Small Town Style
Small Town Style: Vi har byggt en veranda av typen "amerikansk wrap-around-porch", men med inspiration från svenskt sekelskifte. Precis som dig vill jag också ha en hänggunga/pochswing, jag tycker de är så underbara! (På min blogg har jag sammanställt några vackra bilder http://smalltownstyle.blogg.se/2008/may/porch-swings.html) Vår inspiration till verandan har vi bland annat fått från en underbar "gå
17 svar · 33,2k läst
B
Bjarredsbon: Hej, Jag är också lite intresserad av Timbertech. De verkar dock ha lite problem med mögelangrepp under vissa förhållande. Lite mysko att de inte ger garanti mot färgändring och/eller tillväxt, tycker jag..? Annars har de snygga ytskikt och så. Priset är dock ganska högt, vad jag förstår. "Underhållsfritt" är nog också en överdrift - det behöver tvättas ordentligt rätt ofta
1 svar · 5,1k läst
P
Premis: Tjena Letar efter markis till lägenheten (balkongen). Är ute efter en vettig med bra kvalitet så inget Jysk tyg. Frågan är då vart man skall vända sig och vilken typ som är vettig? Bor i Göteborg och hörde reklam på radion om Markis.se. Är det någon som använt dom och kan rekommendera dom? Balkongen är ca 3.6m bred och rätt smal. Vad kan en enkel (inget el-tjaffs) gå på att få
0 svar · 2,7k läst
M
muruc: Priserna är från byggmax så kan väl variera en del beroende på vart du tänkt handla men: Brun impr. trall 28*120, 15,95/m "vanlig" impr. trall 28*120, 11,90/m
1 svar · 1,4k läst
J
jihhha: Ok, visste inte detta, skall läsa på innan nästa inlägg! //j
2 svar · 1,3k läst
J
Jockes123: [citat] Hehe, nja riktigt så illa ska inte min konstruktion bli. Tack återigen för svaren på mina frågor, nu blir det ett staket i obehandlat virke som jag målar omgående.
6 svar · 10,9k läst
E
Erik E: Hej kunde inte låta bli att se att ni diskuterar det jag sitter och klurar på.. kommer att bygga en altan med spannet 3,5 meter och vi kommer att använda 45x220 reglar i NTR/AB cc 600 och lägga en trall på 28x120. om jag förstått er rätt så vorde detta inte kunna ge något svaj?
11 svar · 8,5k läst
·
L
lillalillajag: Jag vill oxå veta! Har ett gäng sjöstensplattor även här samt en massa andra plattor som vi tänkte vila vårt däck på..under kommer det ligga vanligt gårdsgrus..det borde funka i min värld men här inne finns så mycket kunnigt folk så NÅN borde väl VETA??
3 svar · 3,0k läst
pirrepirre
pirrepirre: Ska borra hål för plintarna (papprören) till min veranda i helgen. Blir inte klok på vilken rördiameter man ska ha. En del säger 150 och andra 200 (190). Hittar inget bra svar på någon tråd. Har någon några erfarenheter att dela med sig av om vad som räcker? Hade tänkt köra med 150 men blir lite osäker av olika bud. Ska sätta en stolpe i stolpskon som sedan ska hålla upp
0 svar · 2,8k läst
M
mdredfox8: Har hittat en olja som man kan bryta i olika nyanser. Men är det någon som vet hur kvaliteten är på Butinox som den heter? Ska man olja in altanen? Min altan är ett år nu.
0 svar · 4,6k läst
estwing
estwing: du skarvar på en golvbjälke! mvh snickar estwing
22 svar · 3,1k läst
P
Pank i bygget: Nu vet jag! Söderläge.
4 svar · 5,1k läst
B
bäreT: Hej! VI har tänkt sätta en skärmvägg, insynsskydd från vår carport. Vi vill ha ett plank som vi har hittat färdigt på Coop. Vi har tänkt fästa den på något sätt i carportens vägg och sen ska man väl ha något i jorden också, stödben eller vad det kan kallas. Vi vill nog gärna ha 2 st och måste då alltså sätta fast den andra i den första och vi undrar lite om det kommer att
0 svar · 9,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Hur gick det? Fick du ordning på plinten?
9 svar · 17,9k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag har en Weber som bara går och går. Inne på femte säsongen och jag behöver inte byta än på ett par år. Men den jag har är för kol. Alltså en riktig grill...
11 svar · 30,8k läst
lexus
lexus: Hur får man bort gjutformen?
