J
Joukko: Verkar vara svårt att få tag på Trädäcks lasyren, måste beställas. Det har jag inte tid med :) Vad tycker ni om Nordsjös produkter? Jag tänkte på Terasse och Möbel Olja V som man kan bryta i oilka färger.
25 svar · 67,4k läst
·
P
piokor: Funderar på att bygga trädäck med tak i vår nu, har rittat min idea men har några funderingar om konstruktions och hålbarhet. 1. Har någon ritningar hur byger man valmat taket altans ytta är 400 cm x 400 cm 2. Hur beräkna virke på tak konstruktion (det ska sitta plåttak på det) 3. Väggar vill jag glassa med vikbara dorrar med längde 308 cm - funderar att kommer det att håla på tre
0 svar · 15,1k läst
·
pellefant
pellefant: fransk träskruv är inte så stadig, jag monterade upp 600 mm djupa konsoller med 8 mm fransk, provhängde lite i dom och dom som inte gått av vid fastdragningen gick då av. Då satte jag 6mm 120 långa träskruv, minns inte märket men köpta på Beijer, i dom kunde man hänga hur mycket som helst utan problem!
17 svar · 18,9k läst
estwing
estwing: nej ej stadigare men du slipper se den fula bärlinan under, därför flyttar man in den i framkant. samt sidorna flyttar du in plinten lika mycket, slipper man se den mä. stabilare blir den med dom dimensionerna jag gav dig... mvh snickar estwing
9 svar · 3,3k läst
·
R
Rookien: Kanske nybörjarfrågor, eller rättare sagt - definitivt nybörjarfrågor, men eftersom jag inte har byggt en endaste liten altan än så tar jag mig friheten att fråga. Det verkar som att forumet är generöst med svar. Ska det vara ett mellanrum mellan botten på stolpskon och underkanten på virket som ska ned i stolpskon (eller ska virket hela vägen ned i botten på skon) ? Om jag väljer
0 svar · 3,8k läst
B
bengan6: Exakt Mina kunskaper om vad man kan göra i datorn är begränsade. Tack för hjälpen.
3 svar · 2,4k läst
C
carinpeter: Skulle vilja puffa lite för detta
1 svar · 1,5k läst
R
ride20: har just skarvat mina bärlinor om 195*45 så de blev ca 11meter långa och därpå reglar 120*45 så de blev 11m långa. La skarvarna på bärlinorna och satte ihop. Har också byggt stomme till uterum ovanpå. SUPERSTABILT!!! Tack för tipsen. Bilder kommer som lovat...
17 svar · 4,6k läst
·
P
Patte: Hej i Sthlms kommun (som jag bor i) får man bygga i princip hur högt som helst bara du har 33% luft i planket mellan brädorna.
2 svar · 1,7k läst
L
lobbin: Du menar att jag rätar upp plattorna och struntar i att gräva? Kan iofs gräva bort rötter under de stenarna som jag faktiskt lyfter.
2 svar · 1,3k läst
D
Dalamaden: Kommer också lägga plattor längst in mot husfasaden.... ingen infästning i grunden. Kollade med leverantören och han avrådde att skruva i kantelementen då de sannolikt inte kommer att hålla för tyngden. Kommer även använda plattor längre ut som bärlinor då jag inte har djup nog att gräva ner plintar eller ens en 2"8". Har dräneringsrör till dagvattnet som hindrar mig. Längst ut
8 svar · 3,4k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: enligt bygg normen. så skall man ha takstolar som är 45*220 samt med CC500 enligt bygglovs ansökan.. Låter otroligt! I sf kommer min inglasning ha långt grövre än min fars hus utbyggnad, som dessutom har längre spännvidd än vad jag har på altanen.
1 svar · 2,6k läst
R
roli: För att få största möjliga bärighet på sin takbalk av limträ så skall den vila på sitt upplag. Dvs ligga PÅ hammarbandet eller ligga I en balksko monterad på hammarbandets insida. Alla andra infästningar minskar bärigheten på balken. Detta betyder inte att man inte kan använda andra infästningar men dessa gör att man inte kan utnyttja takbalken optimalt........ större takbalks
2 svar · 7,4k läst
·
S
stodd: Återkom gärna med en liten recension för jag har funderingar på liknande ute högtalare. :)
3 svar · 4,7k läst
F
fredrikbaveralg: Har ett gasuttag (eon's naturgasnät) på altanen och har börjat kika lite på grillar. De jag har hittat är en Weber Genesis för ca 8000, Eletrolux för ca 30000 och några modeller från Smeg eller något liknanade som också är ganska dyra. Det verkar vara ganska ovanligt med naturgasgrillar, någon som har några erfarenheter och koll på marknaden? Jag föreställer mig att det finns ett
0 svar · 2,2k läst
Z
Zee: Håller på och bygger ett trädäck som i ena ändan ansluter mot gaveln på huset och i andra ca 3,5m bort ansluter mot ett uppåtsluttande berg. I änden mot berget planerar jag att sätta in spottar. De flesta spottar på marknaden verkar lysa rakt upp och jag vill ha lite riktad belysning mot berget för att lysa upp det. Räcker det med de rakt upp lysande för att få lite ljuskast mot
0 svar · 1,7k läst
peegee4
peegee4: Efter två år vitmålade vi det tryckta staketet efter hustruns "krav" :D Gillar kontrasten mellan det tryckta, ljusgrå och det vita. Här är länken till mitt hittills enda blogginlägg på byggahus.se http://www.byggahus.se/bloggar/peegee4/711-det-impregnerade-staketet-har-blivit-vitt.html
4 svar · 3,1k läst
B
Bonan: Cuprinol har olja avsedd för lärkträ om du vill behandla den och behålla den nyans som finns från början. Gissar på att det är det du är ute efter trotts att lärk egentligen inte behövs att behandlas men att det istället då byter nyans.
