Hej,

Är i färd med att bygga ett kombinerat staket/plank runt min altan. Har läst att de flesta här på forumet använder sig av tryckimpregnerade stolpar och reglar men då jag vill ha staketet målat blir det lite problem.

Min fråga är därför om ni tror det kan fungera med obehandlat virke som stolpar och reglar istället som jag sedan målar innan montering? Stolparna ska fästas i regeln till altanen som ligger ca 5-10cm över marken, dvs stolparna kommer inte vara i direkt kontakt med marken.

Om jag måste köra med tryckimpregnerat virke kan jag som jag förstått det inte måla staketet förräns tidigast nästa år då virket torkat.

Stolparna ska jag bygga av 2st 45x95mm som skruvas ihop och fästs med vagnsbult alt fransk träskruv i trallens reglar.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mina laserade stolpar till balkongen har hållt i 30 år, nu är det dags att byta ut dem.. Så måla på, det kommer funka fint.

fresve skrev:
Mina laserade stolpar till balkongen har hållt i 30 år, nu är det dags att byta ut dem.. Så måla på, det kommer funka fint.
Ok tack för den informationen, där släpptes en stor sten från mina axlar :)

Tryckimpat i all ära men vill man ha målat så är det ju inte optimalt. Någon annan som har liknande erfarenheter som fresve?

Mikael_L
Jag tror du ska undvika "plast"färger. Kör på oljefärg du.

Tänk också på att vatten hela tiden har lätt att rinna av från staketet, inga plana vågräta ytor, inga fickor av något slag där vatten ansamlas, var särskilt uppmärksam hur allt ändträ hamnar.

Med rätt konstruktion och rätt färg och ommålat i rätt intervall, tror jag staketet håller väldigt många år, >30 år, typ.

Tanken är faktiskt att ha en överliggare som är helt horisontell, dvs där kommer det hamna en del vatten men då jag vill ha den målad så undviker jag helst tryckimpregnerat virke där också. Kanske får tänka om och ha den lite lätt lutad så vattnet rinner av.

Tack för era svar så här långt, uppskattas väldigt mycket.

Mikael_L
En fördel är det ju givetvis om den lutar lite lätt alt är gerad snett av, lite på bägge sidorna så den blir som ett tak. Annars tror jag inte att det är speciellt katastrofalt ändå.

Värre var ett staket jag såg
Underliggaren, som alla staketpinnarna var monterad i, var formad som ett U. Och i u-et stod alltså då alla bräder som utgör staketpinnarna med ändträt där nere i U-et. Som givetvis var fyllt med vatten flera dagar efter varje liten regnskur.
Det staketet ruttnade bort på några få år.

• Gilla
neaa
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
En fördel är det ju givetvis om den lutar lite lätt alt är gerad snett av, lite på bägge sidorna så den blir som ett tak. Annars tror jag inte att det är speciellt katastrofalt ändå.

Värre var ett staket jag såg
Underliggaren, som alla staketpinnarna var monterad i, var formad som ett U. Och i u-et stod alltså då alla bräder som utgör staketpinnarna med ändträt där nere i U-et. Som givetvis var fyllt med vatten flera dagar efter varje liten regnskur.
Det staketet ruttnade bort på några få år.
Hehe, nja riktigt så illa ska inte min konstruktion bli. Tack återigen för svaren på mina frågor, nu blir det ett staket i obehandlat virke som jag målar omgående.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.