha en slangnippel som skruvar direkt i flaskan. Finns det? jocke
jon_h: Det är nog inte alls några problem. Rosfritt behövs inte alltid utomhus, bara i utsätta lägen.
Hästhagen: Bergs Trä har det mesta eller tar hem till bra pris. Finns i Berg (http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=Vzv4ykFKeFMFOX4bqCgUbQ%3d%3d&vad=bergs+tr%e4&var=)
rsjowa: Är det bara lite sommarglädje man är ute efter så kanske det funkar med att dra fast lite byggplast under det ännu olagda klickgolvet? Plasten torde hålla borta lite fukt samt kapa dom värsta kalltopparna på sommaren...
abel48: har inte helt bestämt mig hur stora plintar jag ska ha till min altan. Blir 15 eller 19cm i diameter. Ska göra 10st. Är de någon fördel med en grövre? Dom ska sticka upp ca 10-20cm ovan mark. Abel
Daniel_N: [citat] Börja med att titta på spännviddstabellen som finns i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90770-spaennviddstabellen-foerklaring.html Där finns också en förklaring till hur den fungerar, den hjälper dig med båda antal plintar och placering.
Starfighter: Ja så långt har jag inte kommit. Just nu lutar det åt lärk. Vi kom på att altanen kommer att ligga i solen hela dagen och det blir nog varmt och fint för små barnfötter att springa på...