Hej

Jag kommer sätta dubbla 45x220 cc600 som golvreglar (jepp det är storst spann).

Är det likvärdigt att sätta enkla 45x220 på cc300?

Bump...

Kan inte bli någon skillnad så länge du har trall som klarar c/c avståndet.

Vad är stort spann?

Du tjänar på att bygga på höjden (om utrymme finns).

Håller själv på att bygga en Balkong där spannet blir 4,3-4,4m med 45x220 c/c 52,5 (passar dom plåtar som jag tänker använda för att få en tät konstruktion för att sedan ha en glasad uteplats under balkongen).
Har som option om golvet upplevs som svajigt, så kommer jag limma och skruva på en liggande 45x95 på varje regel. Det hjälper bättre än att ha dubbla 45x220.

Enligt det beräkningsprogram jag använt skulle jag få följande nedböjningar vid en utbrädd last på 250kg/m2, c/c 600 och L=4,4m(Vet ej om jag fått in alla parametrar för trä rätt men förhållandena till varandra blir ju dom samma).

12mm 45x220
6mm 45x220 + limmad och skruvad 45x45
4,3mm 45x220 + Limmad och skruvad ligande 45x95
3mm 45x220 + Limmad och skruvad stående 45x95
5,7mm Dubbla 45x220

Så mao får du en nästan likvärdig konstruktion med 45x220 + 45x45 limmade och skruvade på höjden som du får med dubbla 45x220.

Mvh // Joakim

Mitt spann blir 4.1 m.

Det var intressant att man kan skruvlimma en regel. Skruvlimmas regeln ovanpå eller under 45x220?

Vilka plåtar tänker du använda? Til-Tak? Jag har precis samma behov och funderar på att be plåtslagare bocka till några plåtar.

Redigerat:
konjgf skrev:
Kan inte bli någon skillnad så länge du har trall som klarar c/c avståndet.

Vad är stort spann?

Du tjänar på att bygga på höjden (om utrymme finns).

Håller själv på att bygga en Balkong där spannet blir 4,3-4,4m med 45x220 c/c 52,5 (passar dom plåtar som jag tänker använda för att få en tät konstruktion för att sedan ha en glasad uteplats under balkongen).
Har som option om golvet upplevs som svajigt, så kommer jag limma och skruva på en liggande 45x95 på varje regel. Det hjälper bättre än att ha dubbla 45x220.

Enligt det beräkningsprogram jag använt skulle jag få följande nedböjningar vid en utbrädd last på 250kg/m2, c/c 600 och L=4,4m(Vet ej om jag fått in alla parametrar för trä rätt men förhållandena till varandra blir ju dom samma).

12mm 45x220
6mm 45x220 + limmad och skruvad 45x45
4,3mm 45x220 + Limmad och skruvad ligande 45x95
3mm 45x220 + Limmad och skruvad stående 45x95
5,7mm Dubbla 45x220

Så mao får du en nästan likvärdig konstruktion med 45x220 + 45x45 limmade och skruvade på höjden som du får med dubbla 45x220.

Mvh // Joakim
Vad är det för beräkningsprogram du använder?

Jo, om man limmar ihop reglarna så sammverkar dom som en "högre" regel, typ limträbalk. Skruvarna är mest för att dra samman reglarna under limmningen, men dom får nog sitta kvar som extra säkerhet.

Har för avsikt att lim/skruva dom under i från (om jag annser att det behövs).
Av 2 anledningar, dels för att jag som jag skrev bara kommer sätta dit det om jag anser att det behövs och då sitter redan trallen på plats och dels så sitter förbandet väderskyddat på undersidan.

Vad gäller plåtarna kommer jag att göra ett litet expriment, får se om det fungerar som jag tänkt mig.

Jag kommer använda mig av vanlig TP20 plåt (tycker inte riktigt om Tak-Til därför att man måste skarvar plåten (på flera ställen) när man har så liten taklutning som det blir i ett bjälklag) som är lika lång som balkongen är bred, i mitt fall nära 5m. Jag klyver plåtarna längs med på mitten och bockar upp änden mot huset, sätter golvreglarna på ett avstånd så att jag får ett lagom häng på plåten. Har sedan satt en kluven 22x95 (ca 20 grader) på var sida om reglarna med lagom fall för plåtarna. Skruvar fast plåtarna mellan reglarna.

För att få det tätt vid reglarna tänker jag använda syllpap som kommer ligga som ett tak över reglarna (mellan trall och regel) som får gå ut över plåtarna, hoppas på att dom fungerar som en packning mellan trall och regel och på det viset inte släpper igenom något vatten.

Men som sagt, det är ett litet experiment så jag tänker inte issolera och bygga igen på undersidan fören jag sett att allt fungerar som jag tänkt mig.

Lägger med några bilder där det går se lite hur jag menar. Har tyvärr inte kommit så mycket längre ännu, så jag kan inte visa hela konstruktionen än.

Vart långt, hoppas det vart förståerligt.

frfr01:
Programmet är Catia

Mvh // Joakim

• IMG_1511.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1512.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1513.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1514.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1515.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Kul att se att man inte är helt ute och cycklar med sina teorier. :-)

// Joakim

Mikael_L
konjgf skrev:
Jo, om man limmar ihop reglarna så sammverkar dom som en "högre" regel, typ limträbalk. Skruvarna är mest för att dra samman reglarna under limmningen, men dom får nog sitta kvar som extra säkerhet.
Mvh // Joakim
En fråga här bara...
Är det vanlig trälim "ute" som gäller eller ska /bör man använda PU ?

Det vågar jag inte svara på, har inte riktigt kommit så långt i planeringen ännu efter som jag inte vet om jag behöver använda mig av det ännu.
För egen del borde det inte vara några problem att använda vanligt trälim ute eftersom det kommer sitta väderskyddat under tak.
Eller menar du ur hållf. synpunkt?
i så fall tror jag inte det några problem att använda vanligt lim, så länge man ser till att dra ihop reglarna mot varandra ordentligt under limmningen.

// Joakim

Mikael_L
Jag tänkte inte på väderskyddat. Använder man vitt uteträlim så ska det nog fungera alldeles utmärkt på en så pass skyddad plats.
Hållfasthet tänkte jag närmast på.
Plus att PU-limmet fyller väl lite också. För jag antar att du inte kommer rikthyvla reglarna innan limningen.

Hej

kunde inte låta bli att se att ni diskuterar det jag sitter och klurar på.. kommer att bygga en altan med spannet 3,5 meter och vi kommer att använda 45x220 reglar i NTR/AB cc 600 och lägga en trall på 28x120. om jag förstått er rätt så vorde detta inte kunna ge något svaj?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.