P
PH2: Tur att det finns årsringar på allt trä så att man kan bedöma kvaliten ;-)
9 svar · 6,7k läst
P
PH2: Håller fullständigt med dig klaskarlsson. Plasten ska bort, helt klart. Jag är till och med lite tveksam till frigolit om man ska ha kallt halva året. Det bästa måste ju vara att det har en möjlighet att "andas" och torka upp. Tack för alla synpunkter, blir nästan lite sugen på klinker. Vore trevligt att hitta ngn som provat någon elträgolvsvariant också.
8 svar · 14,7k läst
P
PX-21: cc 60 220*45 golvåsar...trall är det 2.8.*12 dom är?? i alla fall bygg rejält ..inte roligt med trampolin svikt...i golvet...Bra att du tar till bredd och hela huslängden (Det har jag gjort..;) Mvh
1 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Se till att inte pressen ligger tätt mot marken - behövs ventilation, annars blir det väääldigt blött och risk för mögel.
6 svar · 1,7k läst
N
nicklasz: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/89235-faesta-baerlina-i-grunden.html
3 svar · 1,3k läst
A
albinson: Har fått en offert på mitt tilltänkta uterum. 25 kvm sadeltakstomme, anslutet mot långsidan på huset, dvs de måste riva bort lite tegelpannor mm för att ansluta plasttaket mot mitt befintliga tak. Isolerad platta på mark. 16 mm plasttak, glas typ willabs WT60. Antalet timmar i offerten: 160 Totalt för detta: 236 000. Är det rimligt eller? Går det att få ner priset genom att välja
0 svar · 4,9k läst
K
KJS: Någon som har använt sig utav trälasyr?
4 svar · 3,6k läst
K
Kungahuset: Försök att fylla i med ny sand där det blivit hjulspår och försänkningar det är ju viktigt att se till att ytan är ordentligt packad och jämn för att undvika framtida sned belastningar på stenarna. , jag kan rekommendera att lägga mindre marksten som "låser sig" i varandra och på så sätt tål ett högt tryck av fordon etc... har för mig om att den kallas för SF-sten eller enkelt
1 svar · 3,1k läst
K
Kungahuset: Försök att välja en neutral färg som matchar huset: Svart eller en mörkare grå tycker jag kan vara snyggt, vad har ni för färg på tak, gavlar exempelvis?! En mörk grön kan också vara snyggt men svårt att säga när man inte vet hur uterummet ser ut... Lycka till i färgvalet! Carolina
1 svar · 3,9k läst
Bödde
Bödde: Är det ngn dränering idag? Om det är det kan du ju bara se till att det är typ en singelridå ner till befintlig dränering. Om du inte har dränering skulle jag inte chansa på att hoppa över. Alltså, dränering, singelridå hela vägen upp längs stenfoten så eventuellt vatten kan leta sig ner till dräneringen. I bädden du ska göra uteplats av hade jag lagt bärlager i botten, sedan
2 svar · 4,4k läst
O
orstigsnybro: OBS: Det var inte ett råd, bara en ironisk observation. ;)
2 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: Beijer har en del tips: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=24778 ;) Smidesräcke kan en smed eller mekanisk verkstad fixa. Här finns en del tips: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8089-smidesraecke.html :cool:
2 svar · 7,7k läst
R
Rosenbyggare: Är virket nytryckt så kan du nog lägga det kant i kant. Vi gjorde det men vårt var tydligen inte nytryckt när vi köpte det i juli -08 så vårt är fortfarande kant i kant och i vinter har jag sopat bort vattnet från altanen. Hoppas på att det torkar ännu mer denna sommaren!
2 svar · 1,1k läst
P
pero: [citat] I vinkel - samma vinkel som hörnet? (http://altanbygge.blogsome.com/)
1 svar · 1,4k läst
·
M
Mad_Man: För ett antal års sen så anlade jag en 3x3 stor stenterass av granitskivor. I vintras upptäckte jag att vissa av dessa skivor rest sig upp, troligtvis så har de runnit ned lite vatten mellan skivorna och sen har frosten gjort sitt. Att ta loss skivorna och lägga nytt bruk känns ganska svårt, så jag undrar om man kan "fuska" med att bara foga i skarvarna med tex superset eller något
0 svar · 923 läst
F
fn76: Teak är det importstopp på så det blir uteslutet. Även priset "skrämmer".
