Ute vid stugan har vi en stor veranda och terass som har hängt med ett tag. Förra ägarna var kanske inte alltid så skötsamma av sig vilket har lett till att trallen har djupa fåror och att gå barfota är som att be om stickor i fötterna. Det enda rätta är ju så klart att riva bort alltsammans och lägga nytt. Tyvärr måsta vi som med så mycket annat prioritera, det finns helt enkelt andra saker som vi måste lägga pengarna på innan det inhandlas en massa ny trall.
Men, för att få det någorlunda bättre funderar jag på att dra över hela rasket med bandslipen och sedan olja alltsammans. Tror ni det är görbart? Ska man slipa trallen längs med eller tvärs över?
Men, för att få det någorlunda bättre funderar jag på att dra över hela rasket med bandslipen och sedan olja alltsammans. Tror ni det är görbart? Ska man slipa trallen längs med eller tvärs över?
JAg fick plocka bort altanen när vi byggde till förra somaren. Nu så tänkte jag använda samma trallvirke då det bara har 4 år på nacken.
Men jag hade tänkt göra samma sak som du, slipa av det och olja det ordentligt.
Så jag har samma funderig som du.
Men jag hade tänkt göra samma sak som du, slipa av det och olja det ordentligt.
Så jag har samma funderig som du.
Ska man slipa trallen längs med eller tvärs över?[/QUOTE]
Svaret är både och om trallen har blivit kupig och ojämn. Då kan man först slipa tvärs över. Sedan avslutar man slipningen längs med fibrerna.
Svaret är både och om trallen har blivit kupig och ojämn. Då kan man först slipa tvärs över. Sedan avslutar man slipningen längs med fibrerna.
Annars kan man försöka slipa på diagonalen, annars minskar inte det kupiga.
Så gjorde jag då jag slipade vårat trädäck, jag hyrde en golvslip så arbetet gick ganska snabbt
även om det var cirka 60m2.
Sedan oljade jag in det med en vattenbaserad olja, blev mycket bra.
Jag köpte av misstag vattenbaserad för ett par år sedan istället för oljebaserad. Men,
efter att nu har provat det vattenbaserade så har jag helt gått över till den.
Trädäcket stöter bort regnvatten mycket bättre numera.
Så gjorde jag då jag slipade vårat trädäck, jag hyrde en golvslip så arbetet gick ganska snabbt
Sedan oljade jag in det med en vattenbaserad olja, blev mycket bra.
Jag köpte av misstag vattenbaserad för ett par år sedan istället för oljebaserad. Men,
efter att nu har provat det vattenbaserade så har jag helt gått över till den.
Trädäcket stöter bort regnvatten mycket bättre numera.
Lirarna som satte vår altan/veranda spikade alltsammans och har sedan byggt räcken och annat över trallen. Eftersom det är en kortsiktig lösning (altanen gungar som en vilsen fiskekutter i nordsjön) och altanen så småningom ska rivas bort och byggas om helt från grunden ska jag testa att slipa nästa gång jag kommer ut. Visade sig att jag bara hade tillgång till 120-papper nu och det gör varken till eller från. 
Klicka här för att svara

