Det är så att jag har en sluttande tomt och jag har dränerat där trädäcket ska stå. Jag har läst på en del ställen att man ska ha en lutning på trädäcket ca 10-20 mm per meter. Detta för att trädäcket ska bli snabbare torrt, längre livslängd m.m. Det jag började med var att sätta en lutning på trädäcket från huset men det blir lite konstigt när man har en sluttning mot huset. Så jag tänkte testa det omvända istället och försöka följa sluttningen mot huset istället, dvs att trädäcket har 20mm lutning per meter mot huset. Det borde väl inte vara några problem om jag dränerat under däcket? Det enda stället jag kan tänka mig det kan bli lite problem är trallbrädan närmast huset får då rinner det vattnet mot huset men jag har ett tak över som skyddar den första trallbrädan så det borde lösa sig.

Vad tycker ni? Är det ok att trädäcket följer sluttningsvinkeln, dvs att trädäcket lutar mot huset istället från huset?

Jag tycker spontant att det är bättre att köra med mindre fall än 2% men att ha det från huset. Det krävs inte någon stor lutning för att vatten ska rinna. Även en halv procent gör att vattnet rinner av däcket även om det går långsammare. En eller en halv procent lutning är svårt om inte omöjligt för kroppen och ögat att upptäcka om man inte har helt horisontala linjer i anslutning att jämföra med.

/Kalle

Jag skulle inte luta nåt mot huset trots att jag grävt upp runt grunden, satt platonmatta och lagt ny dränering. Det är liksom tvärtemot alla regler för hur man gör ang vatten/mark mot hus och det finns en orsak till reglerna :) dumt att chansa på det tycker jag.

• Gilla
Hilina
  • Laddar…
jag förstår inte varför man skall ha lutning över huvud taget del pga 2 orsaker. 1. det ser inte snyggt ut om man har en lutning som är synlig för blotta ögat. 2. Det påverkar inte livlängden och även om det skulle göra det så har man 20 års rötskyddsgaranti på NTR klassat impvirke.

Bonan skrev:
jag förstår inte varför man skall ha lutning över huvud taget del pga 2 orsaker. 1. det ser inte snyggt ut om man har en lutning som är synlig för blotta ögat. 2. Det påverkar inte livlängden och även om det skulle göra det så har man 20 års rötskyddsgaranti på NTR klassat impvirke.
Klar poäng där Bonan! Tänkte inte på det :p men vårt trädeck lutar förstås inte, jag la det i våg.

Men vad är syftet att ha en lutning på trädäcket från huset? Det borde ha en marginal betydelse. Är det någon som kan förklara ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.