Altan & Uteplats
resemaja: Har nylagd kirai på stor balkong, när är det dags att olja för att förhindra att den blir grå?, vilken sorts olja?, hur ofta?, tacksam för tips i allmänhet då jag e total novis på området :)
billy_baver: Jag skulle valt stenmjöl som fogfyllning. På Kontinenten är det vanligare med fyllning av olika sorters bruk, men jag skulle också tveka i vårt kyliga klimat. Stenmjöl är dessutom genomsläppligt, vilket är bra om stenläggningen (av något skäl nu eller i framtiden) skulle råka få för dålig avrinning.
HusByggarTomten: Förstår, men ett något tätare,liggande stålräcke då. Tror du inte det räcker mot insynen? Blir förmodligen snyggast..
ride20: tack för synpunkterna! :) Det stämmer att uterummets väggar kommer att vara placerade rakt ovanför de två kortare bärlinorna som löper ut från huset åt höger p åmin ritning. Snälla, fler kommentarer!
Amatörbyggaren: Jag kommer nog att strunta i sanden, delvis är jag tveksam till nyttan, dessutom blir det dyr sand för enbart detta ändamål. När man skruvar trallbräder så borde det ge tillräcklig stabilitet, någon som har en annan uppfattning, hör gärna av er. Som Myrlejon sa ang stenranden, det tål att tänkas på och än är det ju gott om tid.
soderro: Jag funderar på att bygga en altan med stengolv. Altangolvet kommer att ligga ca en meter ovan mark. Som jag förstår det så kan man inte ha en reglad altan efersom trä rör sig och det funkar inte ihop med ett stengolv. Det jag funderar på är att bygga upp en mur med lekablock (alt gjuta) och gjuta ev. trappor ner till marken. Utrymmet kommer att fyllas med tex grus och stengolvet läggs
KJS: Hej! Jag skall med bygga en altan på 2:a våningen. Höjden från marken och upp till golvet är ca 2,5 meter. Vad rekommenderas för dimension på stolparna?
Einarsson: Vi är i färd med att bygga nytt uterum med en bit trall utanför. Av miljöskäl vill vi inte ha tryckt virke så nu tittar vi på alternativ men det är svårt att hitta priser på nätet! Är det någon som kanske redan gjort en liknande prisjämförelse och kan dela med sig? Hittade t.ex q-wood på Bauhaus? Lärkträ? Vad kostar det? cedar? Vi är inte främmande för att olja vårt golv 1
Bonan: Allting låter kanon så det lär nog bli bra. Lycka till med bygget, är inte så långt till våren så snart är det dags att plocka fram verktygen.
HusByggarTomten: Nej, du bör inte måla på impregnerat virke. Måla först är ju smidigast, om inte annat så är det smidigt att åtminstone grunda först.
PGE: Vissa plintar har jag grävt ner. Det är dom som står i ytterkant och i jord. De plintarna som står ovanpå marken står på en ca 50 cm djup paddad dränbädd. Jag hittade ingen bild som visar med platta och stolpe. Endast en där man kan se användet av platta. Här ligger regeln på en marmorplatta 55*65cm (Det var vad jag hadde). Materialet under är paddat och ca 40 cm tjockt. Mellan
gullegrizen: En bild säger mer än tusen ord... Blir nog lättare att få ett svar om du lägger upp en enkel skiss av hur du tänkt dig trädäcket.
Mixar´n: 1 - Se till att få upp ramverket från plattorna så att det inte blir ståendes i vatten. Jag hade skaffat ströplattor ( dvs överblivna eller begagnade plattor) som jag vägt av med hjälp av singel & sand, med tex cc 60 under ramverket, för att på det sättet komma undan kommande fuktproblem i ramverket. 2 - Använd 45* 170 till hela ramverket 3 - Se punkt 1 :D Mvh // Mixar´n
cem77: Är väl någon form av härdade glaspartier? Har haft flera duschväggar som spruckit under pågående duschning med sådant glas. Är ett tillverkningsfel i glaset med inre spänningar. Ofta är det bra många års glasgaranti upp mot 10 år från en del tillverkare. Willab lämnar enligt sin hemsida 5 års garanti på glaspartier till uterum.
