2 563 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Altan, 50cm upp
Skall i veckan bygga en altan i ett ingående hörn på mitt hus. Från trall till mark är det ~50cm.
Finns det några smarta alternativ till att bygga på stolpar? Jag är lite orolig för att konstruktionen skall bli svajjig även om jag fäster den i de två väggarna pga stolparna.
Såg att Byggmax har 70cm höga plintar. Borde man då inte kunna välja att låta dem sticka upp lite högre så att de tillsammans med bärlinan och bjälklag når ~50cm ?
Finns det några smarta alternativ till att bygga på stolpar? Jag är lite orolig för att konstruktionen skall bli svajjig även om jag fäster den i de två väggarna pga stolparna.
Såg att Byggmax har 70cm höga plintar. Borde man då inte kunna välja att låta dem sticka upp lite högre så att de tillsammans med bärlinan och bjälklag når ~50cm ?
Redigerat:
50 cm är ganska idealiskt.
plint 50
Stolp sko 50
Bärlina 195
Regel 145
golv 28
-----------------------------
468
Lite mekk så kliver du ut på rätt nivå....
>Såg att Byggmax har 70cm höga plintar. Borde man då inte kunna välja att låta dem sticka upp >lite högre så att de tillsammans med bärlinan och bjälklag når ~50cm ?
Precis!
plint 50
Stolp sko 50
Bärlina 195
Regel 145
golv 28
-----------------------------
468
Lite mekk så kliver du ut på rätt nivå....
>Såg att Byggmax har 70cm höga plintar. Borde man då inte kunna välja att låta dem sticka upp >lite högre så att de tillsammans med bärlinan och bjälklag når ~50cm ?
Precis!
Jag har gjort precis så, varje plint sticker upp så högt som krävs för att få rätt höjd på bärlinan osv. Fungerar utmärkt sen 4 år tillbaka. Jag grävde hål för plintarna och fyllde med grus, samma bärlager som på parkeringen, som jag stötte ihop och sen ställde plinten på.Mangan skrev:
Klicka här för att svara