Ute vid stugan har vi en stor veranda och terass som har hängt med ett tag. Förra ägarna var kanske inte alltid så skötsamma av sig vilket har lett till att trallen har djupa fåror och att gå barfota är som att be om stickor i fötterna. Det enda rätta är ju så klart att riva bort alltsammans och lägga nytt. Tyvärr måsta vi som med så mycket annat prioritera, det finns helt enkelt andra saker som vi måste lägga pengarna på innan det inhandlas en massa ny trall.

Men, för att få det någorlunda bättre funderar jag på att dra över hela rasket med bandslipen och sedan olja alltsammans. Tror ni det är görbart? Ska man slipa trallen längs med eller tvärs över?

JAg fick plocka bort altanen när vi byggde till förra somaren. Nu så tänkte jag använda samma trallvirke då det bara har 4 år på nacken.
Men jag hade tänkt göra samma sak som du, slipa av det och olja det ordentligt.

Så jag har samma funderig som du.

Ska man slipa trallen längs med eller tvärs över?[/QUOTE]

Svaret är både och om trallen har blivit kupig och ojämn. Då kan man först slipa tvärs över. Sedan avslutar man slipningen längs med fibrerna.

Annars kan man försöka slipa på diagonalen, annars minskar inte det kupiga.
Så gjorde jag då jag slipade vårat trädäck, jag hyrde en golvslip så arbetet gick ganska snabbt :) även om det var cirka 60m2.

Sedan oljade jag in det med en vattenbaserad olja, blev mycket bra.
Jag köpte av misstag vattenbaserad för ett par år sedan istället för oljebaserad. Men,
efter att nu har provat det vattenbaserade så har jag helt gått över till den.
Trädäcket stöter bort regnvatten mycket bättre numera.

L-Bror
Kan du inte vända på trallen?
Undersidan, som klarat sig från möbler å annat otyg, kanske är trevligare att jobba med.

Tanken har slagit mig. Jag får se hur det blir efter helgens byggande.

16032009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20032009_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vände på min trall när jag flyttade den.
Ganska stor skillnad blir det.

Ser ju nice ut, dock så blir det ju ränder efter reglarna men det kan man ju leva med.
Det kommer ändå bli lite skruvhål som kommer fel så det kanske inte spelar någon roll i slutändan.

Det ska ju tvättas så då bör märkena försvinna

JAg hivade på några plnak från ganla altanen med undersidan uppåt.
Det såg helt ok ut så jag kör på det. Och skulle det bli dalgånger så får jag plocka fram slipen senare.
Tack för svar.

Lirarna som satte vår altan/veranda spikade alltsammans och har sedan byggt räcken och annat över trallen. Eftersom det är en kortsiktig lösning (altanen gungar som en vilsen fiskekutter i nordsjön) och altanen så småningom ska rivas bort och byggas om helt från grunden ska jag testa att slipa nästa gång jag kommer ut. Visade sig att jag bara hade tillgång till 120-papper nu och det gör varken till eller från. :)

Du får väl skaffa dragspel och sjunga lite feskarsånger medans ni guppar runt på altanen i sommar.

• Gilla
petrovic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.