A
abel48: ok tackar för hjälpen. Sådan plåt blir nog perfekt. MVH Anders
7 svar · 4,0k läst
·
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Återskapat en balkong med tillbyggt trädäck med 14 st stolpar 5"x5" (125mm i fyrkant). Sticker upp 100mm ovan överliggaren. Behöver en snygg gammal design på hattarna för att skydda mot väta. Någon som har något? Kravet är trä. Målas i engelskröd linoljefärg. Please / Lagavulin.
0 svar · 733 läst
D
Dauen: Ohoj! Ska hjälpa svärfar att lägga om altanen i sommar, och vi har väl tyvärr ingen direkt koll på vilket arbete som krävs. Ytan, kanske 15kvm, består av skiffer på en betongplatta. En stor del av plattorna har börjat släppa från underlaget. Vilket grundarbete krävs för att lägga skiffer på betong? Hur mycket av gamla rester måste avlägsnas (förutom skiffern förståss)? Vad
0 svar · 1,9k läst
heALer
heALer: Hej! Har en entrétrappa som består av röd tegelsten, lertegel tror ja de e..den oranga typen. Kan man lägga klinkers ovanpå de?
0 svar · 977 läst
heALer
heALer: Hej! Vad är de bästa medlet för att göra rent ett altantak? Det består av ett vitt plasttak. Eftersom de är lite genomskinligt så ser man ju smutsen underifrån. Är de bara upp o skura med vatten o såpa?
0 svar · 7,5k läst
A
adam fors: använd inte oxan olja... du skulle väl lägga klinker på den om några år... oxan olja kan du inte lägga det på och slipa bort den oljan tar en evighet! den bara klenar. använd en damm binder för betong istället. tex. Lithurin Lycka till!
8 svar · 8,7k läst
M
MMMGGG: Någon som kan rekommendera stenläggare I Malmö-Lund-Kävlinge området? Hade tänkt lägga 150 kvm sten nu i vår men har svårt att hitta referenser på bra stensättare. Bra priser är alltid ett plus! :)
0 svar · 2,4k läst
Gruvberget
Gruvberget: Jo, jag vet om nackdelarna, råsponten på t ex Byggmax är ingen hit och timpenning är nog aldrig värt att räkna på, så den argumentationen köper jag Men om man ser det till finishen (dvs ljusare och mer golvkänsla) så är väl vanlig ren furu attraktivare Ska undersöka behandlingsalternativen
2 svar · 7,0k läst
G
Garf: Innan vintern kom drog jag bort golvet på min balkong för att komma åt taket inne i badrumet för att installera spotlights m,m. Golvet var täckt med gammal tjärpapp som gjort sitt sedan länge dock hade inte golvetbrädorna tatt någon skada av detta. Jag la på nytt golv och har lagt en underlagspapp på detta så länge. Nu är det strax sommar och vill ha färdigt balkongen. Har tänkt
0 svar · 983 läst
GoForIt
GoForIt: Något som kanske också bör vägas in är ju markens beskaffenhet. Ett större antal plintar ger ju en minskad belastning per plint. Som bonus brukar man också ofta kunna gå ner ett steg i dimension på reglar.
2 svar · 2,5k läst
J
jooman: Jag har samma bekymmer! Har byggt ett trädäck (8*4 m) och skall ha tak över knappt hälften. Har fått många förslag på hur infästningen skall göras, men känner mig inte riktigt bekväm med något av dem just nu. Själva däcket är byggt i höjd med altandörren, så jag vill gärna vinna så mycket höjd som möjligt uppåt. Det alternativ som känns säkrast är att gå in med
6 svar · 3,5k läst
T
tob_ekl: Tack, har fått tag på nån som verkar bra och dyr som ska komma och kolla. Nu vet jag vad priset borde ligga på. Räcket skall totalt vara ca 4meter långt med två 90graderssvängar. Höjd ca 40 cm.
4 svar · 2,7k läst
M
mattias_75: Vi fick våra markiser från http://www.kd-solskydd.se/ monterade igår, lite skillnad mot den gamla rusta-markisen...
7 svar · 29,8k läst
Cheesus
Cheesus: Har du en impregneringsfabrik i närheten men butiken inte har längder du vill ha? Jag lämnade in 4 kubikmeter 28x120 för tryckning och hämtade hem det igår. Det tryckta virket är ofta av usel kvalité så det kan vara bättre att lämna in "vanligtt" bra virke och få det tryckt. Väldigt billigt dessutom. 400+moms kubiken betalade jag.
