Min altan är nu ett år och jag undrar om man ska olja in den eller inte, alla säger olika ang detta. Vill gärna ha brun färg på trallen ska man olja in den?

M
Varför skulle du inte kunna olja in den? Det är ju nåt man bör göra varje år, så låt gärna oss andra veta, varför men inte skulle olja in den...

magentis

Har trallen legat över vintern så går det att olja. Poängen är att träet ska vara tillräckligt torrt för att kunna suga upp oljan. Det man inte vill ha är olja som ligger kvar på ytan utan att sugas in.

Om du vill ha träet brunt så kan du prova någon teakolja (dvs träolja med brunt pigment i). Jag använder Flüggers variant och är tycker att den fungerar bra.

-Ett alternativ till är iofs brun täcklasyr. Jag har detta framför 'lillstugan' på verandan, så det är väl en smaksak. Men fick jag välja så är det olja som alternativ no1.

Sne4 skrev:
-Ett alternativ till är iofs brun täcklasyr.
Det är inte vanlig lasyr du menar? Täcklasyr är ju mer som färg än som lasyr.

Nej, jag har faktiskt målat en hel hotellanläggnings gångytor med täcklasyr, som jag sa inte vad jag hade valt men amerikanarna(det var i USA) tyckte visst om den bruna färgen. Många kvadrat blev det, solbrillor och cowboyhatt..
Arbetet gjordes om inför varje säsong..

-Och när jag köpte huset så var trallen framför lillstugan målad med - ja just det..samma bruna kulör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.