God sommar alla forum-läsare.

Jag söker tips på hur jag smartast gjuter en infästning till en mast jag vill ha i trädgården för att spänna ut ett segeltak.

Jag har en altan ovanför vilken jag vill spänna ett segeltak. Nu har jag lyckats få tag på en gammal mast från en segelbåt, som jag tänkte använda som fixpunkt för taket. Masten är ihålig, kvadratiskt hål.

Hur kan man klurigast göra en infästning så att masten blir stadig, men samtidigt vore det väldigt smidigt att kunna ta bort den under vintern. Jag har tänkt mig att gjuta något, kanske med en metall stång som passar i det kvadratiska hålrummet i masten, men är lite osäker på hur det skulle kunna göras.

Några goda ideer?

Hälsning

Veberödsmannen

Du kan väl köra en liknande variant som de har på flaggstänger, där de monterar / demonterar markfästet via bultar

Kortfattad info http://www.flaggstang.se

Det låter som om masten är tung, annars kan man ju fälla den som de gör med flaggstänger ?

Tackar för tipset.

Jag har haft det i tankarna, men funderade på om det är hållbart nog? Det kanske beror på att jag har för liten (läs ingen) erfarenhet om hur flaggstångsfästena ser ut och hur de skulle kunna appliceras på en mast.

Masten är inte rund utan lite avlång i formen. Men jag får ta mig en titt på vilka olika fästen där finns och se om det kan fungera.

Tack än en gång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.