7 svar · 23,8k läst
J
Jocke Aero: Hej! Kul att du gillade det. Det går bra att använda bilderna. Vi har använt vanligt tryckimpregnerat virke. Det går att olja, ska snart ge mig på att tvätta + olja hela trallen. Räcket består av stolpar som är 70*70mm sen är ribborna 45*45 mm med ett mellanrum på ca 47mm och överliggaren är 34*145mm Mvh Jocke
9 svar · 2,9k läst
·
I
imme: [citat] [citat] Tack för svaren.
12 svar · 6,2k läst
L
Lucioperca: på vilket sätt är det fult? Den gröna färgen försvinner ju efter ett tag.
1 svar · 3,2k läst
J
JoKa: Godnatt ! Det blir inga mardrömmar iallafall...
5 svar · 1,5k läst
C
crillez: [citat] Hade det bara fått plats så hade det varit ett alternativ, har ett skjutparti att ta hänsyn till också, därav begränsad vad det gäller bygghöjden....
8 svar · 9,3k läst
F
fallet: Hej. Tack för tipset! Någon annan som har någon bra ide? Fallet
2 svar · 2,1k läst
S
shibo: Jag tänkte till sommaren lägga om markstenen som finns i trädgården och utöka den lite. Samtidigt tänkte jag bygga en ny altan, jag skulle vilja lägga altanen av trä i samma nivå som markstenen. Nu undrar jag vilket sätt som är smidigast att göra detta på. Någon som har förslag? Tacksam för svar.
0 svar · 1,3k läst
H
helna: Hej! Jag ska sätta upp skärmväggar, ca 25 st 180x180 cm, och behöver råd om hur jag enklast ska göra själva fästet för stolparna. Marken är lera med en del grus från en vägbank bredvid. Har kommit fram till två alternativ: 1. Jordankare - verkar smidigast men kanske för bra för att vara sant? Någon som har erfarenhet av t.ex. Jabos stolpfundament 96x96x750 mm? Hoppas positiva...
0 svar · 9,8k läst
L
Lillgus: Om man behöver ett antal plintar(ca 16st) till ett trädäck. Vilket är enklast att få ett bra resultat med? Grävningen är väl densamma. Känns lite bökigare att gjuta men det är kanske enklare att få i våg? Prismässigt skiljer väl inte så mycket. För och nackdelar med resp metod?
0 svar · 2,8k läst
Totte_S
Totte_S: Riv inte om du inte behöver, använd trappan som en del av bärande konstruktionen om du kan. Gjuta eller färdiga plintar är lite tycke och smak och hur man skall gå tillväga. Jag har slutat gjuta gjuta plintar för småprojekt. Hatar slabbet. Ibland är det lättare att få samma höjd på alla plintar om man gjuter, i ditt fall kanske det är det bästa om du inte skall ha staketstolpar
1 svar · 1,6k läst
·
B
byggamax: Hej Jag ska bygga en träterass med räcke på mitt nästan platta betongtak. Lutningen är knappt 1 grad, behöver jag kompensera för det? Eller är det ok om terassgolvet också lutar med 1 grad? Pga en dörr ut på terassen så får golvet bygga max 6cm. Jag planerar att använda tryckimpregnerat trallvirke med dimensionen 28x120mm. Räcker det med att regla upp golvet på 22x70mm tjocka
0 svar · 1,8k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Hej igen! Måndag morgon. Borde jobba. Men va fan. Lite konstruktionsfunderingar lättar ju alltid upp en gråmulen dag... :rolleyes: Underlaget är gräsmatta. Så jag antar att det blir gjuta då. Anledningen till att jag dragit mig lite är att det verkar så bökigt att gräva ända till frostfritt (bor i Örebro - så det är ju inte djupaste norrland i alla fall). Har inte riktigt begripit
3 svar · 1,9k läst
A
ANDHOL: Kan bara flika in med ett tips... Denna helgen firar Bauhaus att K-rauta öppnar en ny butik, för att fira detta säljer de tryckt trallvirke 28x120 för 6:95 kr per löpmeter. Var precis och hämtade en bunt...
12 svar · 28,9k läst
magnusss
magnusss: Angående kulör på grund, här står det en del. http://www.alcro.se/Pdfs/Utomhus/Vackra_Tegelhus.pdf
4 svar · 5,8k läst
·
P
PH2: Funkar bra, är kanske lite klent dimensionerad så man får ta det lugnt. Har använt den för att plantera, göra gödselbrunnar vid buskar mm. och grävt ned massor med hundskit. Håller med ArneTW att den inte fungerar om det finns större stenar än den kan gapa över.
2 svar · 3,1k läst
P
PH2: Tur att det finns årsringar på allt trä så att man kan bedöma kvaliten ;-)
9 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.