Ja frågan säger väl allt. Finns det något virke som inte kräver 2 strykningar/säsong? Enligt en kille som jobbar med tralltvätt osv så får man räkna med att stryka/olja golvet 1 g på försommaren och sén en gång till på senhösten inför vinterns ankomst. Ok det är hyffsat snabbt gjort men kräver ändå en del, och det kostar ju också om man vill använda finlir dvs olja med hög kvalité.
Ok sten säger ni nu, men det är ju så skönt att gå med bara tassar på träaltan..
Något tips?

Om du vill ha en träaltan så anser jag att tryckt virke är det absolut bästa. Underhållet bestämmer du ju själv beroende på hur du vill att det ska se ut.

En altan av betong eller natursten är vacker, men oftast lite jobbig. Den är varm på sommaren, kall på vår o höst. Stenar kan sätta sig och måste rättas till.

Jag rekommenderar träaltan

All obehandlad trä blir smutsigt av regn och snö framförallt. Köp därför tryckimpregnerat och tvätta trallen med tralltvätt varje vår. Strunta i oljan, smörj med såpa istället så drar det åt sig mindre smuts.
/CC

Kan man använda golvsåpan som jag har till mina såplutade grangolv?

Det går nog. Det går också bra med vanlig grönsåpa.
/CC

chris47 skrev:
All obehandlad trä blir smutsigt av regn och snö framförallt. Köp därför tryckimpregnerat och tvätta trallen med tralltvätt varje vår. Strunta i oljan, smörj med såpa istället så drar det åt sig mindre smuts.
/CC
Hej,

vad gör såpan, har den skyddande egenskaper?

Vad blir skillnaden med såpa jämfört med obehandlat?

/Erik

Nyfiken, såpa? Hur påverkas ytan/färgen av det?
Vi har träaltan idag men nytt hus är på G och man vill ha föröskt att tänka till lite själv innan man kör igång med endera alternativet.
Vet att flera som har sten iofs är tacksamma för att det slipper underhållet some n träaltan men är ju ändå INTE underhållsfritt om man ser till att fylla på sand emellan stenarna då och då, borsta samt skrubb när vintern varit och stenarna är gröna av mossa...samt allt pill emellan stenarna/ogräs...
Dessutom så har man vare sig man vill eller ej alltid sand med sig in på fötterna...

Vill ha träaltan!!!

Jag kan inte ge ngt expertutlåtande om såpans smörjande, impregnerande egenskaper, men jag har haft min träaltan nu i 6 år och enbart använt såpa efter tvätt och trät känns mjukt att gå på , ljusgrått i tonen och har inga nämnvärda sprickor (småsprickor är oundvikligt och blir även om man oljar) Jag inbillar mig att såpan smörjer trät. Såpa framställs ju från tall så det ligger kanske en del i det ändå. Jag ringde Grumme för att kolla upp detta, men hon som svarade på denna typer av frågor hade ingen aning.

Nackdelen med olja är att det lätt blir en klibbig yta om det inte sugs in i trät och det fastnar därför lätt smuts. Grundfelet som många gör är att dom oljar in altanen två gånger per år utan att tvätta den först och då blir den mörkare och mörkare tills den är helt svart och det enda som hjälper då är att slipa eller byta ut trallen. Vid slipning så blir alla kanter vassa och det blir obehagligt att gå på.

Den enda nackdelen med tvättning är att träfibrer lossnar om man går för hårt fram. Framförallt om man skrubbar längs med fibrerna. Det blir skägg på brädorna och det tar några veckor innan det nöts bort.

Såpan kan man blanda med vatten och spraya på trallen. Jag brukar inte skrubba in såpan ytan den tränger in ändå.
/CC

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Chris, tack för ditt svar.

Jag ska definitivt prova såpa. Det där med att trallen blir mörk, nästan svart har jag sett och vill undvika.

Någon speciell såpa du vill rekommendera?

/Erik

Hur fungerar såpan på lärktrall?

Jag har bara använt den billigaste såpan. Grumme tvättsåpa. Funkar bra iallafall. Det finns ju såpa med vitpigment också, men jag vet inte om det funkar utomhus.

Jag har bara testat på vanligt tryckt trall.
/CC

Det är ju ganska många som rekommenderar att man ska använda lärk, då detta har "naturliga" egenskaper som motsvarar tryckt virke. Stämmer verkligen det?

chris47 skrev:
Jag kan inte ge ngt expertutlåtande om såpans smörjande, impregnerande egenskaper, men jag har haft min träaltan nu i 6 år och enbart använt såpa efter tvätt och trät känns mjukt att gå på , ljusgrått i tonen och har inga nämnvärda sprickor (småsprickor är oundvikligt och blir även om man oljar) Jag inbillar mig att såpan smörjer trät. Såpa framställs ju från tall så det ligger kanske en del i det ändå. Jag ringde Grumme för att kolla upp detta, men hon som svarade på denna typer av frågor hade ingen aning.

Nackdelen med olja är att det lätt blir en klibbig yta om det inte sugs in i trät och det fastnar därför lätt smuts. Grundfelet som många gör är att dom oljar in altanen två gånger per år utan att tvätta den först och då blir den mörkare och mörkare tills den är helt svart och det enda som hjälper då är att slipa eller byta ut trallen. Vid slipning så blir alla kanter vassa och det blir obehagligt att gå på.

Den enda nackdelen med tvättning är att träfibrer lossnar om man går för hårt fram. Framförallt om man skrubbar längs med fibrerna. Det blir skägg på brädorna och det tar några veckor innan det nöts bort.

Såpan kan man blanda med vatten och spraya på trallen. Jag brukar inte skrubba in såpan ytan den tränger in ändå.
/CC
Lite frågor. Du skriver att du använt såpan efter tvätt, hur menar du då? Vad tvättar du altanen med först i så fall? Och hur gör du med såpan? När du tvättar altanen, vad använder du för "verktyg" då, rotborste, svamp eller liknande?

Skall nämligen tvätta upp min altan nu efter vinterdvalan och vill absolut inte använda olja.

Jag har testat mig fram till en metod som fungerar för mig och min altan.

Jag tvättar med tralltvättmedel. Jag har testat flera olika märken och kommit fram till att Kärchers är rätt bra medans billigare varianter såsom biltemas är rätt kassa. Sen finns det även tvättmedel som innehåller blekmedel och dessa är rätt effektiva enligt mitt tycke.

Jag använder en vanlig skurborste med skaft och borstar tvärs fibrerna. Trallen ska vara uppblött men inte genomdränkt.

Jag har tidigare testat skurmaskin och kärchers racer. Skurmaskinen tog väldigt hårt på fibrerna, medans racern är rätt OK. Absolut bäst är borsten, men det tar lite tid och är jobbigare. Hela familjen kan hjälpa till så är det gjort på nolltid.

När tvätten är klar tar jag en 7 liters växtspruta där jag blandat i 1 liter grumme tvättsåpa och 6 liter vatten och sprayar ut på trallen. Färdigt!
/CC

Ingen behandling efter att du sprayat på oljan utan den får bara torka in av sig själv och ev. överflöd får regna bort? Vilken tid på året brukar du behandla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.