2 svar · 2,6k läst
M
mathias.skold: Jag ska till att bygga en inglasad altan nu i vår och har inte fått konstruktionen för stommen klart för mig. Jag hade tänkt bygga på plintar. Tänkte ställa 95*95 på plintarna och sen skruva stommen i det. I hörnen låter jag stolparna fortsätta upp och sedan lägga en limträbalk emellan som takstolarna får vila på. Är det någon som har byggbilder på era uterum så man kan se hur
0 svar · 5,0k läst
B
Binesh: Spännviden ökar om du låter en bit skjuter ut från infästningspunkterna... Så även denna tabell du hittat är inget man slaviskt ska gå efter.
12 svar · 11,3k läst
D
dur: Jag ska fräscha upp den befintliga altanen och funderar på att komplettera med en inglasning. I dagsläget så ligger det lös trall (i halvdåligt skick) på en uppreglad träkonstruktion. Mellan reglarna finns det ett lager sand. Under sanden förmodar jag att det är bärlager/makadam. Ytan under trallen är alltid helt torr. Jag funderar på att isolera golvet när jag ändå håller på.
0 svar · 2,5k läst
Q
qtus: Goda nyheter! Ska kolla upp fabrikatet.
2 svar · 3,6k läst
Swappe
Swappe: När man bygger en altan på betongplattor /trådgårdsplattor, så har jag för mig att man lägger bärlinor/golvreglar rakt på dem. Dock kan du om du vill, lägga en bit syllpapp mellan, så riskerar inte trät att suga upp fukten från din betong. Sen beror det ju på om du ska ha altanen högre upp än vad betongsulan är idag, isåfall får du kanske borra ner plintjärn och fästa stolpar
1 svar · 2,5k läst
J
jöli: Hej! Jag skulle vilja ha bra tips om verandor. Vi flyttade in ett FH Svanen i juni-08 och har en dröm/tanke att bygga en uteplats på hela "kortsidan" som har sol hela dagen och kvällen! Måste så småningom ha tak över denna veranda. Jag är helt inne på en "amerikansk "veranda men har inte riktigt hittat några bra bilder! jöli
0 svar · 1,4k läst
Zelda
Zelda: Vi satte upp en markis som var knappt 6 m i somras. Vad jag minns så var det en ganska stor prisskillnad på markiser över 6 m. Det krävs fler armar till den och det kostar en del. Fundera på vad ni vill ha, motor eller inte etc, och kolla runt. För vår del skillde det en hel del i pris mellan olika leverantörer.
2 svar · 4,2k läst
S
solbadaren: fattar inte
2 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jepp, plansteg i 45x145 med lite glipa mellan blir väldigt bra i kombo med 170mm steghöjd.
3 svar · 3,4k läst
·
Mixar´n
Mixar´n: Sök på forumet, det finns flera liknande trådar :)
1 svar · 3,5k läst
joflopp
joflopp: 45x120 "klarar" 1,9 m så det borde vara ok. Tänk dock på att det är K18 som man utgår ifrån i tabellen. Konstruktionsvirke få oftast beställas och det som finns på brädgården är möjligen K12 om det alls är klassat.
5 svar · 1,5k läst
·
A
Andy_hstad: Tjenare Har idag en ute plats med stenar som vi tänkte bygga ett träd däck ovan på. Skall man ta bort alla stenarna och sen sätta plintar eller låta dem ligga och bara sätta plintar där man behöver. Vilket är bäst? Sen skall jag gräva upp lite av gräsmattan och sätta sten där runt trä däcket.Hur djupt behöver man gå ner för att stenen skall sätta sig bra. Andreas
0 svar · 2,4k läst
J
jenfor: Det bästa alternativet om man inte vill ha tryckt virke är väl att använda kärnfuru. Är tyvärr rätt dyrt.
7 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.