Hej!
Håller på med en altan som är 4x3,6m ej inglasad.
Som ska ha tak över hela men för att göra det hela lite snyggare har jag valt att bara ha 2st takstolpar en i varje hörn och fråga är hur grov regel behöver jag då spännvidden blir ca 3,6m.
/mrwhite
Håller på med en altan som är 4x3,6m ej inglasad.
Som ska ha tak över hela men för att göra det hela lite snyggare har jag valt att bara ha 2st takstolpar en i varje hörn och fråga är hur grov regel behöver jag då spännvidden blir ca 3,6m.
/mrwhite
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
145 mm
Husägare
· Västernorrland
· 2 533 inlägg
enligt mitt bygglov för en altan med spännvid 4m skulle jag ha 220 mm, verkar helt otroligt men sant!
Om du går in på www.moelven.com så finns där ett "lagerbalksprogram". Där du kan räkna fram lämpliga dimensioner på dina balker med hänsyn till bl.a. nedböjning mm.
Har själv använt mig av programet och valde 56*270 som takbalk samt 90*220 som bärlina (hammarband). Skall ha skjutpartier monterade under bärlinan så nedböjningarna i mitt fall bör vara så små som möjligt.. Spännvidden på bärlinan är 2*ca. 3,5 m och på takstolarna ca. 4 m.
Om man skall ha kanalplasttak så rekomenderas limträbalkar då dessa inte vrider sig/blir krokiga lika lätt som en "homogen träplanka".
Har själv använt mig av programet och valde 56*270 som takbalk samt 90*220 som bärlina (hammarband). Skall ha skjutpartier monterade under bärlinan så nedböjningarna i mitt fall bör vara så små som möjligt.. Spännvidden på bärlinan är 2*ca. 3,5 m och på takstolarna ca. 4 m.
Om man skall ha kanalplasttak så rekomenderas limträbalkar då dessa inte vrider sig/blir krokiga lika lätt som en "homogen träplanka".
Så om jag tar 45x220 spännvidd 3,6meter som bärlina och 45x145 som takreglar spännvidd 4meter så borde det hålla?
Det konstiga är att den altanen som stod här innan hade bara 45x120 i bärlina fast då med ca 1200 mellan takstolparna. Och 45x120 till takreglar med spännvidd 4meter.
Ska testa det där programet och se vad det blir
bor i snözon 2.
/mrwhite
Det konstiga är att den altanen som stod här innan hade bara 45x120 i bärlina fast då med ca 1200 mellan takstolparna. Och 45x120 till takreglar med spännvidd 4meter.
bor i snözon 2.
/mrwhite
Husägare
· Västernorrland
· 2 533 inlägg
det var alltså 45*220 som takreglar med CC 500 som jag skulle ha.mrwhite skrev:Så om jag tar 45x220 spännvidd 3,6meter som bärlina och 45x145 som takreglar spännvidd 4meter så borde det hålla?
bor i snözon 2.
/mrwhite
Klicka här för att svara