2 337 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ovanlig altan
Hej,
Jag skall bygga en oval altan med ungefärliga måtten 6700x5000 mitt i vår trädgård.
Den ska vara så låg som möjligt för att passa in i omgivningen och jag är inte ett dugg sugen på att gräva ur hela ytan eftersom det är många jättestora stenar under. Av den anledningen vill jag lägga golvreglarna mellan bjälkreglarna med hjälp av balkskor. Det kan man väl göra?
Utöver det undrar jag hur jag skall tänka när jag väljer dimension på bjälklaget. Jag har försökt att förstå mig på bjälklagstabellen som cirkulerar i diverse forum men jag tror inte den är anpassad för den konstruktionen jag beskrev ovan med balkskorna. Om jag vill ha 45x145 i båda reglarna hur brett mellan plintarna behöver jag då?
Tack på förhand!
Anders
Jag skall bygga en oval altan med ungefärliga måtten 6700x5000 mitt i vår trädgård.
Den ska vara så låg som möjligt för att passa in i omgivningen och jag är inte ett dugg sugen på att gräva ur hela ytan eftersom det är många jättestora stenar under. Av den anledningen vill jag lägga golvreglarna mellan bjälkreglarna med hjälp av balkskor. Det kan man väl göra?
Utöver det undrar jag hur jag skall tänka när jag väljer dimension på bjälklaget. Jag har försökt att förstå mig på bjälklagstabellen som cirkulerar i diverse forum men jag tror inte den är anpassad för den konstruktionen jag beskrev ovan med balkskorna. Om jag vill ha 45x145 i båda reglarna hur brett mellan plintarna behöver jag då?
Tack på förhand!
Anders
Om jag förstår dig rätt är bärlinorna/primärbalkarna (det du kallar bjälkreglarna?) samma dimension som golvbjälkarna, dvs 45x145?
Då låter två meter mellan plintarna mycket, dvs risk för att altanen sviktar.
Kanske det blir tillräckligt styvt om golvbjälkarna ligger med cc 30cm.
Tror inte det gör någon stor skillnad om bärlinorna ligger infällda i ramen, så gå du in i tabellen och testa olika avstånd och dimensioner. Du kanske kan gå upp till 45x170 utan att det stör estetiskt?
/Pontus
Då låter två meter mellan plintarna mycket, dvs risk för att altanen sviktar.
Kanske det blir tillräckligt styvt om golvbjälkarna ligger med cc 30cm.
Tror inte det gör någon stor skillnad om bärlinorna ligger infällda i ramen, så gå du in i tabellen och testa olika avstånd och dimensioner. Du kanske kan gå upp till 45x170 utan att det stör estetiskt?
/Pontus
Om du kör 145x45 för både bärlinor och golvreglar så gäller 1,5 meter mellan plintarna och 2,3 meter mellan bärlinorna, allt enligt spännviddstabellen.
Visst kan du fälla in reglarna i bärlinorna med hjälp av balkskor.brasknarr skrev:Hej,
Tack på förhand!
Anders
Jag tycker dock att du skall gå upp en dimension från din tilltänkta 45*145 till iallafall 45*170, känns för mig lite klent med 145mm på bärlinorna.
En tanke:
Kanske lättare att anlägga "flytande golv" eftersom du själv säger att höjden inte får överskrida vissa kriterier?!
Vidare behöver du inte borra hål. Du drar bara över med en "padda" sen stöttar du med trädgårdplattor/marksten och kan därmed använda smalare bärlinor.
Skall du fästa den inre bärlinan i grunden eller på väggen?
Hej,
Tack för alla bra svar och synpunkter!
Några förtydliganden:
- Visst menar jag bärlinor när jag skriver bjälkreglar. Har sett så många olika namn - antar att bärlinor är en bättre benämning.
- Jag hade tänkt mig cc 60 men det går att ändra på.
- Ytan lutar ca. 2% (100mm på 5000) Är det fortfarande ett bra alternativ att lägga flytande golv?
- Det kommer inte att finnas någon vägg att fästa något i eftersom altanen kommer att ligga fritt mitt i trädgården.
Hur mycket är rimligt (ur konstruktionssynpunkt) att ha altanen hängandes ut över den yttersta plinten?
//Anders
Några förtydliganden:
- Visst menar jag bärlinor när jag skriver bjälkreglar. Har sett så många olika namn - antar att bärlinor är en bättre benämning.
- Ytan lutar ca. 2% (100mm på 5000) Är det fortfarande ett bra alternativ att lägga flytande golv?
- Det kommer inte att finnas någon vägg att fästa något i eftersom altanen kommer att ligga fritt mitt i trädgården.
Hur mycket är rimligt (ur konstruktionssynpunkt) att ha altanen hängandes ut över den yttersta plinten?
//Anders
Att bygga med cc600 är allmänt accepterat vid användandet av ≥ 28mm trall.brasknarr skrev:Hej,
Några förtydliganden:
//Anders
Ditt fall på 2% tycker jag absolut du skall göra något åt, på så stor yta blir det väldigt markant, 3-5 är lite mer acceptabelt enligt mig, det är bara regnvatten som skall flöda. Om jag inte missminner mig så har avlopp ett fall på 2%.
Brukligt överhäng enligt mina erfarenheter är ≤600mm, men självfallet kan du göra det större om du vill, det är reglarna som bestämmer ditt maximala överhäng, samt vilken belastning som dom utsätts för.
Drejsanger - Tack för ditt svar.
Jag tänkte använda 28mm trall.
Jag håller med dig om att lutningen inte skall vara så stor, men är det enklare att jämna ut underlaget och lägga plattor än att sätta plintar?
Jag tänkte använda 28mm trall.
Jag håller med dig om att lutningen inte skall vara så stor, men är det enklare att jämna ut underlaget och lägga plattor än att sätta plintar?
Tycker denna frågan är självbesvarande. Vem vill gräva och ha sig när man kan kasta på lite grus och "padda" det...
Klicka här för att svara