Jag är i färd att bygga en altan och har lite funderingar kring hur detta ska ske.
Altanen kommer att bli 5,4 bred och 3,5 djup.
Till bärlinorna samt golvbäljkaran tänkte jag använda 45x195 alternativt 45x170.
Trallen ska vara 28x120 och takstolarna tänkte jag 45x170. Stolparana tänkte jag ta 2st 45x95 och skruva ihop.
1. Avståndet mellan altandörren och marken är endast ca 25 cm, är det då bäst att lägga ut plattor på marken och lägga bärlinorna samt bjälklag på dessa?
2. Jag ska ha tak över hela altanen, kan jag då fästa stolparana i detta ramverk, samt en bärlina i fasaden ovan för att bära upp taket. Kommer det att hålla för detta?
3. Sen huvudfrågan då, om jag inte "fäster" altanen, dvs dunkar fast en bärlina i grunden nedtill, finns det då risk att altanen rör sig på något sätt? Bärlinan för takstolarna kommer att vara fäst i fasaden och i stolparna som jag tänkte fästa i det "rörliga" ramverket. Alltså kommer ramverket att vara "rörligt" medan taket kommer att sitta "fast" i fasaden.
Hoppas ni förstår hur jag menar.....
Kan man gör på detta sätt eller vad tycker ni. Jag har inte byggt något av detta slag tidigare så jag e lite nybörjare på detta. Jag har läst runt på forumet men inte riktigt hittat svar på dessa frågor.
Alla svar och synpunkter är varmt välkomna.
/fjuten