Detta är mycket viktigt att det blir rätt annars så kommer du ha skålformad trall som samlar vatten efter några år.Poggan skrev:
Kärnträet skall ALLTID ligga uppåt. Alltså titta på ändträet innan du lägger trallen och se till att kärnsidan ligger uppåt, är kärnan i mitten så spelar det ingen roll. Detta kan kännas konstigt när du lägger det eftersom trallen ofta är lite skålformad åt det hållet frånbörjan. Den kommer att böja sig rätt med tiden.
Nu har du ju redan en färdig plan och det blir säkert bra!
Men jag skulle nog liksom Estwing snålat mer på plintarna och grävandet...
60 cm överhäng utanför plintarna är inget bekymmer med lite grövre dimension.
Drar man in plintraden 60cm både från hussidan och utsidan blir det 2,30m kvar. Med 45x170 i ram och bjälklag är den spännvidden helt OK (cc 60cm).
Bredden på altanen är 6,60m. Dra in 60cm från varje sida så har vi 5,40 kvar. Delar man 5,40 med tre så blir det 1,8m, dvs man kan använda fyra plintar i rad med 1,8m emellan. Bärlina på 45x195 borde räcka, men vill man vara på den riktigt säkra sidan kan man skruva ihop två 45x170, så blir det stabilt som tusan.
Dvs två rader plintar med 2,30m emellan raderna och 1,8m mellan plintarna i samma plintrad = sammanlagt åtta plintar = fyra färre att gräva men lite grövre dimension på virket.
/Pontus
Men jag skulle nog liksom Estwing snålat mer på plintarna och grävandet...
60 cm överhäng utanför plintarna är inget bekymmer med lite grövre dimension.
Drar man in plintraden 60cm både från hussidan och utsidan blir det 2,30m kvar. Med 45x170 i ram och bjälklag är den spännvidden helt OK (cc 60cm).
Bredden på altanen är 6,60m. Dra in 60cm från varje sida så har vi 5,40 kvar. Delar man 5,40 med tre så blir det 1,8m, dvs man kan använda fyra plintar i rad med 1,8m emellan. Bärlina på 45x195 borde räcka, men vill man vara på den riktigt säkra sidan kan man skruva ihop två 45x170, så blir det stabilt som tusan.
Dvs två rader plintar med 2,30m emellan raderna och 1,8m mellan plintarna i samma plintrad = sammanlagt åtta plintar = fyra färre att gräva men lite grövre dimension på virket.
/Pontus
Jag funderar på en sak.
Vi måste ju skarva själva "ramen" på golvbjälklaget, då längden på sidan av altanen är 6.60m.
Räcker det att fästa skarven med en spikplåt som fästs med ankarskruv?
Eller skall jag använda en "slaskbit" av en regel å spika fast?
Tips å råd önskas! .)
Vi måste ju skarva själva "ramen" på golvbjälklaget, då längden på sidan av altanen är 6.60m.
Räcker det att fästa skarven med en spikplåt som fästs med ankarskruv?
Eller skall jag använda en "slaskbit" av en regel å spika fast?
Tips å råd önskas! .)
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara