Tack för alla goda råd, din sista lösning ser spännande ut Kalle! Finns det dock inte en risk för sättningar om man sätter en spann som sandfång?

/Fredrik

Ovanpå menar du? Jo det gör det kanske, men man kan ju alltid sätta dit ett lock eller någonting?

På ett sätt vill jag två mina händer då detta bara var en supersnabb idé som jag inte funderat på särskilt länge eller testat så det får bli på var och ens eget ansvar, hehe ;).

Skulle vara kul med en bygglogg eller någonting på din stenkista så man får se hur det blev till slut!

/Kalle

Jag skall inte hålla dig ansvarig beträffande lösningen med spannen :)
En byggblogg skall jag försöka sätta ihop, byggstart planeras när semestern startar om ett par veckor. Får dock friskriva mig ansvar precis som du pga att man endast är en glad amatör :)
Tack för alla råd !!!

/Fredrik

Jag gjorde så här. Ca 5 meter från huset grävdes det drygt 1 m djup och 1 m i diameter, geoduk på sidan, i med rullstenar från ett grustag (många, många), geoduk på toppen och sedan lite matjord och grästorv. Vi fick ett rejält regn i fjol sommar, så lite lustigt ut med gräsmattan som buktade lite uppåt på platsen men sedan sjönk det undan på några minuter. "Vanliga" regn är inga problem. Tilläggas kan att marken är mycket genomsläpplig. Jag placerade dessutom gropen i närheten av ett träd för att det skulle kunna suga upp vattnet. Kort sagt det funkade, möjligen skulle jag gjort gropen lite större.

• Gilla
Sebastian Lindblom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.