1 svar · 1,6k läst
A
adbjn: Jag har bestämt mig för att bygga baserat på en konstruktion med impregnerade reglar och bärlinor som fästs i telefonstolpar som pålas ända ned till berget. En betongkonstruktion blir för dyr för vår budget. Som ytskikt blir det troligen någon typ av ädelträ, även om det verkar besvärligt då det tycks röra sig (ändra storlek) mer än impregnerat trä enligt svar jag fått i
5 svar · 7,0k läst
·
B
Bjarven: Hej! Tänkte klä min altan nedtill med någon form av mineralskiva. Har kollat på minerit fasadskiva som uppfyller kraven på uthomsskiva. Den kostade dock 1020 sek vilket är jobbigt. Någon som har tips på någonting liknade som tål regn och rusk.?/B] (Masterboard tål inte regn och tempväxlingar. Ska stå regnskyddat om den använs utomhus) Om någon undrar varför jag krånglar : Har
0 svar · 4,7k läst
B
Bergling: Vi bor i ett nybyggt (snart färdigt :) ) sutteränghus och hade tänkt bygga ett trädäck på baksidan i sommar. Ytan blir på runt 50 kvm ( ca 9 *6 m) Frågan är bara hur man lämpligast bör gå tillväga? På baksidan är det nu uppfyllt med sand/grus och det är någonstans mellan 20-25 cm (har inget exakt mått i huvudet) från marknivån upp till altandörren. Min tanke var att bara
0 svar · 2,2k läst
P
Poggan: -Att jag räknat på materialet så noga det går, så att det inte blir nån "överaskning". -Skissat på altanen. -Rådfrågat -Tänkt "efter" "före" -Börjat i tid, så man slipper använda sin semester till att bygga altan! :) That´s It! :)
5 svar · 4,9k läst
E
el_richard: se timells program på tv, det senaste avsnittet så va det något likn. i alla fall när jag bläddrade på tv´n.
1 svar · 1,6k läst
V
Vilda1: ..spaljen ska vara till vänster om pergolan naturligtvis, sett framifrån...
3 svar · 3,8k läst
·
E
EliasAgrell: Nej, du har rätt. Det är lärk 28x120. Allt utom stolparna och bärreglarna är sibirisk lärk.
9 svar · 5,7k läst
S
Sesam: Hej, Jag skulle välja uppföra ett glas tak över uteplatsen. Jag vill att det skall hänga med två bärlinor (fram och bak) och stålwire (ca 8 st från en betongbalkong strax ovanför taket) . Ett par wire för att förankras i golvplattan. Inga pelare. Det blir som ett halvt paraply dock omvänt, upp och ner. Kontaktade Rydsglas som är väldigt aggressiv i sin marknadsföring (att klara
0 svar · 2,6k läst
SiggeLund
SiggeLund: Efter svaret från a-Hus blev jag seriöst avskräckt. Entreprenadcheferna brukar ha koll och säger de att det är stora risker med att sätta en expanderbult utifrån så låter jag bli. Jag såg när de gjöt grunden och kantelementen var inte tjocka. Nä det blir att gräva ur lite, sanda, padda, och lägga marksten istället på de sex bärpunkterna. Går rätt fort, enda knepiga är att
4 svar · 5,0k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Man får helt enkelt lita på impregneringsklass-stämpeln. Något sätt att se det på förutom stämpel? Nej.
1 svar · 1,9k läst
M
mr_bygg: Hej Är på gång och ska bygga altan och behöver lite kloka råd kring vilket material man ska fylla runt plintarna och hur mycket isolering som behövs. Förutsättningarna är väldigt stenig och hård mark så borra med jordborr blir troligen svårt. Istället så håller jag på att gräva 60*60 cm hål som är ca 80 cm djupa. (Riktigt straffarbete!) Att gräva sig ner till tjälfritt djup
0 svar · 12,7k läst
·
N
niclasn: Jag drog upp mina med winchen på 4hjulingen. Funkade klockrent!
17 svar · 33,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.