10 svar · 32,4k läst
·
S
Stefan_i_Sthlm: Hallå! Så långt var jag med också. Plintar är bästa läsningen i mitt fall. Frågan är bara hur jag lägger bärlagret på lämpligaste sätt i detta fall. Höjden är tillräcklig för att kunna gå upp på 45x200 (eller ännu lite till). Men var placeras lämpligen bärlager och plintar för att uppnå minsta möjliga antal plintar (=minsta jobbet för mig)?
2 svar · 2,1k läst
·
G
gmoney: Hej, är ny her. Tänkte att bygga altan med plinter. Är det någon som vet var man kan hitta information om vad frosfria djupet är i Skåne?
0 svar · 5,3k läst
Nusnäs
Nusnäs: ja vi har haft dem inomhus innan vi byggde uterummet så det bör gå bra.
4 svar · 3,9k läst
B
bjonor: Ok, tack för tipsen! Är som sagt inte så sugen på att gå loss på stenen men det verkar vara massivt trä bakom droppbrädan mot grunden så det löser sig nog. Ett gäng franskskruv borde väl duga. Tänker att jag drar in plintarna en bit också så att dom får bära den största lasten... Tack igen!
3 svar · 6,6k läst
LoGen
LoGen: Jaha... ...tänker bygga en "vägg", med oval dörr och ett litet fönster :rolleyes:, mellan mitt torp och vedboden. Eftersom det är ett torp, så är det inte så noga med plintar o "rätt trä-slag" och sån´t. Hitta en 2dra sort. obehandlad panel på COOP-BYGG, en bunt på 1,6kvm för 99:-, behövde 8kvm, köpte 5 buntar + 10 impregnerade(heter det så ?) 3000*40*45 a´ 9:45 till ramverket.
0 svar · 2,5k läst
J
Jockes123: En idé jag har är att på insidan av min "ram" fästa en likadan 22mm för att på så sätt få den kraftigare. Då kanske jag skulle kunne fästa stolpen på den del av ramen som består av dubbla 22mm brädor? Skulle det kunna fungera?
1 svar · 1,9k läst
M
mnpn: Experts.... Jag skall ge mig på att bygga en altan runt hörnet på huset och behöver fästa bärlinor i sockeln på ena sidan och i tegelväggen på andra sidan eftersom det kommer bli en höjdskillnad mellan dessa. bärlinana hamnar 2-3 stenar upp på teglet. Vågar man fästa i dessa väggar och vad skall man i så fall använda sig av. Huset är från -79 med gjuten källare samt rött
0 svar · 3,0k läst
S
Stefan_i_Sthlm: Har en gammal delvis borttagen altan (har byggt till huset och var då tvungen att ta bort den), och ska ny bygga en ny som delvis ska vara rakt ovanpå den del av den gamla altanen som finns kvar. Hade tänkt att ha den nya något högre än den gamla och funderar då på om jag kan lägga ett regellager direkt ovanpå den gamla altanen, eller om jag istället ska ta bort däcket (frilägga till
0 svar · 1,9k läst
Y
Ylva_P: Vårt altanbygge börjar på måndag, vi ska bygga ca 25 kvm, med ett trappsteg runt om, + två vindskydd. Vi bad om offerter på allt material i A-impregnerad furu inkl plint ja allt material. Offerten landade på strax under 9000:- (Beijers var 1000:- billigare, men då var virket AB-impregnerat)
8 svar · 2,2k läst
estwing
estwing: [citat] kallas för kryssning därför kortliongar i mellan. stdga upp bjälklaget.. viktig del på en altan! mvh snickar estwing
5 svar · 3,9k läst
·
D
Draven: Hej. Tänkte bygga en stentrappa till huvudentren,men såg att man lagt vanlig marksten på gräsmattan fram till entren även där det var kraftig lutning. Detta vore ju bra för barnvagnar och dyl att slippa trappsteg. Så min fråga är hur mycket lutning per meter det max bör vara för att det ska bli bra ?
0 svar · 3,9k läst
Swappe
Swappe: Kryssmått går att använda även om du är själv. Köp ett måttband på rulle med "ögla" i början, sätt en spik i ena hörnet och dra ut. Gör sedan likadant på andra sidan/hörnet. =) Lite trixigare och meckigare med att korrigera, men med tålamod går det. Modell lång vinkelhake kan också fungera, men kontrollmät därefter hörnen. Mvh Thompa
1 svar · 17,4k läst
estwing
estwing: använd 2"9" som bärlina. golvreglar 2"7" japp en plintrad räcker gott å väl. sen kan du kryssa mellan plintraden å plankan i väggen. då blir det en extra bärlina. bruka bli spillvirke av golvreglarna du kan använda. mvh snickar estwing
6 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.