Jag får dubbla budskap i den här frågan. En del hävdar att man skall lägga en spik mellan brädorna så att träet har möjlighet att röra sig lite grann. Andra hävdar att det är bättre att lägga plankorna så tätt som möjligt eftersom träet är så pass fuktigt att det kommer att dra ihop sig allteftersom. Snälla ge mig klarhet idenna fråga, eftersom jag skall skruva som en dåre nästa helg. (PS jag lägger vanligt tryckt virke)

Tacksam för svar
/Kalle

Lägg så att det blir snyggt och så att inte tårna fastnar mellan springorna. Springorna gör att vattnet försvinner också men det är väl onödig information.

hej.
allt handlar om hur stora springor du vill ha om 1 år efter byggandet.
mitt tips: slå ihop brädorna då får du den springan du VILL ha om du lagt *spik, tumstock etc* mellan.
springan skall vara runt 5mm när det torkat, snyggt å bra.
men har du då 3 mm från början kan jag lova dig att du har 1 cm sen. det är enligt mig*skitfult*.
alltså, ihop me brädorna bara!

mvh
snickar estwing

Redigerat:
Håller med. Det tryckta virket är så blött att det kommer krympa ordenligt. Slå ihop dem helt.

Jag körde tumstocksprincipen när jag la min altan. Nu har den legat i ca två månader och redan krympt rejält, mer än vad jag räknat med. Hade jag vetat att de skulle krympa så här mycket så är jag tveksam till om jag skulle lagt något mellan brädorna.

Vi knackade/pressade vår trall rejält mot varandra når vi la golvet för ca 4 år sedan. Redan på hösten det året hade vi lagom stora springor och de har hållt sig där ungefär. Man kan pula ner en glasspinne men tappade knivar och gafflar stannar på ovansidan. Vi är nöjda så jag säger: Inga mellanrum, då får dem ändå!!

Tack för alla svaren - ni har övertygat mig. Jag slår ihop bräderna så mycket det går!

/Kalle

Jag tar mig friheten att låna tråden något.

Resonemanget ovan verkar rimligt beträffande tryckimpregnerad trall, som ju i regel är ordentligt fuktigt vid läggning. Men är det någon som har erfarenheter av andra typer av trall, t.ex. sibirisk lärk, lunadeck, cumaro etc. Hur beter de sig?

När det gäller sibirisk lärk behöver du har större avstånd.
Killen jag köpte lärken av sa att det räckte med flatändan på tumstocken.
Första vintern svällde trallen så att skruvarna skjuvades av och trallen reste sig mot varandra eftersom dom inte fick plats.
Jag la om hela trädäcket på våren efter och satte dom med 7-8mm mellanrum använde även kraftig riktig rostfri skruv.
Nu har jag 1-2mm på vintern och 1cm på sommaren.

Jag köpte igår tryckimpregnerat furu 28x145 som var impregnerat för en vecka sedan, det fanns impregneringsdatum på den och trallen känns fuktigt.
Rekommenderar ni att jag lägger den helt utan avstand?

/ Feelgood

Ja, absolut.

jag skruvade i helgen och för varje skruv jag drog ner så fylldes skallen med vätska (skruvskallen, mitt huvud fylldes efteråt) så jag la allting kloss. Tycker mig kunna se att virket börjar att dra ihop sig redan! ska lägga upp bilder på bygget i veckan.

kallenilsson skrev:
Tack för alla svaren - ni har övertygat mig. Jag slår ihop bräderna så mycket det går!

/Kalle
Får du ett paket med virke som håller relativt låg fuktkvot så finns risken att brädorna inte krymper alls, vilket får konsekvensen att vatten samlas på trallen när det regnar. I värsta fall har du fått så torrt virke att brädorna sväller något under den fuktiga årstiden att dom reser sig. Jag gjorde misstaget att lägga dom helt och hållet ihop. I mitt fall har jag vattensamlingar på höst och vinter när det regnar.

Frågan är inte helt enkel att svara på, anledningen är att man inte vet hur fuktigt virket är när det kommer.

imported_Anders_S skrev:
Får du ett paket med virke som håller relativt låg fuktkvot så finns risken att brädorna inte krymper alls, vilket får konsekvensen att vatten samlas på trallen när det regnar. I värsta fall har du fått så torrt virke att brädorna sväller något under den fuktiga årstiden att dom reser sig. Jag gjorde misstaget att lägga dom helt och hållet ihop. I mitt fall har jag vattensamlingar på höst och vinter när det regnar.

Frågan är inte helt enkel att svara på, anledningen är att man inte vet hur fuktigt virket är när det kommer.
kanske där erfarenheten som snickare kommer in.
hade skickat tillbaka den bunten med trall.
får du torra brädor vid denna årstiden är det förra årets skörd.
bygger man altan efter sommaren e risken stor för att få en *skit, ihopsamlad me olika slattar* hög.
kan även hända me en ny färsk hög att övre raden torkat något me tanke på den vart utsatt för sol m.m.
lägg då undan den första raden å kör sedan på med att banka ihop ALLT!

mvh
snickar estwing

Jag sätter var 10:de bräda på 125 cm avstånd (120x28 trall) sedan fyller jag upp med resterande brädor emellan med jämt avstånd.
Detta avstånd kommer variera beroende på hur blött virket är när man monterar.
En annan fördel är att det blir rakt också :)

/Ola

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.