ArneTW: Om växthuset inte är byggt med superisolerande glas och man inte vill sitta eldvakt hela våren är det nog svårt att få värmen från en kamin. /ATW
tob_ekl: Hej, Någon som har någon tillverkare för gummiduk (tätskiktet) för takaltan? Eller bra hemsida för detta? Eller seriös entreprenör i Stockholm (verkar kanske inte vara ett gör-det-själv-jobb hur praktisk man än må vara).
Cortous: Hej, ska bygga en 12,1m x 4,6m (55m2) altan i vår och funderar på hur tätt jag måste sätta plintarna för bärbalkarna. Såg en tabell om spännvidd, http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf Jag tänker använda mig av 45x145 reglar som golvbjälkar, Då får jag en spännvidd på 2,3m. Det blir tre 3 plintrader med 90x90 stolpar som jag ska fästa 45x170 bärbalkar. En närmast
JKPK_peter: Hej! Är väldigt intresserad av Nordforms marksten cirkus! Någon här som lagt den? Några funderingar! - Hur fungerar den på smala gångar resp stora garageuppfarter? - Hur var den att lägga med tanke på mönstret! - Vilket håll rekomenderas det att man lägger stenen ! Någon som kan visa lite bilder på deras läggningar med denna sten! /Peter
Peter84: [citat] Jag upplevde samma problem. Jag har nu bytt sida där jag laddat upp den. Klicka här
snickar_lasse: Hej ! Du kommer nog att få problem. Vem står ansvarig för konstruktionen ? du eller glasmästaren.Finns det möjlighet o sära på partiet,isåfall montera en limträpelare .Det kanske är klent över partiet med.
John J: Ogräs kan man döda med salt om man inte bryr sig om några andra växter i närheten men om jag skulle välja så är singel klart bättre. Man slipper skvätt på fasaden och dräneringen fungerar bättre.
Servicesnickarn: Det finns aluminiumskenor typ trappnos / plattlist med antihalktejp i, har använt detta då jag byggt trappor på flera förskolor som halkskydd.
pero: Vi får svartmögel på allt i större eller mindre utsträckning målad träfasad, tryckt virke - såväl behandlat som obehandlat. Sådan är verkligheten numer på västkusten Dock verkar det som att tjäroljan från dalfrid ger mindre påväxt än när vi oljade den med lärkolja från Cuprinol- nu är det nog mest skit på altanen. Tvätta två gånger om året och olja eller lev med det.
heALer: Konstgräs andas iaf de vet jag, men hur pass mycket vet jag inte, borde väl inte göra något med ett tätskickt där? Kanske en fuktspärr under mattan?
byggmama: Hej, vi ska bygga en takterass (lägenhet), bygglov och sådan är fixat men det finns ingen byggritning. Någon som vet en bra entreprenadfirma eller liknande i stockholmsområdet? Någon som har byggt en takterass och har en uppfattning om vad detta rimligen kan komma att kosta (ink allt) vi räknar med runt 200'..är det realistiskt eller tror ni vi t om skulle kunna göra det billigare?(ok
eddy: Hej jag har en altan som jag ska sätta upp innertak med innfälda spot men jag behöver lite hjälp med hur många spot behöver jag ? jag tänkte ha 240v spotar så jag slipper krångel med transförmator men har ej bestämt riktigt... min altan är 7.5 * 4 meter ...hur många spotar bör jag ha för att få bra/behagligt ljus...
Chaplin_75: ByggBert, jag har kört med vanliga vinkel istället för balksko... har lagt takplast... kanalplast är snyggt men dyrt... Verktygsgurun, anledningen till att jag höjde taket var just för att kunna få till en lutning utan att jag slår i huvudet (är 190).... på 4 meter är nivåskillnaden ca 45 cm... när det gäller snölass.. har räknat... nu är det upp till bevis under vintern här ;)
Robert_Maria: Vi ännu i år inte haft kondens på våra partier. När vi hade det förra året var det bara utifrån och vid extrema förhållanden. Då fick vi kondens även på våra vanliga fönster. I mellansverige har det varit som lägst 8-12 minusgrader såhär långt i år och vi har aldrig haft kallare i vinterträdgården än 10 grader. Detta med uppvärmningen på samma nivå hela tiden, vi har