K
Kunggin: Jag har "borrat" 30 st hål nu med Julas manuella jordborr. Mycket nöjd med hur den har fungerat. Tilläggas bör att jag bor på östgötaslätten. Inte en sten i sikte, utan bara lera. Precis som Gabby skrev dock. borra inte för djupt åt gången, den fastnar utav bara hel....
20 svar · 20,9k läst
ZNK
ZNK: Hej Kan väl ligga så nära så det bara inte tar i marken, om du inte är orolig för att det blir ansamlingar. I så fall släng i ett dräneringsrör med enkel stenkista, markduk (runt rör, kista samt ovanpå). Ovan duk lite dräneringsgrus = större markyta = snabbare fuktavgång
7 svar · 2,6k läst
1
1036: www.zabra.se
1 svar · 9,2k läst
J
jimmylindholm: [citat] misstänkte att det skulle bli så,hoppades in i det sista att 2 reglar inte skulle göra ngt :).. jaja hemma igen med 2 reglar av rätt sort och en erfarenhet rikare. Tack för hjälpen.
2 svar · 1,6k läst
M
John J: Visst, bara att kapa på med diamantklingan. Akta armeringen bara, den går inte kapa med diamantklinga utav kräver klinga för stål.
1 svar · 8,8k läst
S
skräddis: [citat] Lambomannen: Han har både jobbat själv och ibland haft en till gubbe med sig. Men antal timmar är för det totala arbetet.
9 svar · 5,8k läst
peegee4
peegee4: Pinsamt med synliga papprör ända upp till bärlinan? Njae, men möjligen kostsamt, estetiskt fel och merarbete. Det är ju lättare och tar mindre tid att såga till virke än att blanda betong, gjuta höga plintar och vänta tills de bränt klart. Vill man ha betong upp till bärlinorna så kan man ju alltid dra in plintarna och ha överhäng på bärlinor och golvreglar. Om man bygger en
5 svar · 4,2k läst
J
jhellqvi: Hej, Skall göra ettn spaljestaket med liggande ribbor (vanlig läkt ca 25*38) med 35-40% genomsläpp. 25mm mellan ribborna mao. Spaljen skall målas med grön täcklasyr. Jag hade tänkt använda "läkt" av kärnvirke men var får jag tag i det?? Tryckimpgregnerat måste jag vänta ett år med att måla och gammalt (torrt) kan jag inte hitta. Vanlig billig läkt känns som den blir krokig samt
0 svar · 5,3k läst
L
lob: Hej Eller, om trallen är skruvad, ta loss och vända på den. / LOB
3 svar · 3,0k läst
P
para: Gör som du tänkt. Jag hade ett gäng skruvar som inte gick att skruva upp men då fick jag bryta upp brädan alternativt sticka under tigersågen och såga av skruven. Slipade sen av golvet när jag lagt tillbaks det så allt blev slätt o fint igen. Isolera innan väggarna hade inte funkat. Då hade jag haft en pool i trossbotten. Tänk på att tänka efter före bara när du lägger trallen
7 svar · 1,7k läst
torbeno
torbeno: Plattor låter bra. kan jag göra det överallt?
3 svar · 1,2k läst
·
ZNK
ZNK: Hej har hittat lite ytterligare info Infra classic = 150 - 1000 sek (finns överallt) Halogen = 1000 - 3000 sek (mer svårhittat, K-rauta har en modell) Kvarts värme = 3000 och uppåt (verkar rocka men rätt dyrt)
2 svar · 2,0k läst
lastkaj
lastkaj: Se här http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/89093-hjaelp-mig-med-val-av-tak.html
3 svar · 1,7k läst
ZNK
ZNK: Hmmm 11 000 sek för ett räcke låter rätt så mycket. Exempelvis kan du ju istället köpa "billig" 28x120 och kapa med en cirkelsåg längs ändarna till 28x28. Sen vända in den kapade biten innåt. Det skulle ge 1100 m * (10 sek m) / 2 = ~ 5000 sek Har du råd att köpa en riktigt bra cirkelsåg ocksp samt en klinga eller två då dessa lär gå åt...
