6 723 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Plint eller spjut?
Hej.
Skall börja arbetet med min altan i veckan.
Hade tänkt mig dimensioner enl. följande:
bärlina 45x170
bjälkar 45x120
trall 28x120
Detta på gjutna plintar. Men så snackade jag med en polare som tyckte jag skulle skippa plintarna och istället köra på spjut (mycket mindre jobb)
Lite osäker på underlaget men tror att det är en hel del lera i marken.
Någon som har erfarenhet av detta?
Skall börja arbetet med min altan i veckan.
Hade tänkt mig dimensioner enl. följande:
bärlina 45x170
bjälkar 45x120
trall 28x120
Detta på gjutna plintar. Men så snackade jag med en polare som tyckte jag skulle skippa plintarna och istället köra på spjut (mycket mindre jobb)
Lite osäker på underlaget men tror att det är en hel del lera i marken.
Någon som har erfarenhet av detta?
Har du lerjord ska du INTE välja spjut, en kompis valde sådana och han ångrar sig djupt idag. Nä, gräv ner till frostfritt, eller åtminstone 60-70 cm o gjut, (enklast i gjutrör). Jag har gjort det vid flera byggen och jag har lerjord. Funkar utmärkt.
Lycka till, o kom ihåg det lilla extrajobb du lägger ner nu, har du igen flera ggr om i framtiden när du slipper göra om jobbet...
Lycka till, o kom ihåg det lilla extrajobb du lägger ner nu, har du igen flera ggr om i framtiden när du slipper göra om jobbet...
Jag har letat runt men kommer inte längre och jag har samma fråga: plintar eller spjut? Och varför har den här personen ångrat sig djupt på spjuten?!
Jag ska sätta ett glest staket (50% pga bygglov) i olika höjder, några bitar ca 1 m och i en hörna ca 1,7 m.
Marken är helt hopplös: lerjord med massor av sten i. Det är ett helvete att gräva pga all sten, men vågar man lita på att spjut håller? Har hört olika rekomendationer, någon säger att spjut räcker, någon säger att jag bör använda plintar på de högre delarna, men ett par grannar i området som har högre staket väljer enbart plintar.
Hjälp!
Jag ska sätta ett glest staket (50% pga bygglov) i olika höjder, några bitar ca 1 m och i en hörna ca 1,7 m.
Marken är helt hopplös: lerjord med massor av sten i. Det är ett helvete att gräva pga all sten, men vågar man lita på att spjut håller? Har hört olika rekomendationer, någon säger att spjut räcker, någon säger att jag bör använda plintar på de högre delarna, men ett par grannar i området som har högre staket väljer enbart plintar.
Hjälp!
Du ska gräva ner plintar till frostfritt!
Med spjut riskerar du att det börjar lyfta i altanen/staketet pga kärle etc. Inte speciellt snyggt5 med ett lutande, rackligt altangolv eller ett snett staket. Valet är ditt!
Visst det är en del jobb med att gräva för plintar - men se det som gratis träning!
Jag har själv lerjord med sten och det är ett h-vete att gräva i . 25 av 30 plintar är klara, snart bara det roliga kvar - skruva själva "däcket".
Med spjut riskerar du att det börjar lyfta i altanen/staketet pga kärle etc. Inte speciellt snyggt5 med ett lutande, rackligt altangolv eller ett snett staket. Valet är ditt!
Visst det är en del jobb med att gräva för plintar - men se det som gratis träning!
Jag har själv lerjord med sten och det är ett h-vete att gräva i . 25 av 30 plintar är klara, snart bara det roliga kvar - skruva själva "däcket".
Klicka här för att svara