1 svar · 2,2k läst
W
wheaa: Nån som har någon aning om vad det kan kosta att dra ut el på en balkong från lägenheten? Vad kostar infravärmare?
0 svar · 4,8k läst
H
hansjuns: Ok tack så mycket. Såg även på äntligen hemma att man kunde sätt typ klämfäste på plåten , någon som vet vem som tillverkar sådana och var man hittar återförsäljare.
2 svar · 2,3k läst
F
fn76: Till min altan planerar jag ha markisvävstak typ segeltak. Till detta hade det varit snyggt med altanräcken med rutor av gles markisväv. Tänk altanräcken med glasskivor men ersätt glaset med gles väv som är halvt genomskinlig, fastsnörad i öljetter. Men var hittar jag markisväv som är glest vävd?
0 svar · 1,1k läst
B
Byggare_moe: Hej, Ska byta ett tak på min uteplats som är 10kvm. Idag är det ett platt tak men jag tänkte i samband med takbyte göra om det till ett pulpettak. Detta ska enligt konsten alla regler INTE kräva bygglov. Är det någon som har erfarenhet av detta? Takets nock kommer vara något högre än takfoten på huset. Har det betydelse?
0 svar · 1,3k läst
M
mattias_75: Om den bara vilar på 45 längst in så kommer det bli vingligt ja, den kommer inte att knäckas men svajigt värre.
16 svar · 59,7k läst
·
P
Pongu: Tror jag gör likadant!
12 svar · 4,1k läst
S
steffo74: Har någon köpt och använt Trallskruv 4,2x56mm Rostfri A4 Torx från Anderssons trä och byggvaror http://www.algot.e-butiken.se/?cat_id=150 Hittade deras e-butik på nätet och 250 skruv kostar 125kr vilket jag tycker verkar vara billigt. Någon som vet vilken leverantör de har?
0 svar · 1,6k läst
J
Janet_Johan: Vill du fästa bärlinan i lecagrunden kan du använda fasadplugg, jag använde dom som var 160 mm långa. Jag satte fast dom med cc 60
6 svar · 13,1k läst
peegee4
peegee4: Jordankare är sannolikt jättebra i vissa sammanhang och mindre bra i andra. Med tanke på att man refererat till jordankare.nu, kan jag inte låta bli att undra över skillnaden i slutresultat om man själv med slägga & diverse andra verktyg bankar ner sina jordankare kontra det att använda den sorts jordankare man trycker ner med specialgrävare. http://www.jordankare.nu/montering.htm
11 svar · 69,1k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Jag var inte så nöjd med min bruna. Tyckte den var alldeles för känslig för smutsiga skor. Såg inge kul ut.. Ska den användas med rena fötter så går det väl bra.. Men jag tycker att den gröna (när den blir grå) är absolut snyggast. Cumaru är snyggt också men då är det en annan prisklass förstås..
4 svar · 4,9k läst
joflopp
joflopp: Varken tujor eller granar skjuter väl rotskott så de borde inte vålla något problem.
2 svar · 5,7k läst
orten
orten: Jag tror de spontade brädorna kommer att krympa så att det inte blir en slät yta. Eller också sväller de och ger en bucklig yta. Eller också händer båda två fast under lite olika årstider. Men jag gillar idén med en topplåt.
5 svar · 2,1k läst
B
böjson: Rostfria med torx är väl bra. Bara att hoppas att de är rostfria då. Riktigt bra med torx då det aldrig hoppar över och krånglar. Bra pris på ByggMax. Är nog inget sämre än nåt annat.
5 svar · 3,9k läst
fresve
fresve: Nog jag som inte tittade tillräckligt mycket kanske.. ;)
12 svar · 36,0k läst
·
L-Bror
L-Bror: Samma här. Gott om luft under trädäcket känns bra. Har just haft min i 12 månader och allt känns fortfarande stabilt och bra.
3 svar · 5,9k läst
M
Mr Phil: Det blev som jag skrev ovan, fast jag jag la reglarna med cc 50. Känns riktigt stabilt. Får se om några år...
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.